slejnard Postat 24 oktober Postat 24 oktober Är ni för eller emot AI eller mittemellan? Ser ni nåt hot mot er/vår kreativa ådra? Är detta en fluga precis som internet? Ordet är fritt! Själv tycker jag det är både bra men likväl skrämmande. Har hört AI genererade låtar som låter väldigt bra och radiovänliga men vari ligger själen och det konstnärliga uttrycket i detta? Bara en fundering.
Analogfreak Postat 24 oktober Postat 24 oktober (redigerat) Jag befarar att forumets chattbottar kommer vara för när de väl bunpar tråden. Personligen är jag kluven i frågan Det kanske blir en konst i sig att skriva instruktionerna till AI för att åstadkomma önskat resultat. Redigerat 24 oktober av Analogfreak 1
Richie76 Postat 24 oktober Postat 24 oktober (redigerat) Känns på något sätt helt ruskigt när kompisens grabb (13 år) på 10 minuter gör en AI låt som låter mycket proffsigare på alla sätt och vis än de låtar som jag kämpat i månader med. Och någon slags begåvning finns det ju att han hittar en genre och får en ett antal ord som låten ska handla om men om det fortsätter utvecklas i farten det gjort hittills vet jag inte var det ska sluta. Lite orolig blir man för de konstnärliga yrken som ligger i farozonen. Sen är jag ändå kluven då jag kan tänka mig att använda vissa hjälpmedel genererade av AI. Har inte gjort det än. Men att skippa hela processen känns ju lite trist. Redigerat 24 oktober av Richie76 1
Neosus Postat 24 oktober Postat 24 oktober AI är dåliga på att skriva skämt! -Varför är gitarrister dåliga på att spela kurragömma? -För att ingen kan hitta dem när de är “out of tune”! 🎸😄 1
Analogfreak Postat 24 oktober Postat 24 oktober (redigerat) 3 timmar sedan sa Neosus: AI är dåliga på att skriva skämt! -Varför är gitarrister dåliga på att spela kurragömma? -För att ingen kan hitta dem när de är “out of tune”! 🎸😄 Vilken tonart spelar man kurragömma i? Jag kan den bara på trummor. Redigerat 25 oktober av Analogfreak
Richie76 Postat 25 oktober Postat 25 oktober 10 timmar sedan sa Analogfreak: Vilken tonart spelar man kurragömma i? Jag kan den bara på trummor. Oklart vilken tonart men tror huvudsaken det inte är öppna ackord.
Valle Postat 25 oktober Postat 25 oktober Aaah … Fake-maker, konst(närs)dödare, människans undergång, artificiell intelligens … Kärt barn har många namn. Jag är uppväxt med Star Trek, Månbas Alpha (eng: Space: 1999), samt alla tänkbara SciFi-filmer som finns där ute. Jag var alltid lika fascinerad över som längtansfull över att all den där häftiga tekniken en dag skulle bli verklighet. Video-samtal – WOW! Nu sitter jag i dagliga, utdragna Teams-möten. Handledsaccessoarer som visar temperatur och syrenivå – WOW! Nu siter jag med en Smart Watch som inte bara mäter mitt blodflöde och hur högt över havet jag befinner mig, utan även tråkar ihjäl mig med stressnivåvarningar. Skyddsfält och pilotlösa farkoster – WOW! Nu programmerar jag min bil att mer eller mindre köra helt av sig själv, hålla avstånd och hålla sig innanför väglinjerna, men paradoxalt nog så länge jag har minst en hand på ratten (annars lyser hela instrumentpanelen upp som en jävla julgran med ”TA ÖVER KONTROLLEN”-varningar). Jag är vän av AI, för jag har alltid insett fördelarna med fenomenet. Och inte ens The Terminator har fått mig att ändra min approach till AI. Som med allt annat i våra liv och vår planet så kommer det alltid att finnas motpoler och rötägg som lever i en sorts mentalbubbla som självutnämnda övervarelser, och som använder sin kreativitet till att göra det värre för allt och alla utanför den bubblan. Den