Anders Nordborg Postat 9 november Postat 9 november Att bo i lägenhet innebär en unik utmaning: att balansera sitt eget liv med grannarnas och omgivningens komfort. Den här typen av buller medför ofta olägenheter i lägenhetskomplexen och därför är kunskap om acceptabla bullernivåer en del av lösningen. Men vad gör en ljudvolym ”för hög”, och hur kan invånarna hålla sig borta från att ständigt bryta mot bullergränsen utan att påverka deras livsstil? Vi kommer att prata om detta här. Vi kommer också att prata om att mäta ljudnivån i en lägenhet. Introduktion till decibelskalan för ljud Ljud kategoriseras i termer av decibel (dB) och ju högre den angivna siffran är desto starkare är ljudet. Vanliga ljud mäts ofta för att ge ett sammanhang: - 30 dB: Viskning - 50 dB: Normal konversation - 70 dB: Dammsugare - 85+ dB: Trafikbuller - 100+ dB: Hög musik eller gräsklippare Vanligtvis kan allt över 85 dB vara skadligt vid regelbunden exponering. Men när det gäller boende i lägenhet kan buller även på en nivå av 50/70 dB sannolikt orsaka störningar hos grannarna, särskilt under kvällstid. Under vissa tider när bullernivån är låg, särskilt efter kl. 22.00 på kvällen, bör dock den lämpliga ljudnivån vara lägre än 40-45 db, vilket motsvarar en viskning eller den låga tonen från TV:n. Allt utöver detta kommer att orsaka störningar för grannar och andra medlemmar i samhället samt bryta mot de fastställda reglerna och föreskrifterna. Om du vill veta mer om högfrekvent eller lågfrekvent buller i en lägenhet kan du kontakta experter. Vilka bullernivåer är tillåtna i flerbostadshus? Det finns vissa avvikelser när det gäller acceptabla bullernivåer eftersom nivåerna skiljer sig från byggnad till byggnad och ibland från plats till plats. Enligt ljudmätningsexperter är maximalt tillåtna ljudnivåer under dagsljus 55 till 60 db, t.ex. normal konversation eller bakgrundsmusik, följt av en maximalt tillåten ljudnivå på 50 db under kvällar. Så är dock inte fallet idag eftersom de flesta bostadsområden har fastställt vissa specifika tider då det ska vara tyst, t.ex. har de flesta fastställt kl. 22.00, efter vilken ljudnivån inte får överstiga 40-45 dB, vilket motsvarar en viskning eller TV på låg volym. Några vanliga typer av ljud i lägenheter och hur de kan minskas 1. Elektronik och vitvaror: Utrustning som TV, högtalare, tvättmaskin, dammsugare och många andra kan orsaka mycket ljud. Högtalare bör inte placeras nära den gemensamma väggen, använd alltid hörlurar eller köp apparater med låg ljudnivå. 2. Musikinstrument: Användning av föremål som gitarrer eller pianon, som är musikinstrument, kan orsaka högintensivt ljud som lätt påverkar angränsande enheter. Det kan göras med hjälp av ljudisolerande paneler som till exempel är tjocka mattor. Dessutom är det inom den tillåtna tiden att utföra musikutövningen för att respektera policyn om tyst timme. 3. Gångtrafik och möbelrörelser: Golvbeläggningen har störst inverkan på ljudnivån i lägenheten, särskilt i lägenheter med parkett- eller klinkergolv. Olika golvtyper som mattor och stoppning bör användas på golvet samtidigt som man undviker händelser som ger hög gångtrafik eller släpande möbler under nattetid. 4. Konversationer och sammankomster: Mindre sociala grupper tenderar att göra mindre ljud än större grupper som gör höga ljud. När man tar emot gäster bör man först meddela grannarna, inte bjuda in för många personer och framför allt undvika att höja rösten, särskilt sent på kvällen. 