Jump to content
Annons
  • 0

Är det inte dags för Valles fredagstrådar?

Fråga

Postat

Valle du har ju lovat att återuppta fredagstrådarna om allt mellan signal och jord igen.

Dina fredagstrådar förgyllde tillvaron och jag hoppas att få se några i framtiden. 😀

10 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat
On 2024-11-01 at 18:06 sa Analogfreak:

Valle du har ju lovat att återuppta fredagstrådarna om allt mellan signal och jord igen.

Dina fredagstrådar förgyllde tillvaron och jag hoppas att få se några i framtiden. 😀

Haha! 😁 Tack, antar jag ...

Fast, nja ... lovat har jag nog inte gjort, eller har jag det?

Fredagstrådarna var trots allt en produkt av en annan tid, annan medlemskonstellation, annat forum. De flesta visste vem jag var, vilka ämnen jag behärskade (och inte behärskade), och inte minst var införstådda med min skriv-ton; det vill säga, jag skrev vad jag stod för och jag stod för vad jag skrev.

Skulle jag skriva något idag hade jag dels först blivit tvungen att kolla igenom vilka ämnen jag inte redan hunnit avverka, dels sannolikt blivit tagen för ett troll. När jag tog upp ämnen förr så var det ju för att trigga igång en debatt i ett ämne som jag inte bara kände mig hemma i utan även var beredd att följa upp och konsekvent kommentera tills trådhelvetet helt sonika dog ut. Vissa var ju extraordinärt seglivade, vill jag minnas; dansbandstråden, till exempel.

Jag tror att de kvarvarande dinosaurierna i "längstah" (eller vad den där tråden heter) eller framför allt medlemmar som tillkommit efter 2013 inte hade brytt sig eller ens begripit vad fan det var jag ville ha sagt. Så om jag hade startat en sådan tråd idag hade den dött kommentarlös efter ett par minuter. Aktiviteten på forumet idag jämfört med förr verkar vara typ 1% och handlar mest om att kommentera varandras låtar, eller om ämnen som finsmakligt väljs av spam-robotar ...

Men förstå mig rätt. Det värmer gott i mitt fåfänga hjärta att minnet av fredagstrådarna lever kvar och att de till skillnad från då, när de för de flesta var nedskräpning av forumet och ständig rekordhållare i "anmälningar", idag lyckats rotat sig som ett "förgyllande av tillvaron" 😁

Vi får se vad det lider.

Annons
  • 0
Postat
10 timmar sedan sa Valle:

Haha! 😁 Tack, antar jag ...

Fast, nja ... lovat har jag nog inte gjort, eller har jag det?

Fredagstrådarna var trots allt en produkt av en annan tid, annan medlemskonstellation, annat forum. De flesta visste vem jag var, vilka ämnen jag behärskade (och inte behärskade), och inte minst var införstådda med min skriv-ton; det vill säga, jag skrev vad jag stod för och jag stod för vad jag skrev.

Att alltid stå för det man skriver är nog en bra utgångspunkt och något man aldrig ska överge oavsett vilken era man befinner sig i tänker jag.

Skulle jag skriva något idag hade jag dels först blivit tvungen att kolla igenom vilka ämnen jag inte redan hunnit avverka, dels sannolikt blivit tagen för ett troll. När jag tog upp ämnen förr så var det ju för att trigga igång en debatt i ett ämne som jag inte bara kände mig hemma i utan även var beredd att följa upp och konsekvent kommentera tills trådhelvetet helt sonika dog ut. Vissa var ju extraordinärt seglivade, vill jag minnas; dansbandstråden, till exempel.

Men om man startar trådar endast för att trigga igång en debatt finns kanske risk att man anklagas för att vara ett troll. Kontroversiella ämnen har en tendens till att bli långlivade. Fundera på vad reaktionerna skulle bli om man till exempel med anledning av Israels illegala bosättningar i Palestina startar en tråd där man ifrågasätter om Musikindustrin borde bojkotta Waves.

Jag tror att de kvarvarande dinosaurierna i "längstah" (eller vad den där tråden heter) eller framför allt medlemmar som tillkommit efter 2013 inte hade brytt sig eller ens begripit vad fan det var jag ville ha sagt. Så om jag hade startat en sådan tråd idag hade den dött kommentarlös efter ett par minuter. Aktiviteten på forumet idag jämfört med förr verkar vara typ 1% och handlar mest om att kommentera varandras låtar, eller om ämnen som finsmakligt väljs av spam-robotar.

Du har nog rätt där Valle! Studioforum i dag verkar ha som agenda att chattbottar ska besvara de frågor som ställs till följd av inaktivitet. Det kan kännas lite märkligt när en bott 2024 besvarar en fråga från 2006 om en dator med Windows XP har tillräcklig prestanda för ljudredigering.

