Jump to content
Annons
  • 0

Välja ljudinterface

Fråga

Postat

Tänkte så småningom köpa en kondensatormikrofon och behöver börja med ett ljudinterface. Hör man skillnad mellan 96 kHz och 192 kHz? Troligtvis blir det en rode framöver för en 2000-3000kr och frågan är vilket av dessa ljudinterface man ska satsa på? Det billigare som har 96 kHz ligger under 1000kr och kvalar då in på önskelistan hos släkten😅 Tänker fortsätta spela in på ipad men strax gå över till Logic pro för ipad, vilket kommer öppna nya dörrar för mig. Tacksam för svar eftersom önskelistan ska in imorgon fredag😱

IMG_3057.png

IMG_3056.png

30 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat
8 timmar sedan sa Richie76:

Tänkte så småningom köpa en kondensatormikrofon och behöver börja med ett ljudinterface. Hör man skillnad mellan 96 kHz och 192 kHz? Troligtvis blir det en rode framöver för en 2000-3000kr och frågan är vilket av dessa ljudinterface man ska satsa på? Det billigare som har 96 kHz ligger under 1000kr och kvalar då in på önskelistan hos släkten😅 Tänker fortsätta spela in på ipad men strax gå över till Logic pro för ipad, vilket kommer öppna nya dörrar för mig. Tacksam för svar eftersom önskelistan ska in imorgon fredag😱

IMG_3057.png

IMG_3056.png

-När jag bytte dator konstaterade jag att det vanligaste/bästa formatet att spela in i är 24 bitars upplösning och klockfrekvens 48000 hz. Går du högre upp blir dina filer orimligt stora och det finns ju en gräns för vad vi kan höra samt att vid uppladdning till t ex Spotify får du ändå gå ner till 16 bitars upplösning och 44100 hz klockfrekvens.

-Jag är grymt nöjd med mitt Apollo x8p från Universal Audio!

-Har du kollat Apollo Twin?

-Logic Pro är bra!

• Gilla 1
  • Tack! 1
Annons
  • 0
Postat
3 timmar sedan sa Henric Svensson:

-När jag bytte dator konstaterade jag att det vanligaste/bästa formatet att spela in i är 24 bitars upplösning och klockfrekvens 48000 hz. Går du högre upp blir dina filer orimligt stora och det finns ju en gräns för vad vi kan höra samt att vid uppladdning till t ex Spotify får du ändå gå ner till 16 bitars upplösning och 44100 hz klockfrekvens.

-Jag är grymt nöjd med mitt Apollo x8p från Universal Audio!

-Har du kollat Apollo Twin?

-Logic Pro är bra!

Kul att höra med Logic Pro. Kommer bli så. Kollade in Apollo Twin, verkade ligga närmare 10 000 viket tyvärr är utanför min budget. Men vet inte om det är lönt att satsa på ett sådant dyrt ljudinterface om jag ändå skaffar en mic för 2-3000 och spelar in på ipad. Klokt du säger om Spotify även, det är ju där det kommer hamna i slutändan.. om inte i en mapp på ipaden😅

• 0
Postat

Jag håller med @Henric Svensson . Jag kör oxå 24/48. Det är overkill att gå upp till 96 kHz (för att inte tal om 192 kHz). Du kommer ha mycket svårt skulle jag säga att höra någon skillnad mellan 48 kHz och 96 eller 192.

Jag kör Cubase, vilket jag är mycket nöjd med.

• Gilla 1
  • Tack! 1
  • 0
Postat

Specifikationer är inte allt. Ett interface för under 1000 spänn kan funka hur bra som helst, eller vara ett underverk av brus och skrammel. Äger själv interface i prisklassen som knappt duger för konferenssamtal.

Nu hade jag nog inte kunnat rekommendera det ena över det andra av dina alternativ även om vi fått veta vilka interface det handlade om, men ändå. Det hade kanske funnits någon som kunde.

