Jump to content
Annons
  • 0

Hemmastudio (Akustik/Skumplattor)

Fråga

Postat

Tjena,

Jag har precis gjort om lite i vårat extra-rum och skulle behöva tips på hur jag ska göra ljudet bättre från monitorerna. Behöver jag inhandla skumplattor och fästa på väggarna? Jag tycker att ljudet studsar lite hur som helst när jag sätter igång en låt. Klappar jag i rummet så är det mycket eko. Har fattat det som att sätter man sånna skumplattor på väggarna så blir det bättre, eller är jag ute och cyklar? Isåfall vart ska jag sätta dom? Om ni kollar bilderna så har jag garderober/skåp till vänster och fönster till höger. Borde jag sätta något på väggen bakom skärmen?
Har satt iso-pads under monitorerna nu men tycker ljudet ändå inte är särskilt bra. Har jag kanske fel placering på monitorerna?

Om jag nu behöver inhandla skumplattor, någon som har tips på vart man kan köpa några billiga som är vettiga? Och hur fäster man dom på väggarna?
Många frågor nu för en nybörjare men hoppas ni har överseende med det. Tackar för alla tips jag kan få.

Allt gott!

IMG_0631.jpeg

IMG_0632.jpeg

15B06A99-ADB7-4DF5-B563-0B4AF9BD7C6E.jpg

IMG_0635.jpeg

IMG_0634.jpeg

IMG_0633.jpeg

15 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat

Snyggt krypin! 👍

Nu är jag ingen akustikguru men du skulle till att börja med kunna flytta ihop monitorerna och lite mer ut från väggen, så de bildar litegrann en triangel med hur du sitter. Kanske en tjock ryamatta på golvet? Bokhylla? 

Om du söker olika byggtrådar här på forumet så finns en del tips på DIY basfällor och ljudabsorbenter så kommer du billigare undan än att köpa nytt. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det men finns många kunniga här. 

Lycka till! 

• Gilla 1
Annons
  • 0
Postat (redigerat)

Så här skrev jag i en annan tråd:

"Man behöver inte göra något "rum i rummet" för att dämpa, det känns lite väl mycket overkill - och väldigt kostsamt.

Jag skulle vilja föreslå draperier, eller något tjockt teatertyg, att hänga upp på väggarna (en bit ifrån) och en tjock matta på golvet - blir otroligt bra dämpning med det och är lätt att återställa. Häng upp tyg i taket också.

Upphängningsgrejor och tyg finns ju enkelt att få tag i på Jysk, eller nåt annat liknade ställe.

Fyll fönsterutrymmen med något poröst - kuddar typ?:-) Och häng heltäckande gardiner för fönstren. 

Vi gjorde så  i en replokal (betongrum) och det funkade utmärkt. Hängde det dubbelvikta teatertyget cirka tio-tjugo centimeter från väggarna, blev bra dämpat: läs - noll reflektion från väggarna."

Du har ju bra gardiner för fönstren, och det räcker gott. Man kan ju även montera upphängningsgrejor för "gardinliknande tyg" på väggarna också - vilket är mycket lättare att återställa senare.

Akustikplattor är dyra, och är mycket svårare att ta bort - p.g.a. att de ofta måste limmas fast.

Redigerat av Peter Roos
  • 0
Postat
2 timmar sedan sa slejnard:

Snyggt krypin! 👍

Nu är jag ingen akustikguru men du skulle till att börja med kunna flytta ihop monitorerna och lite mer ut från väggen, så de bildar litegrann en triangel med hur du sitter. Kanske en tjock ryamatta på golvet? Bokhylla? 

Om du söker olika byggtrådar här på forumet så finns en del tips på DIY basfällor och ljudabsorbenter så kommer du billigare undan än att köpa nytt. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det men finns många kunniga här. 

Lycka till! 

Tack för svaret! Ungefär hur mycket tror du jag behöver flytta ut dom?

Har läst lite nu och en tjock matta på golvet bakom mig verkar vara en bra idé, även fast dom kan vara ganska dyra. Lite tråkigt att köpa en matta och sen märker man ingen skillnad ändå liksom, men kanske värt att prova.

• 0
Postat
47 minuter sedan sa Peter Roos:

Så här skrev jag i en annan tråd:

"Man behöver inte göra något "rum i rummet" för att dämpa, det känns lite väl mycket overkill - och väldigt kostsamt.

Jag skulle vilja föreslå draperier, eller något tjockt teatertyg, att hänga upp på väggarna (en bit ifrån) och en tjock matta på golvet - blir otroligt bra dämpning med det och är lätt att återställa. Häng upp tyg i taket också.