sortens tänk och individer kommer att finnas ett bra tag till. Så länge deras egen AI inte baktänder och förgör dem … *host host* När det kommer till musik (konst) och AI, så kan det av allehanda skäl vara lätt för oss konstnärer att känna olust eller bekymmer. Men vad exakt är det vi inte gillar med AI? På vilket sätt påverkar det ”mig” och ”min” konst? Jag tror mycket ligger i en sorts rädsla över att bli undanskymd eller överflödig; att vi nu tvingas mäta vår talang med andra konstnärer som använder en ”fördelaktigare” teknik för att åstadkomma det vi själva gör, fast på bråkdelen av tid och med kvalitet som vi själva ibland inte lyckas få till. Sedan skulle jag nog satsa en slant på att det råder en del egoism och ignorans också. Vi glömmer bort att utvecklingen har pågått hela tiden. För det var ju knappast så att storbandsproducenterna på 1940-talet kallade in trummisen och bassisten först för att lägga grunderna, sedan blåsorkestern, och sedan sångarna; det var bara att knöka in hela jävla högen och trycka på ”record”. Och var det så bara en (1) som tabbade sig under tagning, så var det bara att bryta, och så fick samtliga 50 medverkande ta allt från början. När 4-kanalsbandarna kom på 60-talet, och The Beatles blev bossarna bland konstnärerna, så var det nog många storbandsproducenter som såg på 4-kanalsbandarna som antingen ”fejk” eller som slutet på ”riktig musik”. Sedan kom datorerna – och jag tror inte det finns många kvar, ens någon, som är seriösa med sin musik och som inte gör huvudsaken av sin konst på dator. Så länge du som konstnär själv anser att det du skapar är sprunget ur dina idéer och din kreativitet, då ska metoderna och medlen inte spela någon roll. Möjligen kan det uppstå olustiga situationer där du eventuellt behöver försvara din rätt till verket efter att ”bara ha tryckt på en knapp” och där teknikern gjort resten. Men å andra sidan, visst, det är ju så en kamera funkar, så … Det är ju knappast så att alla sitter och målar/tecknar varje jävla selfie och måltidsbild de postar på Facebook. Tur för Vincent van Gogh, antar jag. Kul ämne! 🙂 1
Analogfreak Postat 25 oktober Postat 25 oktober (redigerat) Mycket intressanta tankar där. Jag skulle också vilja tillägga att AI-utvecklingen inom musikindustrin inte är ett helt nytt sätt att skapa musik. Jag kan se det som en vidareutveckling av samplern och synthezisern. Redigerat 25 oktober av Analogfreak korrekturfel
Analogfreak Postat 25 oktober Postat 25 oktober 3 timmar sedan sa Richie76: Oklart vilken tonart men tror huvudsaken det inte är öppna ackord. Ja just ja för dom syns ju!
Valle Postat 25 oktober Postat 25 oktober 24 minuter sedan sa Analogfreak: Mycket intressanta tankar där. Jag skulle också vilja tillägga att AI-utvecklingen inom musikindustrin inte är ett helt nytt sätt att skspa musik. Jag kan se det som en vidareutveckling av samplern och synthezisern. Precis! Lite underförstått i min novell till inlägg: Instrumentpluggar (skrämmande bra idag jämfört med bara några år sedan) Analysverktyg som Ozone och True:* (typ Voxengo SPAN på crack) Notation Software (vet inte riktigt vad det heter på svenska, notskrivarverktyg?) "Intelligenta" kompressorer/limiters och EQ:s För att inte tala om verktyg som korrigerar falsk sång och falska toner överlag Eller, för all del: pluggar som simulerar analoga maskiner (tape, etc), vilket verkligen känns som att vi idag hycklar mer än någon annan period bakåt och ger alla inspelningshjältar från förr en riktigt blöt lavett i ansiktet (jag är också skyldig och jag har också pudlat där). m.m.