• Tack! 1
  • 0
Postat
3 timmar sedan sa Richie76:

Menar ni alltså att jag kan köpa den billigare då eller?

Om samplingsfrekvensen är det enda som du tar hänsyn till så är svaret ja.

• Tack! 1
  • 0
Postat (redigerat)

Instämmer med det mesta som sagts, dock nämner specifikationerna ingenting om att interfacen går att använda till iPad, så det bör du kolla upp...

Redigerat av JakobP
  • Gilla 1
  • Tack! 1
  • 0
Postat (redigerat)
4 timmar sedan sa JakobP:

Instämmer med det mesta som sagts, dock nämner specifikationerna ingenting om att interfacen går att använda till iPad, så det bör du kolla upp...

När man går igenom produktmanualerna framgår det vilka enheter som stöds. Nu uppger dock inte frågeställaren exakt vilka interface det gäller men man kan anta att det rör sig om Focusrite. Jag utgår ifrån att frågeställaren läser igenom manualerna före eventuella köp.

Redigerat av Analogfreak
  • Gilla 1
  • Tack! 1
  • 0
Postat (redigerat)

Tänk bara på att man behöver ett "Camera Connection Kit" för att köra ljudkort/midi (direkt kopplat) med en Ipad. Den omvandlar olika typer av USB- till Ligthning-kontakt, och det kan vara kinkigt vilken man använder.

Tredjepartstillverkade adapters funkar inte alltid. Jag har en Apple-version (Lightning-USB 2) och en tredjepartstillverkad som råkade funka, och där man kan tillföra ström till paddan samtidigt (via inbyggd Lightning-kontakt). Taskigt om strömmen tar slut i paddan mitt under inspelning:-D

Se bild: Apple original till höger och tredjepartstillverkad till vänster. 

Ska du alltså köpa ett ljudkort med USB C-utgång t.ex. så behöver du en dylik adapter (USB C-Lightning) - såvida du inte har en Ipad med USB C-ingång.

Jag har kört midi till syntar i Ipaden via dessa adaptrar utan någon som helst latency, eller andra problem.

För övrigt så finns ju Garageband, som är ett förnämligt program som man får med iPaden, istället för att köpa Logic.

Garageband är ju också direkt kompatibelt med Logic, om man senare vill öppna GB-projekt i Logic.

IMG_4888.jpeg

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
  • Tack! 1
  • 0
Postat
1 timme sedan sa Analogfreak:

Jag utgår ifrån att frågeställaren läser igenom manualerna före eventuella köp.

"In an ideal world"... 😄 

• Haha 2
  • 0
Postat
23 minuter sedan sa JakobP:

"In an ideal world"... 😄 

Det verkar som att Clas Ohlson riktat sig till den kundgrupp med liknande budgetramar och setup.

Här framgår det att det är särskilt anpassat för iPad. Enligt Clas Ohlson får man "kristallklart ljud i 24 bitar". Bättre än så kan det väl inte bli för den här budgeten tänker jag. Just nu är det kampanjpris på produkterna dessutom.

Ljudkort: https://www.clasohlson.com/se/iRig-Stream,-audio-interface/p/39-1006

Mikrofon: https://www.clasohlson.com/se/iRig-Mic-HD-2,-kondensatormikrofon/p/39-1012

• 0
Postat
21 timmar sedan sa Fidden:

Specifikationer är inte allt. Ett interface för under 1000 spänn kan funka hur bra som helst, eller vara ett underverk av brus och skrammel. Äger själv interface i prisklassen som knappt duger för konferenssamtal.

Nu hade jag nog inte kunnat rekommendera det ena över det andra av dina alternativ även om vi fått veta vilka interface det handlade om, men ändå. Det hade kanske funnits någon som kunde.

Pratade med kundtjänst på Thomann och läste massa recensioner och de har även 30 dagar öppet köp, så lite hängslen och livrem.

• 0
Postat
8 timmar sedan sa JakobP:

Kollade upp detta men tack för tipset.