Men förstå mig rätt. Det värmer gott i mitt fåfänga hjärta att minnet av fredagstrådarna lever kvar och att de till skillnad från då, när de för de flesta var nedskräpning av forumet och ständig rekordhållare i "anmälningar", idag lyckats rotat sig som ett "förgyllande av tillvaron" 😁

Vi får se vad det lider.

Jag tycker personligen att det var för mycket personangrepp förr på forumet. Jag tror också att där där människor finns förekommer också meningsskiljaktigheter som kan mynna ut i konflikter. Så kommer det nog alltid att vara. Det enda man kan göra är att själv tänka sig för hur man uttrycker sig. Men om det inte förekommer någon aktivitet alls så skapas inte heller några meningsskiljaktigheter eller prestigeförluster.

Men om det sistnämnda är det enda alternativet kanske vi är framme vid slutet av forumets era.

😀

• 0
Postat
19 timmar sedan sa Analogfreak:

Men om man startar trådar endast för att trigga igång en debatt finns kanske risk att man anklagas för att vara ett troll. Kontroversiella ämnen har en tendens till att bli långlivade.

Well, vilken annan anledning finns det till att initiera en diskussion om det inte är för att uppmana till deltagande … Jag är inte helt säker på att jag har greppat hela definitionen av forumtroll, men för mig handlar det där om dunkla varelser vars enda syfte är att skapa oreda för oredans skull. Mitt syfte var alltid att konstruktivt dela med mig av tankar, idéer, kunskap och erfarenheter, vilket jag också är ganska säker på att de flesta förstod.

Men visst fan blev jag kallad troll, jämte en hel del andra intressanta etiketter. Men oftast bara av dem med för stort ego, självutnämnda vita-riddare, eller vars argumentation sipprat dem mellan fingrarna. Resterande deltog och bidrog med kunskap och humor, och framförallt trevlig läsning.

19 timmar sedan sa Analogfreak:

Jag tycker personligen att det var för mycket personangrepp förr på forumet. Jag tror också att där där människor finns förekommer också meningsskiljaktigheter som kan mynna ut i konflikter. Så kommer det nog alltid att vara. Det enda man kan göra är att själv tänka sig för hur man uttrycker sig. Men om det inte förekommer någon aktivitet alls så skapas inte heller några meningsskiljaktigheter eller prestigeförluster.

Håller med om allt utom första meningen. Det där med att åberopa ”personangrepp” blev enligt min mening så missbrukat att vi till slut kunde inbilla oss finna personangrepp i vilken kommentar vi än läste. Jag kan bara föreställa mig hur anmälningarna haglade in hos moderatorerna. Jag minns att jag fick en varning utdelad efter att ha kommenterat ett inlägg med (exakt) ”jag tycker du är en läskig person”, vilket bortom min logik bedömdes som ett personangrepp.

Oavsett, när man ser tillbaka på allt det där nu, så var det faktiskt rätt kul alltihop, till och med oskyldigt på något sätt 🙂

• 0
Postat (redigerat)
8 timmar sedan sa Valle:

Jag kan bara föreställa mig hur anmälningarna haglade in hos moderatorerna. Jag minns att jag fick en varning utdelad efter att ha kommenterat ett inlägg med (exakt) ”jag tycker du är en läskig person”, vilket bortom min logik bedömdes som ett personangrepp.

Oavsett, när man ser tillbaka på allt det där nu, så var det faktiskt rätt kul alltihop, till och med oskyldigt på något sätt 🙂

Jag minns att det var mig du kallade läskig och jag tycker inte den varningen var befogad. Jag vill minnas att det var i samband med att jag angripit dig i nån tråd från 2011-2012 nångång och själv provocerat fram din kommentar. Jag hade mig själv att skylla. Ingen rök utan eld som man säger. Men så här i efterhand anser jag ändå att jag gjorde en del onödiga uttalanden. 

Men vissa trådar hamnade i papperskorgen för att man aldrig gav efter på sin ståndpunkt. En sån tråd var den om huruvida Luthmans Frostdatorer var prisvärda trots föråldrad hårdvara.

Redigerat av Analogfreak
  • 0
Postat
13 timmar sedan sa Analogfreak:

Jag minns att det var mig du kallade läskig och jag tycker inte den varningen var befogad. Jag vill minnas att det var i samband med att jag angripit dig i nån tråd från 2011-2012 nångång och själv provocerat fram din kommentar.

Jo, jag minns lite svagt att det var du 😄 Och jag vill också minnas att det berodde på din lilla "efterforskning" - det du skrev innan du redigerade ditt inlägg 😉 

Water under the bridge!

13 timmar sedan sa Analogfreak:

Men vissa trådar hamnade i papperskorgen för att man aldrig gav efter på sin ståndpunkt. En sån tråd var den om huruvida Luthmans Frostdatorer var prisvärda trots föråldrad hårdvara.

En av mina trådar, som var menad som en recension av en bok jag hade läst hamnade också i papperskorgen. Initialinlägget handlade boken, resten exploderade i total anarki om absolut ingenting.

