Jump to content
Annons
  • 0

Latency, Logic Pro

Fråga

Postat

Hej!

Någon som är vass på Logic Pro och latency??

Jag spelar in via  Focusrite Scarlett 18i20 in till Logic Pro, sen har jag Muto AO24 som skickar spåren till en Soundcraft Lx7ii, där jag mixar allt. Använder lite plugins i Logic och en del analoga effekter i inserterna på bordet. Ljudkorten kör jag som en sammanslagen enhet. Lyssning kör jag från mixern. Ska nämna att jag oftast kör in via externa preampar när jag spelar in.

När jag pingar från Logic via Muto till mixern och tillbaks till Focusrite, får jag en varierande avvikelse. Ena dagen +67 samples, nästa +62 och +58 t. ex. Det är kanske inte så mycket och är lätt att kompensera vid inspelning, men varför varierar det?? Borde det inta vara samma alltid?

Härom dagen la jag en "slaskgitarr" till ett nytt projekt och pingade precis innan, kompenserade med motsvarande värde och gitarren kom perfekt.. (så perfekt som jag kan spela!!) i går kväll satte jag mig och lyssnade lite och då låg helt plötsligt gitarrspåret helt fel (mer än de ca 65 samples jag kompenserat med)

Blir lite orolig när sånt händer, gör jag nåt helt fel eller börjar datorn vackla (MacMini ca 3 år gammal med 32gb RAM) eller är det Logic som strular??

Tacksam för tips

6 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat

Hej!

Jag tror dessvärre inte att du gör något formellt fel. Jag har själv dålig erfarenhet av USB-gränssnittet när det kommer till stabilitet men då använder jag Windows. Enligt vad jag upplevt lever USB-protokoll sina egna liv som jag haft svårt att få kontroll över. Nu vet jag inte hur just ditt system ser ut. Jag använder själv analoga outboards genom ett mixerbord med ADAT I/O men till en stationär dator med interna RME-kort.

Hoppas det finns någon annan på forumet som har bättre erfarenhet av USB-interface som ge lösningar på problemet om det finns några.

Annons
  • 0
Postat

Tack för input! Kanske stabilare med annat än usb? Ska forska lite i det..

mvh Lars

• 0
Postat
On 2024-10-25 at 10:30 sa L A:

Härom dagen la jag en "slaskgitarr" till ett nytt projekt och pingade precis innan, kompenserade med motsvarande värde och gitarren kom perfekt.. (så perfekt som jag kan spela!!) i går kväll satte jag mig och lyssnade lite och då låg helt plötsligt gitarrspåret helt fel (mer än de ca 65 samples jag kompenserat med)

Menar du att spåren flyttat sig under natten ? Eller menar du bara att det helt enkelt lät bra under inspelningen ? Kompenseringen i I/O pluggen gör ju inget med lyssningen i sig...

• 0
Postat

Ja, väldigt märkligt. Det kan va att jag har flyttat dem av misstag, jag klippte och flyttatde lite i introt. Men konstigt ändå att när jag hade spelat in och lyssnade var jag nöjd, men nån dag efter inte.

Upptäckte att jag kört ena ljudkortet via en usb-hubb och det ska tydligen helst inte göra. Pingade igår efter att jag kopplat om, hoppas varationen försvinner nu.

• 0
Postat
On 2024-10-25 at 22:18 sa Analogfreak:

Hej!

Jag tror dessvärre inte att du gör något formellt fel. Jag har själv dålig erfarenhet av USB-gränssnittet när det kommer till stabilitet men då använder jag Windows. Enligt vad jag upplevt lever USB-protokoll sina egna liv som jag haft svårt att få kontroll över. Nu vet jag inte hur just ditt system ser ut. Jag använder själv analoga outboards genom ett mixerbord med ADAT I/O men till en stationär dator med interna RME-kort.

Hoppas det finns någon annan på forumet som har bättre erfarenhet av USB-interface som ge lösningar på problemet om det finns några.

• 0
Postat

Kollade lite om mitt Muto-ljudkort och det är anslutet både med usb och ethernet. Upptäckte att usbn gick via en hubb och det ska det tydligen inte vara. Nu har jag kopplat om och pingat igår och hoppas på samma värde idag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.