• 0
Postat
20 timmar sedan sa Analogfreak:

Om samplingsfrekvensen är det enda som du tar hänsyn till så är svaret ja.

Älskar att du är så direkt😅 Detta visar väl igen på min oerhörda okunnighet inför detta. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska leta efter, så kollar på nätet och Thomann där man kan se topplistor och otroligt många recensioner. Sen kollar jag med er för att höra så jag inte tänker helt fel. Har ju så sakteliga förstått att jag måste ha lite koll på det teoretiska men vill egentligen inte. Vill bara att det ska komma av sig självt med praktik men fungerar tyvärr inte så märker jag.

• 0
Postat
4 timmar sedan sa Peter Roos:

Tänk bara på att man behöver ett "Camera Connection Kit" för att köra ljudkort/midi (direkt kopplat) med en Ipad. Den omvandlar olika typer av USB- till Ligthning-kontakt, och det kan vara kinkigt vilken man använder.

Tredjepartstillverkade adapters funkar inte alltid. Jag har en Apple-version (Lightning-USB 2) och en tredjepartstillverkad som råkade funka, och där man kan tillföra ström till paddan samtidigt (via inbyggd Lightning-kontakt). Taskigt om strömmen tar slut i paddan mitt under inspelning:-D

Se bild: Apple original till höger och tredjepartstillverkad till vänster. 

Ska du alltså köpa ett ljudkort med USB C-utgång t.ex. så behöver du en dylik adapter (USB C-Lightning) - såvida du inte har en Ipad med USB C-ingång.

Jag har kört midi till syntar i Ipaden via dessa adaptrar utan någon som helst latency, eller andra problem.

För övrigt så finns ju Garageband, som är ett förnämligt program som man får med iPaden, istället för att köpa Logic.

Garageband är ju också direkt kompatibelt med Logic, om man senare vill öppna GB-projekt i Logic.

IMG_4888.jpeg

Tack så mycket. Har koll på att jag behöver en adapter till detta interface och har använt GarageBand i ett år nu men skaffade Logic idag och blev blixtförälskad! Hur man kan använda eq och gå in i detaljer på olika ljud, som tex trummor, som tidigare legat som en stor klump. Så sjukt nöjd hittills. Kan verkligen rekommendera av det lilla jag hittills sett.

• 0
Postat
4 timmar sedan sa Analogfreak:

När man går igenom produktmanualerna framgår det vilka enheter som stöds. Nu uppger dock inte frågeställaren exakt vilka interface det gäller men man kan anta att det rör sig om Focusrite. Jag utgår ifrån att frågeställaren läser igenom manualerna före eventuella köp.

Hade du träffat mig hade du inte utgått från att jag läst igenom manualerna😂 Men jag tror på att prata med folk som vet bättre än mig och jag håller sedan tummarna att det bara ska fungera.

• Haha 1
  • 0
Postat
2 timmar sedan sa Analogfreak:

Det verkar som att Clas Ohlson riktat sig till den kundgrupp med liknande budgetramar och setup.

Här framgår det att det är särskilt anpassat för iPad. Enligt Clas Ohlson får man "kristallklart ljud i 24 bitar". Bättre än så kan det väl inte bli för den här budgeten tänker jag. Just nu är det kampanjpris på produkterna dessutom.

Ljudkort: https://www.clasohlson.com/se/iRig-Stream,-audio-interface/p/39-1006

Mikrofon: https://www.clasohlson.com/se/iRig-Mic-HD-2,-kondensatormikrofon/p/39-1012

Kollade på detta. Tusen tack för att du tog dig tid. För 20 år sedan fick jag en jättefin rode konfensatormick som passade min röst så himla bra. Sen la jag ner musiken, sålde alla grejor när barnen kom. Så har haft en bild av en rode igen. La in detta interfacet på önskelistan så får vi se hur det funkar, om jag får det.

https://www.thomann.de/se/presonus_audiobox_go.htm

• Gilla 1
  • 0
Postat
1 timme sedan sa Richie76:

