Hans Carlsten Postat 29 oktober Postat 29 oktober Tar gärna lite feedback på denna poplåt. OBS! Kan innehålla spår av tango. https://on.soundcloud.com/rQjaBMB1kbUrp9bu8
slejnard Postat 29 oktober Postat 29 oktober Bra låt! Bra sång! Du har lyckats bra med ljudbilden. Hajade till lite när refrängen kom. Vore önskvärt med annat ljud på gitarrerna där ( mindre dist ) och att verspianot fortsätter mala även i refrängen. Kanske att sången ligger lite utanpå musiken? Bädda in med mer kompression- delay/reverb och saturation. Upp med kagge och bas ett snäpp. Men som sagt… bra jobbat 👍 1
Hans Carlsten Postat 29 oktober Trådstartare Postat 29 oktober Tack för feedback. Och kul att du gillar låten. Tror att jag mixat den lite för länge och gått lite vilse. Noterar tacksamt dina synpunkter! 1
slejnard Postat 29 oktober Postat 29 oktober Ja egentligen inga fel, bara egna synpunkter. Ibland är det bra med fler öron. Nån annan som lyssnar kanske har en helt annan uppfattning.
Hans Carlsten Postat 29 oktober Trådstartare Postat 29 oktober Så är det. Lyssningsmiljön påverkar ju också. Svårt att få det att låta bra överallt. 1
Henric Svensson Postat 29 oktober Postat 29 oktober Bra låt, trevligt med Svensk text! Sången/Texten går fram fint! Jag får lite känslan av att verserna är starkare än refrängerna…jag hade testat att dra ner mastern lite på verserna för att få mer tryck i refrängerna. Pianot hade jag mixat in bättre i kompet på refrängerna, känns som det ligger lite ovanpå på sina ställen! Som sagt mina egna högst personliga funderingar - musikaliskt och bra för övrigt med fin sång! Med vänlig hälsning, Henric 1
Hans Carlsten Postat 29 oktober Trådstartare Postat 29 oktober Tack Henric! intressant tips att ändra volymen på mastern. Speciellt efter gitarrsolot tror jag att det skulle funka. Så att sista refrängen blir lite maffigare. 1
Richie76 Postat 30 oktober Postat 30 oktober Håller med övriga att verserna är starkare än refrängen. Bra sång och bra arr i övrigt. 1
Hans Carlsten Postat 30 oktober Trådstartare Postat 30 oktober Tack. Menar ni att verserna är starkare volymmässigt eller att de är bättre än refrängerna?
Richie76 Postat 31 oktober Postat 31 oktober 14 timmar sedan sa Hans Carlsten: Tack. Menar ni att verserna är starkare volymmässigt eller att de är bättre än refrängerna? Jag menar att verserna är bättre rent arrmässigt. Tror det är elgitarren som drar ner för min personliga åsikt. Tycker refrängen är bra, speciellt pianoslingan som låter lite Lemarc och skulle kunna fetas till på något sätt för att framhävas. Men jag hade provat att lägga en annan typ av gitarr som inte spelar typ powerackord utan spelar något eget och inte följer resten om du förstår vad jag menar? Blir lite antiklimax på refrängen som ska lyfta. Skulle kunna feta upp den ytterligare med shakers/körer eller stråkar eller liknande men blir lite platt nu tycker jag. Men framförallt se över gitarren och testa lägg den annorlunda😊 1
Richie76 Postat 31 oktober Postat 31 oktober Kom på att det är håll om mig med Lemarc som pianoslingan påminner lite om. Tycker den är snygg som sagt👌 1
Hans Carlsten Postat 31 oktober Trådstartare Postat 31 oktober Jag förstår. Ambitionen var att få till lite Kent-vibe på refrängerna. Men Lemarc är helt ok också. Tack för konstruktiv feedback!
Jonatan Lundin Postat 31 oktober Postat 31 oktober Bra låt tycker jag. Bra text framförallt! Jag gillar arret och att det finns bra med kontraster mellan de olika delarna. Man blir intresserad av att fortsätta lyssna. Sticket gillar jag speciellt. Det jag reagerade på i mixen var att intropianot i början låter som att den har sustainpedalen nedtryckt väldigt länge. Detta bygger upp energi vartefter noter spelas som gör att det efterhand blir grötigt. Prova att släppa upp den mellan huvudackorden med midiautomation (cc64 brukar det vara tror jag). När kompet och sången börjar hör jag inget sustainproblem. När första refrängen kommer låter den ganska mycket mono (håller även ovan talare om nivå-kontrasten mellan vers o refräng). För min smak skulle det gärna oxå få vara mer bas på refrängen; nu är botten lite tunn. Vad händer om du drar på lite mer bas samt gör basen mono upp till ca 100 Hz, då brukar man få en widening-effekt som gör att ljudbilden låter mer stereo. Ja, drar man på basen blir det kanske obalans o toppen blir för svag. Drar du sedan på den blir det hängmatta av allt😬. Detta var några spontana reflektioner efter några lyssningar. 1
Hans Carlsten Postat 31 oktober Trådstartare Postat 31 oktober Tack! Pianot på introt (och slingan på refrängerna) är ett gammalt akustiskt piano med en något defekt sustainpedal. Tanken var att det skulle låta lite gammalt, sprucket och distanserat på introt. Inget midi inblandat alltså 🙂. Får fundera på relationen vers-refräng som ni alla varit inne på. /Hans
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.