Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Halloj alla! 🤗

Här kommer låten jag skrev om i Hemstudiogruppen på Facebook som behöver mixas.

Ni som laddar ner den får jättegärna skriva en kommentar här i tråden eller hojta till på Messenger! (Ola Carnegård)

Låten är Rotten Immortals - Path Beyond Graves.
Det ska bli spännande att se vad ni lyckas göra med den, men här kommer några punkter jag vill lyfta:

• Vi är amatörer, så låten är delvis ganska otight. Perfekt för den som vill öva på att gridda trummor eller tajta till andra instrument och vill man inte det så är vi nöjda ändå.
  • Vi föredrar ett old-school-sound före ett modernt och ett rått/brutalt/slarvigt före ett cleant, snyggt och prydligt.
  • Både gitarrer och bas har ett separat DI-spår om ni vill leka fritt med soundet.
  • Tempo: 145bpm.
  • En Mp3-version av låten finns på länken längst ner.

Några influenser bakom musiken:

• Death, Morbid Angel, Kataklysm, Amon Amarth, Kreator, Sodom, Vader - listan kan göras lång.

Detta är första låten av 5 som ska hamna på en EP, så finns det intresse för att fortsätta med alla fem så kan vi höras vidare privat utanför forumet.

Har ni frågor längs vägen, vad som helst, så skriv till mig på Messenger (Ola Carnegård) så svarar jag så ofta jag kan.

*** hoppas verkligen jag renderade filerna korrekt och att ingenting är helt f*ckat... Då får tråden mördas så jag kan rätta till och försöka igen. 🤣

Här är länk till filerna och en ganska rå Mp3-version av låten: https://drive.google.com/drive/folders/1T2ybdgnmKh8YcE3W-wNYG5uf7Ojrd36l?usp=sharing

Kör hårt, fan vad spänd jag är på att höra era mixningar! 🤘

Redigerat av carnegard
Annons
Postat (redigerat)

Tja! Har laddat ner och är typ 40% klar med en mix. Sedan mastering på det.

Ett tips till nästa gång är att exportera spåren som mono-spår (halverar tyngden) samt skriva samplingsfrekvens och BPM i zip/rar-filens namn.

Redigerat av Evelon
  • Gilla 1
Postat
On 2024-11-21 at 23:20 sa Evelon:

Tja! Har laddat ner och är typ 40% klar med en mix. Sedan mastering på det.

Ett tips till nästa gång är att exportera spåren som mono-spår (halverar tyngden) samt skriva samplingsfrekvens och BPM i zip/rar-filens namn.

Kul att du ger den ett försök! Säg till när du är färdig så ska det bli spännande att höra!
Tack för tipset, ska göra det nästa gång!

Postat
14 timmar sedan sa StudioVinterregn:

Tog mig igenom en portion av låten i helgen (intro, vers, första refrängen) bara för att det var kul att köra hela kedjan lite igen med editering, en snabb mix och master. Kanske fortsätter nästa vecka med resterande. Progress so far: https://samply.app/p/J2xOagKYoftPNkypepxk

Härligt, ja det tycker jag du ska göra! Ska ta mig en lyssning!
Kul att du gav den en chans :D

Postat
On 2024-11-22 at 20:29 sa Denge:

Slängde ihop nåt ganska snabbt. Det var kul att försöka mixa nåt man inte har så mycket referenser till.

https://drive.google.com/file/d/1lPBXX9psALuv0sLT_pC_qKniQZjjETFL/view?usp=sharing

Grymt jobbat, jag gillade mixen. Tyckte särskilt om soundet på basen och att den faktiskt tog plats även lite högre upp i registret och inte bara i botten. 
Mvh

Postat
3 hours ago, carnegard said:

Grymt jobbat, jag gillade mixen. Tyckte särskilt om soundet på basen och att den faktiskt tog plats även lite högre upp i registret och inte bara i botten. 
Mvh

Tackar! Jag är ju basist så 😉 Det finns såklart mer att göra men kul att du gillade den.

Postat
On 2024-11-24 at 00:18 sa StudioVinterregn:

Tog mig igenom en portion av låten i helgen (intro, vers, första refrängen) bara för att det var kul att köra hela kedjan lite igen med editering, en snabb mix och master. Kanske fortsätter nästa vecka med resterande. Progress so far: https://samply.app/p/J2xOagKYoftPNkypepxk

Riktigt grym mix, diggade den som fan. Gott sound på basen och skarpa guror. Placeringen av guror och sång var väldigt bra och refrängen eller (prechorus) hade precis rätt mängd backup-sång. Trummorna var tunga och tydliga! 

Överlag riktigt härlig mix. Kul att höra 🙂

• Gilla 1
Postat
On 11/24/2024 at 12:18 AM, StudioVinterregn said:

Snygg mix! Kul att höra hur mycket bättre det blir när man lämnar till nån som kan 😄

Gillar verkligen separationen och det sköna "krispet".

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.