Kollade på detta. Tusen tack för att du tog dig tid. För 20 år sedan fick jag en jättefin rode konfensatormick som passade min röst så himla bra. Sen la jag ner musiken, sålde alla grejor när barnen kom. Så har haft en bild av en rode igen. La in detta interfacet på önskelistan så får vi se hur det funkar, om jag får det.

https://www.thomann.de/se/presonus_audiobox_go.htm

Tyvärr kommer inte det där att fungera med en iPad. Men det känns ändå som att du trots det har bestämt dig för att chansa.

• 0
Postat
1 timme sedan sa Analogfreak:

Tyvärr kommer inte det där att fungera med en iPad. Men det känns ändå som att du trots det har bestämt dig för att chansa.

Är det mikrofonen som ställer till det? Finns det något interface som kan funka med en rode nt1 och ipad tror du? Enligt de på Thomann skulle det fungera men de kan ju såklart ha fel. Man behöver en sådan här enligt dem.

https://www.thomann.de/se/thomann_7_port_usb_c_hub.htm

• 0
Postat (redigerat)
11 timmar sedan sa Richie76:

Tack så mycket. Har koll på att jag behöver en adapter till detta interface och har använt GarageBand i ett år nu men skaffade Logic idag och blev blixtförälskad! Hur man kan använda eq och gå in i detaljer på olika ljud, som tex trummor, som tidigare legat som en stor klump. Så sjukt nöjd hittills. Kan verkligen rekommendera av det lilla jag hittills sett.

Vassego! 

Är gammal Pro Tools-användare sedan 15 år (började dock med Cubase och Logic 9 en gång i tiden), och laddade jag ner trialversionen till datorn av senaste Logic för att testa, och kan bara hålla med: det är skitbra.

Tycker att workflowet, pluggarna och möjligheten att på ett enkelt sätt lyssna på, och importera loopar, är dess starka sida - och inspirerar en verkligen när man gör musik.

Jag som också redigerar mycket videos - och lägger musik till - tycker att det funkar mycket bättre i Logic än Pro Tools numera.

Man har också en ny Masterings-assistent (liknande Ozones) som funkar kanon.

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 2
  • 0
Postat (redigerat)

Detta borde funka:

https://www.ikmultimedia.com/products/irigproduoio/?srsltid=AfmBOoomts482cUaLcdezgNeNdMHtdLpDj6bRwTUhpmYbAXbV7AchJzN

Specifikation från Thomann:

"Systemkrav: iOS 7.0, iPhone XS Max, iPhone XS, iPhone XR, iPhone X, iPhone 8 Plus, iPhone 8, iPhone 7 Plus, iPhone 7, iPhone SE, iPhone 6s Plus, iPhone 6s, iPhone 6 Plus, iPhone 6, iPhone 5s, iPad Pro 10,5-tum, iPad Pro 12,9-tum (2:a generationen), iPad Pro 9,7-tum, iPad Pro 12,9-tum (första generationen), iPad Air 2, iPad Air, iPad mini 4, iPad mini 3, iPad mini 2, iPad (6:e generationen), iPad (5:e generationen), iPod touch (6:e generationen), från Android 5 på enheter med digitala USB-ljudfunktioner, från Win7, från Mac OS X 10.6"

Det har fantommatning (strömförsörjning) som ju din mick behöver, och en massa andra bra funktioner. Bra pris också.

Har själv en Rode NT 1 i hemstudion.

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
  • 0
Postat (redigerat)
1 timme sedan sa Richie76:

Är det mikrofonen som ställer till det? Finns det något interface som kan funka med en rode nt1 och ipad tror du? Enligt de på Thomann skulle det fungera men de kan ju såklart ha fel. Man behöver en sådan här enligt dem.

https://www.thomann.de/se/thomann_7_port_usb_c_hub.htm

Det ljudkortet har ingen egen strömförsörjning och behöver USB-ström för att fungera. Jag tvivlar på att en iPad kan driva den.