5. Buller utomhus: Utomhusljud kan infiltrera en bostad som har öppna fönster, ibland kan detta inte undvikas. Genom att minska bullerproduktionen från de boende i lägenheten eller se till att ljud som görs i lägenheten inte höjs till nivåer som kan spridas kan buller hållas begränsat. Juridiska bullerbegränsningar i lägenheter De flesta städer har standardpolicyer som fastställer ”standarder för vad som anses vara en tolerabel bullernivå: dB-nivåerna beror på tiden på dygnet”. Exempel inkluderar buller som de som involverar över 40-50 decibel som kan vara förbjudna mellan kl. 22.00 inom bostadsområden. Tvister har möjligheten att nå till lägenhetsförvaltningen där hyresgäster gör klagomål på buller eller att behöva kontakta polisen i extrema fall. Det är en grundläggande princip att de flesta lägenheter involverar invånarnas respekt. Om du känner att din granne har buller som stör dig så är det bästa sättet att närma sig honom eller henne artigt. Faktum är att de flesta av dem kanske inte ens vet att det de gör faktiskt stör miljön. Det finns enkla lösningar - köp mattor till golvet, minimera basen från högtalaren eller ändra placeringen av möblerna för att lindra klagomålen på Sounds Traveling och vara en allmänt god granne. Du kan också ta hjälp av experter för att åtgärda ljudnivån i lägenheten. För ljud utifrån kan du använda gardiner eller placera bokhyllor på väggarna, eller till och med använda maskiner för vitt brus. Även mattor eller andra saker som kan minimera ljud och ljudisolerande material är mycket effektiva. Slutsats Att bo i en lägenhet innebär att alla måste delta i att observera ljudnivån som produceras i lokalerna. Att vara medveten om de decibelnivåer som accepteras i ett samhälle innebär att människor kan leva bekvämt i sina hem utan att inkräkta på det utrymme som grannarna får njuta av. Ibland kan till och med några tysta kontrollåtgärder och efterlevnad av policyn för tysta timmar skapa en fredlig och hälsosam miljö för alla inblandade. Kontakta experter för att mäta ljudnivån i en lägenhet .
slejnard Postat 9 november Postat 9 november Kanske 🤔. Jo jag förstår. Bra att jag bor i villa då. 😊 1
Pär Nord Postat 18 november Postat 18 november (redigerat) om man alltid är full när "man" spelar (in) är det bra om grannarna också super (ingen som ska upp till jobbet, ringer snuten eller hör hur bra "man" spelar) och om det är 70-tal i Majorna. är tiden en annan, typ nu, får man lära sig i Hyresgästföreningen att MAN FÅR ALDRIG STÖRA SINA GRANNAR (såvida man inte är... nä, inte ens då) Att höra en okänd svamlare och subkontrabassaxofon efter kl 12.00 eller före - oavsett tidpunkt - är störande PS bor i en fastighet med endast enrummare - jag har aldrig en granne längre bort än säg 3-4 meter så fyllesolona får jag spela i en annan tid Redigerat 18 november av Pär Nord idioti
tordA Postat 26 november Postat 26 november för högt är det när någon blir störd, oavsett om det är Opera eller Metal... 1
Valle Postat 26 november Postat 26 november De som enligt min mening har den lägst satta störningsribban, och som besitter det största behovet att gapa (inte nödvändigtvis i volym, utan även i verbala uttryck) när de upplever sig bli "störda", är utan tvekan hårdrockare och metalheads. Den senare är något känsligare. Dessa grupper kan lyssna på och spela "sin" musik på hörseldestruktiva nivåer, head-banga sina huvuden till egenframkallad hjärnskakning, kasta sig ut från tvåmeters platåer utan krav på mjuk landning, etc ... Men spela "Kan man älska nån på avstånd" eller "Bobby McGee" på hälsosam nivå i din lägenhet, vägg i vägg till deras, och de får en akut allergisk reaktion som får dem att påtala en ett och annat.