Upphängningsgrejor och tyg finns ju enkelt att få tag i på Jysk, eller nåt annat liknade ställe.

Fyll fönsterutrymmen med något poröst - kuddar typ?:-) Och häng heltäckande gardiner för fönstren. 

Vi gjorde så  i en replokal (betongrum) och det funkade utmärkt. Hängde det dubbelvikta teatertyget cirka tio-tjugo centimeter från väggarna, blev bra dämpat: läs - noll reflektion från väggarna."

Du har ju bra gardiner för fönstren, och det räcker gott. Man kan ju även montera upphängningsgrejor för "gardinliknande tyg" på väggarna också - vilket är mycket lättare att återställa senare.

Akustikplattor är dyra, och är mycket svårare att ta bort - p.g.a. att de måste limmas fast.

Stort tack för tipsen där också! Vet dock inte vad min sambo kommer tycka om jag hänger upp tyg på väggarna och i taket där ☺️

Alltså jag är bara nybörjare och vill bara få bort lite av det ekot då som kommer i rummet. Jag tänkte sånna Akustikplattor från ex thomann kostar ju inte så värst mycket några hundra bara. Om jag nu skulle sätta upp ett par av dom, vart skulle du säga är det viktigaste stället i mitt rum som det ser ut nu? Finns väl sådana med dubbelhäftande tejp, eller dom är kanske dåliga?

• 0
Postat

Om du ska dämpa ljudet så att dina monitorer låter bra tror jag tyvärr inte luftig skumplast gör mycket nytta. En tjock matta ger mer effekt.

När jag behandlade mitt rum använde jag t.akustik wall absorber från thomann. De funkar rätt bra för att få bort det värsta ekot, men jag behövde bara dämpa i röstfrekvenserna eftersom jag mixar i lurar. Skönt att slippa tänka på basfällor och den biten.

Man behöver täcka ganska stor del av väggarna, tänk att en naken vägg som är parallell med en annan naken vägg är nåt som ska vara ganska sällsynt i rummet. Det samma gäller för golv/tak. Därför kan det gå åt ganska mycket absorbenter beroende på hur rummet ser ut, så det är klart billigast om man bygger dem själv.

Så här ser mitt rum ut. Har även såndär billig skumplast på dörren, mest för att det passade så symmetriskt i spegeln, eller vad det heter. Akustiken blir bättre om jag har dörren öppen, så rent akustiskt var den biten helt bortkastad. 

P_20241126_225615.jpg

P_20241126_225639.jpg

• 0
Postat (redigerat)
9 timmar sedan sa Fidden:

Om du ska dämpa ljudet så att dina monitorer låter bra tror jag tyvärr inte luftig skumplast gör mycket nytta. En tjock matta ger mer effekt.

När jag behandlade mitt rum använde jag t.akustik wall absorber från thomann. De funkar rätt bra för att få bort det värsta ekot, men jag behövde bara dämpa i röstfrekvenserna eftersom jag mixar i lurar. Skönt att slippa tänka på basfällor och den biten.

Man behöver täcka ganska stor del av väggarna, tänk att en naken vägg som är parallell med en annan naken vägg är nåt som ska vara ganska sällsynt i rummet. Det samma gäller för golv/tak. Därför kan det gå åt ganska mycket absorbenter beroende på hur rummet ser ut, så det är klart billigast om man bygger dem själv.

Så här ser mitt rum ut. Har även såndär billig skumplast på dörren, mest för att det passade så symmetriskt i spegeln, eller vad det heter. Akustiken blir bättre om jag har dörren öppen, så rent akustiskt var den biten helt bortkastad. 

P_20241126_225615.jpg

P_20241126_225639.jpg

Tack! Fint studiorum du har! 
Skulle ex denna funka bättre då menar du? Ändå hyfsat billig. Tror du jag kommer märka skillnad på ljudet?

https://mattfabriken.se/products/soft-vit-rund-ryamatta

Och jag nu ändå vill testa sådana på väggarna. Är inte detta ett bra pris? Nån som vet om dom är vettiga?

https://www.amazon.se/dp/B0CH9PP5DJ/ref=sspa_mw_detail_4?ie=UTF8&psc=1&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9kZXRhaWwy&th=1

Vart bör jag sätta dessa i första hand?

Redigerat av snabbastistan
  • 0
Postat (redigerat)
4 timmar sedan sa snabbastistan:

Och jag nu ändå vill testa sådana på väggarna. Är inte detta ett bra pris? Nån som vet om dom är vettiga?

https://www.amazon.se/dp/B0CH9PP5DJ/ref=sspa_mw_detail_4?ie=UTF8&psc=1&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9kZXRhaWwy&th=1

Vart bör jag sätta dessa i första hand?

