Jump to content
Annons
  • 0

Premiera tydlighet eller ta bort oönskade frekvenser?

Fråga

Postat

Godkväll! Har en så fruktansvärt kass DAW så jag kan bara ha plats med en eq per kanal och den eqn kan, hör och häpna, ha 3 (band). Har såklart hp filter också. Så på sången kan jag ju upptäcka osköna frekvenser som jag skulle vilja ta bort på flera ställen, alternativt burkighet exempelvis. Men tänker att det handlar om prioritering. Jag tänker att vissa artister, tex beegees eller Taylor swift har osköna sångfrekvenser när man drar på hög volym. Så om man får välja mellan pest eller kolera, få fram en tydlig och klar sång som kan innehålla osköna frekvenser eller en mer otydlig och luddig sång men som inte innehåller lika osköna frekvenser, vad väljer man? Och ja, jag borde skaffa logic på surfplattan så löser sig alla mina problem men det är en alltför lätt lösning😅

IMG_3033.jpeg

11 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
Postat

-Det är inte antingen eller utan en kompromiss!

-Börja med att titta på Fredagstipsen här på Studiosidan, finns allt du behöver veta om det mesta, dessutom på Svenska!

-Försök sedan att applicera det du lär dej i dina egna projekt!

-Försök hitta en frekvensmall för dom vanligaste instrumenten inklusive sång, lär dej hitta dom olika frekvensområdena för att påverka ljudet i önskad riktning! 

-Sen är det bara att mixa, lyssna och begrunda - det är av misstagen man lär sej!

-Självklart måste du ha en vettig DAW och en vettig lyssning!

-Du är ju såpass musikalisk och det hörs att dina mixar utvecklas, det är bara och gasa!

Med vänlig hälsning, Henric

• Tack! 1
  • 0
Postat

Intressant fråga.

Det ser ut i din skärmdump som att du har ett högpassfilter som boostar från ~900 Hz och ett lågpass som boostar från ~700 Hz. Det ser ut som att du boostar 15 dB med dessa? Det låter otroligt mycket i mina öron. Eller fattar jag bilden fel?

Istället för att boosta dessa två områdena kanske du kan göra det omvända och bara bell-skära runt 800Hz? Då åstadkommer du samma eq-effekt men använder bara ett eq-band. Då har du två band över för att fixa burkighet/resonanser mm.

Men att skära mycket runt 800 på sång låter lite ovanligt i mina öron. Brukar inte den manliga sångens tydlighet ligger runt 1kHz-3kHz? Detta beror väl iochförsig på sångröst, mick osv.

• Tack! 1
  • 0
Postat
On 2024-11-13 at 22:51 sa Richie76:

Så om man får välja mellan pest eller kolera, få fram en tydlig och klar sång som kan innehålla osköna frekvenser eller en mer otydlig och luddig sång men som inte innehåller lika osköna frekvenser, vad väljer man?

För det första: Den "tydliga och klara" sången behöver du så långt det går säkerställa redan under inspelningen. Tyvärr. Om du ändå vill äventyra resultatet genom att ignorera den tumregeln och istället "fixa skiten i mixen", då förutsätts att du är mycket väl bevandrad i allehanda post-verktyg (EQ, kompressorer, etc), särskilt om du begränsas till att använda en 3-bands EQ.

För det andra: Vad som eventuellt uppfattas som "oskön" frekvens i solo-läge kan mycket väl ha en högts avgörande betydelse för helheten, dvs, när du inte mixar i solo-läge. Eller tvärtom. Ett typiskt misstag vi alla gör är att i solo-läge ratta fram, exempelvis, ett fett gitarrsound, bara för att när vi  sedan ska lyssna på helheten blir förfärade över hur jävla fel det låter.

För det tredje: Vi jobbar och lyssnar på olika sätt och med olika avsikter. Jag har personligen funnit att det är bättre när man i första hand skär bort sådant som låter fel än att boosta sådant som (redan) låter bra. Fast det beror såklart på var i effektkedjan din EQ finns.