Analogfreak Postat 26 november Postat 26 november (redigerat) 1 timme sedan sa Valle: De som enligt min mening har den lägst satta störningsribban, och som besitter det största behovet att gapa (inte nödvändigtvis i volym, utan även i verbala uttryck) när de upplever sig bli "störda", är utan tvekan hårdrockare och metalheads. Den senare är något känsligare. Frågan är om det där är statistiskt säkerställt. Redigerat 26 november av Analogfreak
Valle Postat 27 november Postat 27 november 20 timmar sedan sa Analogfreak: Frågan är om det där är statistiskt säkerställt. Ergo "enligt min mening ..." 😉
Jonatan Lundin Postat 27 november Postat 27 november Blev lite nyfiken på distinktionen mellan hårdrockare och metalheads. Jag är en gammal rockare som lyssnar på heavy metal, är jag då en hårdrockare eller en metalhead? Oavsett vilket, känner jag delvis igen mig i beskrivningen om störningskänslighet. Jag minns en gång i tiden då jag spelade bas i ett band. Vi spelade på en sunkig bar som låg i bottenvåningen i ett lägenhetskomplex. Vi fick betalt i öl. Vartefter promillehalten ökade, minskade (min) störningsribban. Killen i lägenheten ovan kom ner och skrek på mig att sänka basen, därför att hans ask-kopp på vardagsrummsbordet hade, av mina frekventa bastoner, gjort att koppen hoppat av bordet ner på mattan. Jag hörde dock jag inte vad han sa, utan fick det förklarat för mig senare. Han skulle kontakta något som hette störningsjouren. Jag tror han hade sagt att han (försökte) lyssna på dansbandsmusik. Jag har dock inget emot dansband, även om en granne skulle ha hög volym på. Dock minns jag en viss plötslig uppkomst av allergisk reaktion när man hörde syntmusik a la Howard Jones o Kraftwerk. Det kanske var grupptrycket... Detta var då, nu får man väl inte ha liveband i en bottenvåning? 1
Analogfreak Postat 27 november Postat 27 november 4 timmar sedan sa Valle: Ergo "enligt min mening ..." 😉 Din slutsats kan uppfattas som fördomsfull men jag är ändå benägen att dela din slutsats. Om vi antar att din slutsats är grundad eller iallafall väldigt nära sanningen är jag intresserad av vilka faktorer som i så fall kan ligga bakom. En hypotes skulle kunna vara att den grupp som har utsatts för våld eller bevittnat våld i nära relation i sin barndom med alkohol- och/eller drogmissbruk som medfört psykosociala störningar i vuxen ålder med påtagliga tvångstankar och stark ångest är överrepresenterad inom genren.
Peter Roos Postat 27 november Postat 27 november (redigerat) I våra gamla 50-talshus (i västra Gbg) kan jag höra grannen grannen pinka på dass. Låter som ett skämt, men är helt sant - husen är av betong och helt oisolerade. Min granne under mig på andra våning kunde höra klappret från mitt gamla CME Z-key masterkeyboard när jag spelade, med hörlurar (som jag oftast gör). Men, värst var nog när samma granne (han på dass) spelade Harvest Moon med Neil Young på repeat - det var hyfsat tröttsamt, så lite metal/hårdrock hade varit skönt som omväxling. Redigerat 27 november av Peter Roos
Neosus Postat 27 november Postat 27 november 1 timme sedan sa Peter Roos: I våra gamla 50-talshus (i västra Gbg) kan jag höra grannen grannen pinka på dass. Låter som ett skämt, men är helt sant - husen är av betong och helt oisolerade. [...] Det är samma här! Jag gick sönder varje gång elefanten travade iväg till dasset och pissade klockan 03.00 var eviga dag/morgon! SÅ irriterande! Nu har han flyttat tack och lov.
Analogfreak Postat 27 november Postat 27 november 56 minuter sedan sa Neosus: Det är samma här! Jag gick sönder varje gång elefanten travade iväg till dasset och pissade klockan 03.00 var eviga dag/morgon! SÅ irriterande! Nu har han flyttat tack och lov. Das granne. 1
Peter Roos Postat 28 november Postat 28 november (redigerat) On 2024-11-28 at 00:36 sa Analogfreak: Das granne. Nä, dass humor. Redigerat 5 december av Peter Roos
slejnard Postat 28 november Postat 28 november Jag kan förstå om det är för högt. När det är för högt är det högt! Lågt däremot, har ni upplevt det? Så intensivt lågt att man inte ens hör vilken tonart som spelas!