Den iRig som Peter länkade till är ett bättre alternativ än den hos Clas Ohlson eftersom den bland annat har XLR-anslutning. Den håller sig dock inte inom den budget du angett.

Redigerat av Analogfreak
  • 0
Postat

I slutändan kommer det skilja ca 300kr mellan de 2 alternativen. Det är ju inga pengar. Det var bara att vi hade en gräns på 1000 kr för julklappen inom släkten men jag kan ju alltid lämna tillbaka och köpa en dyrare efter jul😅 Vilken tror ni är bättre ljudmässigt i slutändan tillsammans med en rode nt1, är det Irig tror ni? Verkar användarvänlig. Använder en irig till elgitarr nu och är nöjd. 

• 0
Postat
4 timmar sedan sa Richie76:

I slutändan kommer det skilja ca 300kr mellan de 2 alternativen. Det är ju inga pengar. Det var bara att vi hade en gräns på 1000 kr för julklappen inom släkten men jag kan ju alltid lämna tillbaka och köpa en dyrare efter jul😅 Vilken tror ni är bättre ljudmässigt i slutändan tillsammans med en rode nt1, är det Irig tror ni? Verkar användarvänlig. Använder en irig till elgitarr nu och är nöjd. 

Här jämförs olika ljudkort men du får själv bedöma.

• 0
Postat (redigerat)

Verkar som om rode nt1 5th generation funkar att koppla direkt till ipad via usb😱 Borde väl kunna vara ett enkelt alternativ?

Verkar som att det kan bli latency och isåfall funkar det inte att sjunga iallafall… 

Redigerat av Richie76
  • 0
Postat

Tänker att man kan testa en rode nt1 femte generationen utan interface och se iallafall, sen köpa exempelvis en irig om det behövs. Så här sa AI om kompatibiliteten:

Ja, Rode NT1 5th Generation fungerar utmärkt med **Logic Pro för iPad**, eftersom Logic Pro är designat för professionell inspelning på iOS och är kompatibelt med USB-mikrofoner som NT1 5th Generation. Här är vad du behöver veta:  

### 1. **Anslutning till iPad**
- Om din iPad har **USB-C-port**, anslut Rode NT1 5th Generation direkt med en USB-C-kabel.  
- Om din iPad har en **Lightning-port**, behöver du en **Lightning to USB Camera Adapter**.  
- Se till att mikrofonen får tillräckligt med ström via iPaden, eller använd en Powered USB Hub om det krävs.

### 2. **Logic Pro för iPad**
- Logic Pro för iPad har stöd för både klasskompatibla USB-mikrofoner och externa ljudkort, vilket innebär att Rode NT1 5th Generation fungerar direkt utan extra drivrutiner.  
- Du kan konfigurera mikrofonen under **Inställningar > Ljudinställningar** i Logic Pro och välja NT1 som din inspelningskälla.  

### 3. **Latenshantering**
För att minimera latens i Logic Pro:  
- **Ställ in låg buffertstorlek**: Gå till Logic Pro-inställningarna och välj en lägre buffertstorlek (t.ex. 64 eller 128 samplar) för realtidsövervakning utan märkbar fördröjning.  
- Använd Rode NT1:s inbyggda **hörlursutgång för noll-latens övervakning**. Det är den bästa lösningen för att undvika fördröjning helt och hållet.  

### 4. **Funktioner i Logic Pro**  
Logic Pro för iPad har samma högkvalitativa funktioner som desktopversionen, inklusive:  
- Stöd för flera spår.  
- Realtidseffekter och plugins.  
- Automatisering och MIDI-integration.  
Rode NT1:s rena ljudkvalitet passar perfekt för Logic Pro:s proffsnivåverktyg.