• 0
Postat

Jo, jag minns lite svagt att det var du 😄 Och jag vill också minnas att det berodde på din lilla "efterforskning" - det du skrev innan du redigerade ditt inlägg 😉 

Det kan ha varit så. Efter att jag skrev inlägget kom jag på fler inlägg bland annat där jag redigerat en bild och satt dig i en sandlåda med hink och spade och blev osäker på vilket av alla inlägg som triggade dig att kalla mig "läskig". Jag redigerade därför mitt inlägg för att på så sätt ringa in andra inlägg. Jag ångrar faktiskt att jag gick på dig eftersom jag alltid sett upp till dig för att du alltid stod upp för dina åsikter och aldrig vek ner dig. Även om du hade en kaxig ton så hade du som regel rätt i sak. 😀

En av mina trådar, som var menad som en recension av en bok jag hade läst hamnade också i papperskorgen. Initialinlägget handlade boken, resten exploderade i total anarki om absolut ingenting.

Jag ska se om jag hittar den där dansbandstråden nånstans för lite kuriosaläsning.

Jag vet inte om du har tänkt på det här, men jag har reagerat på att ordet kompatibilitet alltid förekommer felstavat och skrivs istället kompabilitet. Jag hart aldrig sett ordet rättstavat på studioforum. Det talar för mina misstankar om att "låtsasexperterna" använder copy / paste av citat de tycker är coola. Det är också därför Shure SM7B alltid är studioforums bästa mick trots att den blir omsprungen av flertalet andra dynamiska mikrofoner.

• 0
Postat
49 minuter sedan sa Analogfreak:

inlägg bland annat där jag redigerat en bild och satt dig i en sandlåda med hink och spade och blev osäker på vilket av alla inlägg som triggade dig att kalla mig "läskig".

Haha! 😄 Har för mig att signatur KWS också gjorde liknande; en bild på en sandlåda med mig (min avatar). Såvida du inte är KWS också 😉 (MBBAD)

Fast sådana inlägg är knappast "läskiga". Så jävla lättskrämd är jag inte ...

49 minuter sedan sa Analogfreak:

Jag vet inte om du har tänkt på det här, men jag har reagerat på att ordet kompatibilitet alltid förekommer felstavat och skrivs istället kompabilitet. Jag hart aldrig sett ordet rättstavat på studioforum. Det talar för mina misstankar om att "låtsasexperterna" använder copy / paste av citat de tycker är coola. Det är också därför Shure SM7B alltid är studioforums bästa mick trots att den blir omsprungen av flertalet andra dynamiska mikrofoner.

Jag svängde mig länge med "kompabilitet" och andra kvasistavningar tills Demonproducenten tillrättavisade mig en gång för alla 😄

Sedan är jag inte så picky när det kommer till stavning (möjligen min egen, men nästintill aldrig andras). Och särskilt inte på forumet (eller forat, som många tycker att det heter). Så länge din stavning inte förvanskar vad du försöker säga, så ska det inte spela någon roll.

Alla dessa är godkända: oövervinnligoövervinnelig respektive oövervinnerlig. Same shit different day.

Och här är "dansbandstråden": 🙂 

• 0
Postat
On 11/1/2024 at 6:06 PM, Analogfreak said:

Är det inte dags för Valles fredagstrådar?

Borde inte det här vara en omröstning?

• 0
Postat (redigerat)
22 minuter sedan sa oioioi:

Borde inte det här vara en omröstning?

Tänker du att om det efter avslutad omröstning blir en majoritet för fredagstrådar ska utfärdas en föreläggande mot Valle? 😀

Jag anser att Valle själv äger frågan.

Redigerat av Analogfreak
  • 0
Postat
1 timme sedan sa Valle:

Haha! 😄 Har för mig att signatur KWS också gjorde liknande; en bild på en sandlåda med mig (min avatar). Såvida du inte är KWS också 😉 (MBBAD)

Fast sådana inlägg är knappast "läskiga". Så jävla lättskrämd är jag inte ...

Jag svängde mig länge med "kompabilitet" och andra kvasistavningar tills Demonproducenten tillrättavisade mig en gång för alla 😄

Nej jag har inte haft kontot KWS (Kill With Skill tror jag han kallade sig). 😀

1 timme sedan sa Valle:

Och här är "dansbandstråden": 🙂 

Många roliga uttalanden i den tråden. Jag minns att jag själv aldrig deltog i tråden eftersom jag är neutral d.v.s. jag varken älskar eller hatar dansband och ansåg att jag inte hade något att tillföra ämnet.

Men jag har kanske ändå en åsikt eftersom jag inte lyssnar på dansbandsmusik. Du kanske en dag startar en ny tråd eller bumpar den gamla. IMG_1445.gif.6f1f5a88cc30d8f631e4e213e16d5ace.gif

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.