Det där med att klä in hela rummet i tyg var ju bara ett exempel hur vi gjorde i replokalen, och man behöver ju inte ta det bokstavligt, men en kombination av material som dämpar i ett rum är ju att föredra.

Själv har jag en bokhylla från Ikea där mina monitorer står, och en matta där kontorsstolen står på (och även två ytterligare mattor på parkettgolvet) och det blir få reflektioner från väggen bakom högtalarna (delvis på grund av strukturtapeten också).

Hemstudion.jpg.2cb83443af0f897fa166894614c7c9d0.jpg.50b3b91b6c918bf5be2ceef466002bf0.jpg

Akustik är ju också beroende på hur varje rum ser ut - och i ditt så är ju, som sagt, t.ex. fönstret redan dämpat med gardiner.

Akustikplattorna från Amazon ser ju skitbra ut, och väldigt bra pris, och jag hade nog börjat med att sätta dem på väggen bakom monitorerna för att få ner reflexerna därifrån.

Man kan ju hänga upp dem med lite provisoriskt först så att man testa hur stort avstånd man behöver mellan varje platta - när man referenslyssnar hur ljudet förändras. Har man för stort avstånd mellan varje så blir det nog en del reflektioner ändå.

Frågan är bara hur bra de sitter uppe med bara de små tape-bitarna som finns på baksidan av dem?

Redigerat av Peter Roos
  • 0
Postat
2 timmar sedan sa Peter Roos:

Det där med att klä in hela rummet i tyg var ju bara ett exempel hur vi gjorde i replokalen, och man behöver ju inte ta det bokstavligt, men en kombination av material som dämpar i ett rum är ju att föredra.

Själv har jag en bokhylla från Ikea där mina monitorer står, och en matta där kontorsstolen står på (och även två ytterligare mattor på parkettgolvet) och det blir få reflektioner från väggen bakom högtalarna (delvis på grund av strukturtapeten också).

Hemstudion.jpg.2cb83443af0f897fa166894614c7c9d0.jpg.50b3b91b6c918bf5be2ceef466002bf0.jpg

Akustik är ju också beroende på hur varje rum ser ut - och i ditt så är ju, som sagt, t.ex. fönstret redan dämpat med gardiner.

Akustikplattorna från Amazon ser ju skitbra ut, och väldigt bra pris, och jag hade nog börjat med att sätta dem på väggen bakom monitorerna för att få ner reflexerna därifrån.

Man kan ju hänga upp dem med lite provisoriskt först så att man testa hur stort avstånd man behöver mellan varje platta - när man referenslyssnar hur ljudet förändras. Har man för stort avstånd mellan varje så blir det nog en del reflektioner ändå.

Frågan är bara hur bra de sitter uppe med bara de små tape-bitarna som finns på baksidan av dem?

Ja men precis! Jag la en beställning på ett par sådana nu och även en rya-matta som jag tänkte ha i rummet. Ska fästa dom bakom monitorerna då på den väggen där först och se om det blir någon skillnad.

Jag såg på ett YouTube-klipp att någon rekommenderade dessa från biltema, att dom ska hålla och vara starka. Så ska prova. Återkommer med svar sen hur det gick 🙂

https://www.biltema.se/bygg/tejp/fastkuddar/fastkuddar-extra-starka-8-st-2000043339

men jag tänker måste man ha något avstånd mellan dom? För alla jag har sett som har det på den väggen, där sitter dom ju ihop tajt liksom. Får nog som du säger testa lite olika och höra skillnaderna.

• 0
Postat
8 timmar sedan sa snabbastistan:

Ja men precis! Jag la en beställning på ett par sådana nu och även en rya-matta som jag tänkte ha i rummet. Ska fästa dom bakom monitorerna då på den väggen där först och se om det blir någon skillnad.

Jag såg på ett YouTube-klipp att någon rekommenderade dessa från biltema, att dom ska hålla och vara starka. Så ska prova. Återkommer med svar sen hur det gick 🙂

https://www.biltema.se/bygg/tejp/fastkuddar/fastkuddar-extra-starka-8-st-2000043339

men jag tänker måste man ha något avstånd mellan dom? För alla jag har sett som har det på den väggen, där sitter dom ju ihop tajt liksom. Får nog som du säger testa lite olika och höra skillnaderna.

Sjyst! 

Lycka till och återkom när du har fått upp grejorna.

Och ryamattor ger ju en sån cool retro-look också, länge sen man såg en sån. Jag är ju så gammal så jag va med om sjutttiotalet liksom, då fanns det gott om dem:-) 

Trender är tidlösa.

• 0
Postat
On 2024-11-27 at 21:56 sa Peter Roos:

Sjyst! 