### 5. **Sammanfattning**
Ja, Logic Pro för iPad är en perfekt DAW att använda med Rode NT1 5th Generation. Kombinera detta med mikrofonens inbyggda hörlursutgång för noll-latensövervakning, och du har en kraftfull och smidig lösning för professionella inspelningar på din iPad.

Ja, du kan använda Logic Pro för iPads inbyggda reverb **live medan du sjunger**, men det är viktigt att hantera latensen för att få en bra upplevelse. Här är vad du behöver tänka på:  

### 1. **Reverb i realtid**
- Logic Pro för iPad låter dig lägga till effekter som reverb på din inspelningskanal och höra dem i realtid.  
- För att aktivera detta, lägg till ett **Space Designer Reverb** (eller annat reverb) som en effekt i kanalstrippen för din mikrofonkanal.  

### 2. **Hantera latens**
Reverb i realtid kan introducera latens beroende på dina inställningar och processorkraft. För att minimera detta:  
- **Ställ in låg buffertstorlek** i Logic Pro: Gå till inställningarna och välj t.ex. **64 eller 128 samplar**. En låg buffertstorlek minskar latensen, men kräver mer av din iPad.  
- Undvik att lägga på flera tunga effekter samtidigt – håll det enkelt under live-övervakning.  

### 3. **Alternativ för noll-latens**
Om latens fortfarande är ett problem:  
- Använd Rode NT1:s **inbyggda hörlursutgång för noll-latensövervakning**. Tyvärr hör du då inte reverbet direkt eftersom det bypassar iPaden.  
- Ett smart kompromissalternativ är att spela in torrt (utan reverb) och lägga till reverbet efteråt i Logic Pro.  

### 4. **Tips för bättre upplevelse**
- Använd hörlurar av hög kvalitet för att höra effekterna tydligt.  
- Testa olika reverbinställningar innan du börjar sjunga för att hitta rätt balans mellan rymd och tydlighet.  

### Sammanfattning  
Ja, du kan använda Logic Pro:s inbyggda reverb när du sjunger live, men för bästa resultat bör du optimera latensinställningarna i Logic Pro. Om noll latens är avgörande för dig kan det vara bättre att sjunga torrt och lägga till reverb senare, eller använda mikrofonens hörlursutgång för direktövervakning.

• 0
Postat (redigerat)

Jaha, nu blev det en laptop med rode nt1 5th gen och Logic Pro. Fick den i eftermiddags och allt verkar funka, typ. Mikrofon direkt i usb-c verkar ge lite bakgrundsbrus och inte jätteimponerad av ljudet. Bara testat lite men tänker direkt att man kanske borde köpa ett ljudinterface också när man ändå är i farten? Har kollat några recensioner och jag gillar ”air” circuit knappen, som verkar ge en skön ”airig” ton.

https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm

Är detta något någon av er kan rekommendera? Eller ska man sikta ännu högre. Kan säga att frun inte är jätteimponerad av min inköp, så kan inte lägga tusentals kronor heller😅

Redigerat av Richie76
  • 0
Postat

Skulle gissa att det där är världens vanligaste ljudkort 😄 Det funkar säkert bra, men om du bara ska spela in sång så finns ju Scarlett Solo också, där sparar du några hundra iaf, om nu frugan blir så mycket gladare av det, när du nyss dragit hem en Mac för 15 lakan... 😄 Gillar din låt du har här också, riktigt snyggt för att vara gjort i Garageband 🙂 

• Tack! 1
  • 0
Postat

Tack för tips och jätteroligt att du gillar låten😊 Tänker att rätt vad det är så är man några starka killar som vill dricka öl och spela in några gitarrer och sång samtidigt… självklart med varierat resultat😅 Så säkrar upp med detta interfacet. Fick väldigt bra vibbar när man kollar på utvärderingar av det. Märkte tyvärr att micken inte alls kom till sin rätt direktkopplad till datorn, så såhär fick det bli. Har ännu inte berättat för frun om ljudinterfacet jag beställde igår. Tänker att det är bättre att be om ursäkt än att be om lov😂

• Haha 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.