VortexSurfer Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Jag funderar på att köpa ett m-audio audiophile usb externt ljudkort till min desktop. Har även funderat på ett antal interna (m-audio och e-mu bl. a.). Har även tittat på ett Terratec phase 22 som alternativ till audiophile 2496. Någon som har erfarenhet eller vet mkt om audiophile usb? Är det värt pengarna (1495:-) och kan det funka ilsammans med mitt interna audigy 2. Jag ska inte ha audigy-kortet till inspelning, tänkte bara att man inte behöver avinstallera det kortet. Har en pentium 4, men ganska klen i ram-minne. Ska uppgradera inom kort. Mkt tacksam för svar.
Peder Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Hej! Man kan inte(?) ha båda ljudkorten aktiva samtidigt däremot kan man växla mellan dem! Audiophile USB har ingen mikrofoningång, som ex 500 kr dyrare M-Audio FireWire Solo, bahsåruvet! MVH-Peder
VortexSurfer Postat 17 maj 2005 Trådstartare Postat 17 maj 2005 tjena. tack för svaret! Jo jag vet att det inte har någon mickingång, men jag tänkte ändå koppla mixern till kortet. Ville bara kolla hur det funkar med stationär pc och externt ljudkort.
Piccazzo Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Ville bara kolla hur det funkar med stationär pc och externt ljudkort. Det fungerar bra men jag skulle välja ett internt för att få upp hastigheten/Minska Latencyn / Möjligheten att göra större projekt.
Peder Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Hej! Bra! Har ingen egen erfarenhet men dom på detta forum som haft USB Audiophile har sagt sig vara nöjda! Är väl annars antagligen exakt samma(?) som M-Audio Audiophile (PCI), som kostar under 995:- Är inte Audigy rätt bra annars? "Känns" som att du kanske borde gå upp lite till i pris med uppgraderingen(?) MVH-Peder
Joonas Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Jag har tänkt att köpa Audiophile 2496 eller Audiophile USB. Vilka fördelar har Audiophile USB, om vi jämför det med 2496? Är det snabbare med inspelningsprogram?
Tokas Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Jag köpte ett Audiophile USB för ett tag sedan, testade det några dagar och packade sedan ner det i lådan igen.. Det funkar bra om man BARA sysslar med musik, men om du ska göra något annat också, typ film, spel och andra program så är det helt värdelöst.
Björn Olsberg Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Det funkar bra om man BARA sysslar med musik, men om du ska göra något annat också, typ film, spel och andra program så är det helt värdelöst. Beskriv gärna mer. Varför?
Joonas Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Det funkar bra om man BARA sysslar med musik, men om du ska göra något annat också, typ film, spel och andra program så är det helt värdelöst. Varför då? Fungerar det inte bra med spel?
Tokas Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Ljudet pitchas på många spel om man kör det med Audiophile USB. Det låter typ som smurfarnas nyårsfest. Nästan hela tiden så började ljudet pitcha så fort man började ha igång mer än ett program i taget som hade ljud i sig. Jag testade många olika drivrutiner, nya som gamla, och frågade runt i många forum, inklusive detta, men fick som svar överallt att det var nånting jag fick leva med. Så om det är någon som ska handla det kortet, var noga med att testa det först, och inte bara på musikprogramen, utan alla program och spel som finns i datorn. Det verkade vara ett vanligt fel, men samtidigt fanns det folk som det fungerade klockrent på direkt.
android Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Vilka fördelar har Audiophile USB, om vi jämför det med 2496? Är det snabbare med inspelningsprogram? Nej, precis som Picazzo redan skrivit så är det ju snarare tvärtom. Interna kort är snabbare.