Lycka till och återkom när du har fått upp grejorna.

Och ryamattor ger ju en sån cool retro-look också, länge sen man såg en sån. Jag är ju så gammal så jag va med om sjutttiotalet liksom, då fanns det gott om dem:-) 

Trender är tidlösa.

Liten uppdatering,
Fick hem mattan idag och det gjorde absolut ingen skillnad på ljudet. Fortfarande lika mycket eko i rummet.

• 0
Postat
24 minuter sedan sa snabbastistan:

Liten uppdatering,
Fick hem mattan idag och det gjorde absolut ingen skillnad på ljudet. Fortfarande lika mycket eko i rummet.

Har du provat flytta ut högtalarna från väggen? Kanske 15 cm och tätare ihop så de bildar en liksidig triangel med hur du sitter. Funkar inte det så tar du nästa steg beskrivet i tråden. En stor bokhylla mot väggen bakom dig kanske. Jag tror att det är för kalt rum. 

• 0
Postat (redigerat)
On 2024-12-03 at 16:04 sa snabbastistan:

Liten uppdatering,

Gött, ett steg på vägen i alla fall🙂

Det blir nog bättre när du fått upp akustikplattor också, och mattan på golvet kommer nog ge ljudet bättre balans. Mattor dämpar väl generellt sett mest i basen, men svårt att säga innan man mätt ett rum med mätmikrofon, och kollat i ett analysprogram.

Svårt att A/B-testa annars, och svårt att höra skillnader i minskat bas kanske - ett speciellt svårt frekvensregister, tycker jag.

Redigerat av Peter Roos
  • 0
Postat (redigerat)

Sannolikt har du inte perfekt akustik, så det kan vara en bra idé att flytta ihop monitorerna och därmed komma närmare ljudkällan för att minska påverkan av rummet.

Som flera har nämnt här, finns det många trådar om akustik och hur man billigt kan görat.ex. Helmholtz-dämpare. Jag mätte mitt rum med hjälp av sinusvågor och upptäckte några tydliga stående vågor. Jag gjorde därefter ett antal Helmholtz-dämpare för att hantera detta. Det blev inte perfekt, MEN nu är jag åtminstone medveten om problemet och var det ligger... Nu mixar jag desssutom all bas och låg gitarr via lurar.

Om jag har något tips så är det att mäta först, köpa sen.

BTW, en trevlig sak med "akustikproblem" är att de kan åtgärdas med sådant man inte vet vad man ska göra av.. Skohyllor, papplådor, kläder, soffor mm ger bättre (mindre) akustik 😀 (så länge vi inte pratar solikda trämöbler eller saker av sten)

Redigerat av ONSatan
  • 0
Postat

Hej! 🙂 En matta rekommenderas egentligen inte i ett musikrum. Den absorberar bara de högre frekvenserna, dvs bara EQ:ar reflektionerna. Basen och mellanregistret åker bara igenom. Kanske bättre än inget men ingen seriös akustiker rekommenderar det i alla fall. Bättre att få upp en absorbent i taket. Du behöver få upp absorbtion i tak och väggar. Vill du ha bäst resultat så är det mineralull som gäller, rekommenderar Rockwool Flexibatts. Men det är om du vill bygga egna absorbenter. Då behöver du tyg och eventuellt göra en ram av trä. Annars så fungerar t.akustiks absorbenter helt ok. Men de dämpar ner till 315 Hz bara, lågmid:en och basen dämpas inte så mycket.

Hur låter ekot? Är det ett ljust snabbt eko? Eller ett dovt?

Ett enkelt sätt att mäta rummet är att gå in på denna sidan:

https://www.szynalski.com/tone-generator/

Ställ in en bra volym och spela upp 20 Hz. Sätt dig i din mixningsposition  och öka sedan steg för steg upp till 400 Hz. Notera när det börjar höras och sedan vilka frekvenser som är starka och vilka som är svaga. Skriv tillbaka hit vilka det var. Alternativt kan du köpa en mätmikrofon och ladda ner Room EQ Wizard om du vill se exakt vilka problem ditt rum har. Där ser du även reflektioner. (Rekommenderar UMIK-1 som bra men billig mätmikrofon)

Högtalarna skall helst stå i en rätvinklig triangel för bäst ljud. Dvs samma avstånd från dig till högtalaren som från högtalaren till andra högtalaren. Detta är för att få en bra stereobredd.

Vad du skall göra är beroende på din ambitionsnivå och hur mycket pengar du vill spendera. Kan göra ett förslag åt dig. Är ingen proffsakustiker men rejält kunnig och haft ett stort intresse sen 20 år tillbaks. Har byggt en egen studio designat av ett proffs.

/Jens

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.