Och sist: En "otydlig och luddig sång" kan totalsabba en annars bra mixad låt.

• Gilla 1
  • Tack! 1
  • 0
Postat

Absolut ska jag kolla på bättre eq:s. Jag har inte boostat så mycket på eq jag har bara gainat upp den i efterhand då jag redan automatiserat för mycket. Antar att det inte påverkar något om allt bara åker upp eller ner?
Självklart är det bra att spela in rätt från början. Även klokt att inte bara eqa när man solar kanalen, vilket jag tyvärr ofta gör. Tänker ändå att om jag behöver välja så väljer jag otydlig och luddig sång framför osköna frekvenser men det är såklart en personlig preferens.

• 0
Postat (redigerat)
3 timmar sedan sa Richie76:

Tänker ändå att om jag behöver välja så väljer jag otydlig och luddig sång framför osköna frekvenser men det är såklart en personlig preferens.

...och att någon på forumet sedan ska föreslå en plugg som trollar fram den tydlighet som då saknas?

Redigerat av Analogfreak
  • 0
Postat
14 timmar sedan sa Analogfreak:

...och att någon på forumet sedan ska föreslå en plugg som trollar fram den tydlighet som då saknas?

Nej, har tyvärr inte plats på sångkanalen för en till plugg. Har tillgång till en flerbands eq men inte platsen. Därav frågan om prioritering och bara en intressant diskussion😊

• 0
Postat
25 minuter sedan sa Richie76:

Nej, har tyvärr inte plats på sångkanalen för en till plugg. Har tillgång till en flerbands eq men inte platsen. Därav frågan om prioritering och bara en intressant diskussion😊

Bounca ner spåret med eq:n till ett nytt spår lägg till ytterligare plugg!

• Gilla 1
  • 0
Postat
3 timmar sedan sa Henric Svensson:

Den var inte så himla dum, Henric😱👏

• 0
Postat
12 timmar sedan sa Richie76:

11 timmar sedan sa Henric Svensson:

8 timmar sedan sa Richie76:

Den var inte så himla dum, Henric😱👏

Min fråga var ställd med lite ironi men jag borde ha insett att ironi inte alltid fungerar. Jag tycker att du borde försöka ta till dig av vad Valle gav dig för råd. Det är också avgörande ha någon  grundläggande kunskap om ljudteknik. Det går inte att i efterhand skapa dynamik och frekvenser i en signal som inte finns där. Du kan bara skära bort, justera existerande frekvenser och trycka ihop. Men det finns en övertro hos vissa att det ska finnas en De-Sucker plug som får ljudkorven att briljera. Men ingen har hittat den hittills. Man måste få in rätt signal från början och för det krävs bra signalvägar.

• Tack! 1
  • 0
Postat
3 timmar sedan sa Analogfreak:

Min fråga var ställd med lite ironi men jag borde ha insett att ironi inte alltid fungerar. Jag tycker att du borde försöka ta till dig av vad Valle gav dig för råd. Det är också avgörande ha någon  grundläggande kunskap om ljudteknik. Det går inte att i efterhand skapa dynamik och frekvenser i en signal som inte finns där. Du kan bara skära bort, justera existerande frekvenser och trycka ihop. Men det finns en övertro hos vissa att det ska finnas en De-Sucker plug som får ljudkorven att briljera. Men ingen har hittat den hittills. Man måste få in rätt signal från början och för det krävs bra signalvägar.

Ja kan vara lite svårt att avgöra ibland🙃 Tar absolut till mig av Valles råd. Ska lägga om sången och försöker tänka på att eq:a utan solo, även om det är svårare. Oerfaren och inte bästa ljudåtergivningen. Tänker däremot som honom gällande de osköna frekvenserna som jag prioriterar att skära bort. Fick massor av bra råd med mig och kommer i slutändan bounca sången för att kunna gå på den igen med en bättre eq. Väldigt schysst ändå att kunna bolla och få hjälp av er som har koll på detta. Uppskattas!

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.