Jump to content
Annons
  • 0

Välja ljudinterface

Fråga

Postat

Tänkte så småningom köpa en kondensatormikrofon och behöver börja med ett ljudinterface. Hör man skillnad mellan 96 kHz och 192 kHz? Troligtvis blir det en rode framöver för en 2000-3000kr och frågan är vilket av dessa ljudinterface man ska satsa på? Det billigare som har 96 kHz ligger under 1000kr och kvalar då in på önskelistan hos släkten😅 Tänker fortsätta spela in på ipad men strax gå över till Logic pro för ipad, vilket kommer öppna nya dörrar för mig. Tacksam för svar eftersom önskelistan ska in imorgon fredag😱

IMG_3057.png

IMG_3056.png

7 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat
8 timmar sedan sa Richie76:

Tänkte så småningom köpa en kondensatormikrofon och behöver börja med ett ljudinterface. Hör man skillnad mellan 96 kHz och 192 kHz? Troligtvis blir det en rode framöver för en 2000-3000kr och frågan är vilket av dessa ljudinterface man ska satsa på? Det billigare som har 96 kHz ligger under 1000kr och kvalar då in på önskelistan hos släkten😅 Tänker fortsätta spela in på ipad men strax gå över till Logic pro för ipad, vilket kommer öppna nya dörrar för mig. Tacksam för svar eftersom önskelistan ska in imorgon fredag😱

IMG_3057.png

IMG_3056.png

-När jag bytte dator konstaterade jag att det vanligaste/bästa formatet att spela in i är 24 bitars upplösning och klockfrekvens 48000 hz. Går du högre upp blir dina filer orimligt stora och det finns ju en gräns för vad vi kan höra samt att vid uppladdning till t ex Spotify får du ändå gå ner till 16 bitars upplösning och 44100 hz klockfrekvens.

-Jag är grymt nöjd med mitt Apollo x8p från Universal Audio!

-Har du kollat Apollo Twin?

-Logic Pro är bra!

• Gilla 1
  • Tack! 1
Annons
  • 0
Postat
3 timmar sedan sa Henric Svensson:

-När jag bytte dator konstaterade jag att det vanligaste/bästa formatet att spela in i är 24 bitars upplösning och klockfrekvens 48000 hz. Går du högre upp blir dina filer orimligt stora och det finns ju en gräns för vad vi kan höra samt att vid uppladdning till t ex Spotify får du ändå gå ner till 16 bitars upplösning och 44100 hz klockfrekvens.

-Jag är grymt nöjd med mitt Apollo x8p från Universal Audio!

-Har du kollat Apollo Twin?

-Logic Pro är bra!

Kul att höra med Logic Pro. Kommer bli så. Kollade in Apollo Twin, verkade ligga närmare 10 000 viket tyvärr är utanför min budget. Men vet inte om det är lönt att satsa på ett sådant dyrt ljudinterface om jag ändå skaffar en mic för 2-3000 och spelar in på ipad. Klokt du säger om Spotify även, det är ju där det kommer hamna i slutändan.. om inte i en mapp på ipaden😅

• 0
Postat

Jag håller med @Henric Svensson . Jag kör oxå 24/48. Det är overkill att gå upp till 96 kHz (för att inte tal om 192 kHz). Du kommer ha mycket svårt skulle jag säga att höra någon skillnad mellan 48 kHz och 96 eller 192.

Jag kör Cubase, vilket jag är mycket nöjd med.

• Gilla 1
  • Tack! 1
  • 0
Postat

Specifikationer är inte allt. Ett interface för under 1000 spänn kan funka hur bra som helst, eller vara ett underverk av brus och skrammel. Äger själv interface i prisklassen som knappt duger för konferenssamtal.

Nu hade jag nog inte kunnat rekommendera det ena över det andra av dina alternativ även om vi fått veta vilka interface det handlade om, men ändå. Det hade kanske funnits någon som kunde.

• 0
Postat
3 timmar sedan sa Richie76:

Menar ni alltså att jag kan köpa den billigare då eller?

Om samplingsfrekvensen är det enda som du tar hänsyn till så är svaret ja.

• 0
Postat (redigerat)

Instämmer med det mesta som sagts, dock nämner specifikationerna ingenting om att interfacen går att använda till iPad, så det bör du kolla upp...

Redigerat av JakobP

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.