Joonas Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Ljudet pitchas på många spel om man kör det med Audiophile USB. Det låter typ som smurfarnas nyårsfest.Nästan hela tiden så började ljudet pitcha så fort man började ha igång mer än ett program i taget som hade ljud i sig. Vet du, om det här gäller Audiophile 2496 också? 😉
infobandit Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 (redigerat) Att det blir smurfljud kanske beror på att ljudprogrammet och ljudkortet inte har samma samplingsfrekvens. Finns nog inställningar för kortet som gör det möjligt att låsa/låsa upp samplingsfrekvensen. Edit: några kilo stavfel Redigerat 17 maj 2005 av infobandit
Ransätersjocke Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Terratec Phase 22 har jag. Det funkar inget vidare, tyvärr. Ljudkvalitén är det inga problem med, normalt. Men följande trubbel stör mig ordentligt: Man får inte plats med 4 tele-pluggar och Midi-kontakten på kortet samtidigt om man inte har ordentligt slimmade tele-pluggar. Och i mitt datorchassi (dumt chassi kanske???) var jag tvungen att skära ut en bit för att få in den sista telepluggen. Dumt disponerat utrymme på kortet, minst sagt. Kolla själva Jag har gamla cubasis 4.0, och med det programmet (har inte testat något annat) har jag ofta problem med metallisk distortion inspelningarna. Starta om hjälper oftast. Cubasis släpper inte taget om kortet, så jag kan inte spela upp ljud i t ex windows media player efter att ha avslutat cubasis. Och wavelab när cubasis är igång kan jag glömma (japp, play in background är avaktiverat), men det hjälps inte. Ibland krashar Cubasis pga drivrutinstjall, och då måste datorn startas om för att ASIOn ska gå igång igen. Midisynkproblemen är enorma i cubasis med terratec-kortet, men det ska visst gå att åtgärda i cubase sx och se. Ska kolla det. Jag antar att allt kan fungera prickfritt med en annan datorkonfiguration, men så är det väl med de flesta ljudkorten. Jag skulle nog råda till att ta ett annat kort ändå. Jag har tidigare ganska dåliga erfarenheter av ett Terratec EWS64XXL. Också drivrutinsproblem. M-Audio har jag hört mycket gott om, och Audiophile 2496 har funnits länge och är väl beprövat (varför tog jag inte det tro? 😎 ) Support från Terratec? Noll, zip, nada, inget svar. Inte via hemsidan i allafall. Konstigt, för jag fick enorm hjälp med mitt gamla ljudkort. All heder till Terratec då. Men nu vete tusan... Jag är sugen på Juli@, eller kanske något med fler ingångar. /Ransätersjocke
android Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Man får inte plats med 4 tele-pluggar och Midi-kontakten på kortet samtidigt om man inte har ordentligt slimmade tele-pluggar. Och i mitt datorchassi (dumt chassi kanske???) var jag tvungen att skära ut en bit för att få in den sista telepluggen. Dumt disponerat utrymme på kortet, minst sagt. Kolla själva<snip> Jag är sugen på Juli@, eller kanske något med fler ingångar. Ok, känner igen det problemet, och då har jag just ett Juli@!! Fast iofs köpte jag balanserade feting-kablar, så normala kablar borde nog få plats. Jag fick ta fram filen/raspen och riva loss, för som tur var är kontakterna av plast... (Btw, Ransäter -Värmland/dragspelsstämma, etc? Jag är från Kil/Nilsby från början...)
musik (oregistrerad) Postat 20 maj 2005 Postat 20 maj 2005 Hej! Kan du i din desktop ha ett PCMCIA-kort? Testa E-mu 1616. 🙂 :musik
kirtaphus Postat 20 maj 2005 Postat 20 maj 2005 Audiophile USB har ingen mikrofoningång, som ex 500 kr dyrare M-Audio FireWire Solo, bahsåruvet! MVH-Peder Jo de är visseligen sant,, men och andra sidan har M-audio FireWire Solo "INTE" någon midi IN/UT det har därimot M-Audiophile USB, så tänk igenom vad du ska koppla in i ljudkortet.. Allt utöver kostar också pengar ex, Midi Interface, micpreamp osv. /Kirtaphus
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.