Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallåj!

Håller på att referenslyssna lite inför mixning. Fattar ingenting. Lyssna på  Coldplays senaste singel. Typ vid 3 minuter in när sången kommer så går det inte att lyssna i min bil. Som att någon kommit åt basratten och maxade. Ungefär samma sak med Billie Eilish men där låter sången kanon men bas och trummor har överdrivet mycket bas. Tänker att dessa är top 10 i världen och detta är såklart ingen miss. En teori är att 90% av all musik konsumeras genom lurar och där funkar det men i exempelvis bilen går det knappt att lyssna på. Hade varit intressant att höra vad ni tänker om ni hade gått in och eqat eller hp filtrat dessa låtar😊

IMG_2963.jpeg

IMG_2962.jpeg

Annons
Postat

Jag tror att man måste släppa tanken på att en mix ska låta jättebra i alla typer av ljudsystem. Som du påpekar så låter ju även professionella mixar olika (och ibland dåligt) i olika system. Att lyssna på musik i en bil är ju också generellt en ganska dålig idé, åtminstone om motorn är på. Den kompensation som bilstereon måste utföra är inte att leka med.

Postat

De flesta "top-mixar" idag kan man nog lugnt utgå ifrån är medvetet mixade till det resultat du upplever. Om basfrekvenserna är mer framträdande i vissa delar av låten, så är det nog det som var tanken också. Bas (frekvensen) är ju inget vi bara hör utan även "känner". Alternativt, men mindre sannolikt, beror sådant på slarv eller likgiltighet inför slutresultatet. Och eftersom det handlar om "top-mixar" utesluter jag okunskap i sammanhanget.

Min filosofi är att om det låter bra i en komplett frekvensåtergivning (monitorer) så kommer det att låta OK i andra anläggningar också, inklusive lurar. Du kommer ändå ALDRIG att får det att låta lika bra överallt hur proffsig du än anser dig vara.

Givetvis behöver man checka av sin mix då och då. Förr använde jag förutom lurarna gärna min laptop (anpassad) och en boombox, och ibland bilen. Inte lika viktigt idag. Dels eftersom jag har fått in en rutin för hur jag ska resonera när jag mixar, dels för att det finns enkla pluggar som hjälper mig med detta. Ett sådant verktyg är utvecklaren TBProAudios gratisplugg ISOL8, och som jag varmt rekommenderar. Ett annat exempel är Sonibles "true:balance"; ett bra hjälpmedel, men företagets kundengagemang lämnar en inte alltför blygsam del övrigt att önska. Dessa pluggar i kombination gör det lättare för dig att upptäcka vad i ljudbilden som fattas eller som det är för mycket av. (Förr blev du tagen som oseriös amatör om du använde sådana verktyg. Men idag har även "proffsen" förstått att de inte är eller någonsin varit genier med superhörsel och därför välsignat pluggar av liknande slag.)

Efter många års misslyckade försök att låta som mina (producent)förebilder fick jag ge upp med insikten att jag helt enkelt inte var duktig nog. Så jag bestämde mig för fortsättningsvis bara gå efter vad som lät OK i mina öron, och där är jag än idag. Jag blir aldrig 100% nöjd, det är alltid något som bråkar och krånglar i ljudbilden, men jag är oftast tillräckligt nöjd för att våga releasa skiten.

Ungefär så, typ.

Postat

Extremt subjektivt med mixning. Lyssna på Queens of the stone age - Songs for the deaf skivan.

Nästan bara mellanregister i den mixen.

Sen tex Pendulum - Immersion skivan.

Massor av sub-bas och ljus diskant.

Bägge två är proffsmixar, bägge två fungerar och låter bra. Man kan lyssna på referenser men i slutändan är det tycke och smak som avgör. Hur mycket bas vill du ha? Hur mycket diskant?

• Gilla 1
Postat

Tjejer och private jets. Men seriös, min äsikt är att de undrar mest, hur att lägga på minst tid möjlig, och nå upp +1.000.000.000 lyssnar på Spotify. Oavsett VSTis.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.