JakobP Postat 28 november Postat 28 november 20 timmar sedan sa Jonatan Lundin: Jag hörde dock jag inte vad han sa, utan fick det förklarat för mig senare. 😄 😄 😄 Då spelade du nog lite väääl högt...
Valle Postat 28 november Postat 28 november 22 timmar sedan sa Jonatan Lundin: Jag är en gammal rockare som lyssnar på heavy metal, är jag då en hårdrockare eller en metalhead? Och jag är en gammal (hård)rockare som inte bara gillar dansband utan även har spelat i några. Så du kan ju föreställa dig vilken status bland de lättstörda jag har/hade ...
Bream Postat 3 december Postat 3 december On 2024-11-27 at 22:02 sa Peter Roos: I våra gamla 50-talshus (i västra Gbg) kan jag höra grannen grannen pinka på dass. Låter som ett skämt, men är helt sant - husen är av betong och helt oisolerade. Min granne under mig på andra våning kunde höra klappret från mitt gamla CME Z-key masterkeyboard när jag spelade, med hörlurar (som jag oftast gör). Men, värst var nog när samma granne (han på dass) spelade Harvest Moon med Neil Young på repeat - det var hyfsat tröttsamt, så lite metal/hårdrock hade varit skönt som omväxling. Fast betong är väl i ofs ett bra material för ljudisolering? Ok möjligen att det kan finnas problem med stomljud, men det känns inte som att de ljuden du beskrev var stomljud.. 🤔
Fidden Postat 4 december Postat 4 december 14 timmar sedan sa Bream: Fast betong är väl i ofs ett bra material för ljudisolering? Ok möjligen att det kan finnas problem med stomljud, men det känns inte som att de ljuden du beskrev var stomljud.. 🤔 Jag föredrar nog i alla fall fast betong framför lös betong i mina väggar, även om akustiken kanske kan vara fördelaktig i det sistnämnda. (sorry, kunde inte låta bli 😛) 2
Analogfreak Postat 4 december Postat 4 december 2 timmar sedan sa Fidden: Jag föredrar nog i alla fall fast betong framför lös betong i mina väggar, även om akustiken kanske kan vara fördelaktig i det sistnämnda. (sorry, kunde inte låta bli 😛) All betong är ju lös innan den har torkat. Det kan ta flera dagar så du måste ju vänta lite.
JakobP Postat 4 december Postat 4 december Där jag bodde förut lös lös betong med sin frånvaro, fast fast betong fastnade fint när man fastade... 1
Analogfreak Postat 4 december Postat 4 december Det finns väl ett gammalt ordspråk ur bibeln som lyder: Den som gjuter betong åt andra kommer själv fastna i den? 2
Peter Roos Postat 4 december Postat 4 december (redigerat) 22 timmar sedan sa Bream: Fast betong är väl i ofs ett bra material för ljudisolering? Ok möjligen att det kan finnas problem med stomljud, men det känns inte som att de ljuden du beskrev var stomljud.. 🤔 Det går nog en del ljud (läs: mycket!) via trappuppgången också, men jag kan höra grannens tal - ordagrant - när han pratar i telefon i sitt sovrum, som ligger i anslutning till mitt sovrum, trots en kanske 25 cm tjock betongvägg, stängd sovrumsdörr och ytterdörr - så det verkar inte som det isolerar speciellt bra - såvida inte man bor i en bunker med 50 cm väggar och tak. Det kan också vara så att det transporteras ljud via den oisolerade vinden som ligger ovanför oss på 3:e våning. Men, det var säkert nån j-vla fulbetong de använde på 50-talet:-D Betonghus har också den egenskapen att ljud kan transporteras på de mest konstiga sätt: när en annan granne hade somnat på fyllan, och glömt stereon på vid 04.30 på morronen, fick jag gå ut på baksidan av huset för att överhuvudtaget kunna lokalisera varifrån ljudet kom ifrån, och det var svårt att höra vilken uppgång det var, från min lägenhet - hörde det från utsidan genom hans vardagsrumsfönster:-D Redigerat 4 december av Peter Roos
