Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Har lyssnat många gånger på denna. Väldigt bra överlag. Speciellt brygga och refräng. Det enda jag personligen reagerar på är när dragspelet spelar melodin innan verserna så ligger det kanske lite högt, slutar lite abrupt på något sätt. Det kanske låter toppen för andra men det är det enda jag inte gillar riktigt. Tokbra jobbat Jonatan!👌

Postat
On 2024-11-10 at 10:21 sa slejnard:

Anar jag ett uppbrott? Låten är bra! 👍 Bra text! Hör inga fel ljudmässigt. Din röst och harmonier är lite av en blandning mellan Uggla och Winnerbäck. Snyggt! Bra jobbat. 😊

Tack @slejnard! Uggla och Winnerbäck är fina referenser. Kanske ska kalla mig Ugglebäck😁.

On 2024-11-10 at 12:50 sa Henric Svensson:

Bra låt!

Låter fint tycker jag - kul med dragspelet och text på Svenska!

Elbasen försvinner lite när man lyssnar i små högtalare kan jag tycka!

Tack @Henric Svensson! Kul att du gillar låten. 

Ska kolla på basen; du har rätt att den kanske är lite för svag på små system. Tänkte testa ned någon plugg som lägger på/förstärker basens övertoner (tror jag det är), som t ex Maxxbas.

21 timmar sedan sa Richie76:

Har lyssnat många gånger på denna. Väldigt bra överlag. Speciellt brygga och refräng. Det enda jag personligen reagerar på är när dragspelet spelar melodin innan verserna så ligger det kanske lite högt, slutar lite abrupt på något sätt. Det kanske låter toppen för andra men det är det enda jag inte gillar riktigt. Tokbra jobbat Jonatan!👌

Kanon @Richie76! Tack för lyssningarna. 

Jag är själv lite osäker på hur dragspel funkar (har bara kliat lite på något halvkasst spel). Så ska kolla upp hur en melodi avslutas - om spelaren gör något speciell manöver jag behöver härma.

Postat

Ok bra tips @Henric Svensson!

Jag gör hellre det som du föreslår. Att använda pluggar (som maxxbass), som förstärker basens övertoner (?) för högtalare som inte klara de lägre frekvenserna, är jag inte så förtjust i. Man vet inte riktigt vad de gör.

Låten går i E-dur. Grundtonen för basen ligger då i kontraoktaven 41,20Hz. Så då bör jag lägga en puckel i stora oktaven runt 82,41Hz, o kanske fortsätta i lilla oktaven mm.

Postat
1 timme sedan sa Jonatan Lundin:

Ok bra tips @Henric Svensson!

Jag gör hellre det som du föreslår. Att använda pluggar (som maxxbass), som förstärker basens övertoner (?) för högtalare som inte klara de lägre frekvenserna, är jag inte så förtjust i. Man vet inte riktigt vad de gör.

Låten går i E-dur. Grundtonen för basen ligger då i kontraoktaven 41,20Hz. Så då bör jag lägga en puckel i stora oktaven runt 82,41Hz, o kanske fortsätta i lilla 

Jag hade gått upp två oktaver, höjer du vid 80 dödar du bastrumman, testa runt 300 - 400 hz!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.