ONSatan Postat 4 december Postat 4 december (redigerat) För mig är det enkelt: Om någon klagar och du låter mycket efter den tid då reglerna för huset säger att det ska vara tyst, bör du prata väldigt ödmjukt med den som klagar. Vi har alla olika förhållanden till ljud; vissa är känsliga, andra kan ha jobb som börjar väldigt tidigt eller har sjukdomar som gör att de freakar ur om det kommer höga ljud på kvällen. Det är moraliskt svårt att hävda att ens livsval och intressen är viktigare än någon annans. Btw, klagande grannar är en av orsakerna till att jag fortfarande bor i hus efter att barnen flyttat ut. För övrigt hade jag en lägenhet på 90-talet som var som en bunker, med en tjock dörr med tre gummilister. Grannarna kunde säga "åh, vad trevligt att du är hemma" (reste mycket då) när man mötte dem i trappan efter en efterfest där Marshall-stacken varit på sådan nivå att man fick hänga kring halsen på den man ville snacka med... 🙏 Redigerat 4 december av ONSatan 2
Bream Postat 5 december Postat 5 december 4 timmar sedan sa Peter Roos: Det går nog en del ljud (läs: mycket!) via trappuppgången också, men jag kan höra grannens tal - ordagrant - när han pratar i telefon i sitt sovrum, som ligger i anslutning till mitt sovrum, trots en kanske 25 cm tjock betongvägg, stängd sovrumsdörr och ytterdörr - så det verkar inte som det isolerar speciellt bra - såvida inte man bor i en bunker med 50 cm väggar och tak. Det kan också vara så att det transporteras ljud via den oisolerade vinden som ligger ovanför oss på 3:e våning. Men, det var säkert nån j-vla fulbetong de använde på 50-talet:-D Betonghus har också den egenskapen att ljud kan transporteras på de mest konstiga sätt: när en annan granne hade somnat på fyllan, och glömt stereon på vid 04.30 på morronen, fick jag gå ut på baksidan av huset för att överhuvudtaget kunna lokalisera varifrån ljudet kom ifrån, och det var svårt att höra vilken uppgång det var, från min lägenhet - hörde det från utsidan genom hans vardagsrumsfönster:-D Det fanns ju (eller finns kanske fortfarande) något som heter lättbetong. Och det är väl ett erkänt värdelöst material (i alla fall när det gäller ljudisolering). Användes tydligen rätt ofta i miljonprogramshus. Men om man har en 25 cm tjock vägg av solid "vanlig" betong låter det väl ändå lite konstigt att tal skulle skulle gå så rakt igenom den att du utan problem hör precis vad han säger(?) Vad jag har förstått är trots allt betong bättre än de flesta andra vanliga material, så om det hade varit 25 cm av något annat hade det kanske varit ännu värre 😀Fast som du skriver så kanske ljudet går via vinden. Vem vet. Ofta svårt att veta som sagt hur ljud leds.
Peter Roos Postat 5 december Postat 5 december (redigerat) 9 timmar sedan sa Bream: Det fanns ju (eller finns kanske fortfarande) något som heter lättbetong. Och det är väl ett erkänt värdelöst material (i alla fall när det gäller ljudisolering). Användes tydligen rätt ofta i miljonprogramshus. Men om man har en 25 cm tjock vägg av solid "vanlig" betong låter det väl ändå lite konstigt att tal skulle skulle gå så rakt igenom den att du utan problem hör precis vad han säger(?) Vad jag har förstått är trots allt betong bättre än de flesta andra vanliga material, så om det hade varit 25 cm av något annat hade det kanske varit ännu värre 😀Fast som du skriver så kanske ljudet går via vinden. Vem vet. Ofta svårt att veta som sagt hur ljud leds. Kontrollmätte väggarna nu: den bärande väggen i hallen är 25 cm tjock, väggarna till kök, badrum och walk-in-garderoben (från hallen) är bara 10 cm tjocka, så jag antar att sovrumsväggen mot grannens lägenhet också är 10 cm, plus 50 år av tapetlager:-D - vilket nog inte är mycket till ljudisolering. Redigerat 5 december av Peter Roos 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.