Richie76 Postat 25 oktober Postat 25 oktober 4 timmar sedan sa Analogfreak: Ja just ja för dom syns ju! Komisk trumvirvel i obestämd tonart på den!😅
Richie76 Postat 26 oktober Postat 26 oktober On 2024-10-25 at 12:17 sa Valle: Aaah … Fake-maker, konst(närs)dödare, människans undergång, artificiell intelligens … Kärt barn har många namn. Jag är uppväxt med Star Trek, Månbas Alpha (eng: Space: 1999), samt alla tänkbara SciFi-filmer som finns där ute. Jag var alltid lika fascinerad över som längtansfull över att all den där häftiga tekniken en dag skulle bli verklighet. Video-samtal – WOW! Nu sitter jag i dagliga, utdragna Teams-möten. Handledsaccessoarer som visar temperatur och syrenivå – WOW! Nu siter jag med en Smart Watch som inte bara mäter mitt blodflöde och hur högt över havet jag befinner mig, utan även tråkar ihjäl mig med stressnivåvarningar. Skyddsfält och pilotlösa farkoster – WOW! Nu programmerar jag min bil att mer eller mindre köra helt av sig själv, hålla avstånd och hålla sig innanför väglinjerna, men paradoxalt nog så länge jag har minst en hand på ratten (annars lyser hela instrumentpanelen upp som en jävla julgran med ”TA ÖVER KONTROLLEN”-varningar). Jag är vän av AI, för jag har alltid insett fördelarna med fenomenet. Och inte ens The Terminator har fått mig att ändra min approach till AI. Som med allt annat i våra liv och vår planet så kommer det alltid att finnas motpoler och rötägg som lever i en sorts mentalbubbla som självutnämnda övervarelser, och som använder sin kreativitet till att göra det värre för allt och alla utanför den bubblan. Den sortens tänk och individer kommer att finnas ett bra tag till. Så länge deras egen AI inte baktänder och förgör dem … *host host* När det kommer till musik (konst) och AI, så kan det av allehanda skäl vara lätt för oss konstnärer att känna olust eller bekymmer. Men vad exakt är det vi inte gillar med AI? På vilket sätt påverkar det ”mig” och ”min” konst? Jag tror mycket ligger i en sorts rädsla över att bli undanskymd eller överflödig; att vi nu tvingas mäta vår talang med andra konstnärer som använder en ”fördelaktigare” teknik för att åstadkomma det vi själva gör, fast på bråkdelen av tid och med kvalitet som vi själva ibland inte lyckas få till. Sedan skulle jag nog satsa en slant på att det råder en del egoism och ignorans också. Vi glömmer bort att utvecklingen har pågått hela tiden. För det var ju knappast så att storbandsproducenterna på 1940-talet kallade in trummisen och bassisten först för att lägga grunderna, sedan blåsorkestern, och sedan sångarna; det var bara att knöka in hela jävla högen och trycka på ”record”. Och var det så bara en (1) som tabbade sig under tagning, så var det bara att bryta, och så fick samtliga 50 medverkande ta allt från början. När 4-kanalsbandarna kom på 60-talet, och The Beatles blev bossarna bland konstnärerna, så var det nog många storbandsproducenter som såg på 4-kanalsbandarna som antingen ”fejk” eller som slutet på ”riktig musik”. Sedan kom datorerna – och jag tror inte det finns många kvar, ens någon, som är seriösa med sin musik och som inte gör huvudsaken av sin konst på dator. Så länge du som konstnär själv anser att det du skapar är sprunget ur dina idéer och din kreativitet, då ska metoderna och medlen inte spela någon roll. Möjligen kan det uppstå olustiga situationer där du eventuellt behöver försvara din rätt till verket efter att ”bara ha tryckt på en knapp” och där teknikern gjort resten. Men å andra sidan, visst, det är ju så en kamera funkar, så … Det är ju knappast så att alla sitter och målar/tecknar varje jävla selfie och måltidsbild de postar på Facebook. Tur för Vincent van Gogh, antar jag. Kul ämne! 🙂 Jag kan förstå hyckleriet i att använda sig av AI i delar av processen men ha invändningar mot andra. Så för mig personligen uppskattar jag de appar/hjälpmedel jag kan få av AI men just att göra en kort beskrivning och en låt trillar ut, har jag lite svårt för. Det ligger hos mig såklart.
Analogfreak Postat 26 oktober Postat 26 oktober (redigerat) 6 timmar sedan sa Richie76: ...men just att göra en kort beskrivning och en låt trillar ut, har jag lite svårt för. Det ligger hos mig såklart. Jag ser inte det som mer kontroversiellt än att genom några enkla klick i "Band in a box" eller arpeggion och sequencers i synthar få till en färdig låt. Jag tror till och med att det kan vara svårare att ge AI rätt instruktioner än att klicka sig fram i "Band in a box". Men jag kan ha fel eftersom jag inte har någon erfarenhet av AI-produktion i dagsläget. Redigerat 27 oktober av Analogfreak Jag blandade ihop namnen "Band in a Box" och "Garageband".
Kroobleva Postat 27 oktober Postat 27 oktober Jag är alltid intresserad av artificiell intelligens och nu är jag också intresserad av hur det effektivt kan tillämpas i musikskapande, tack alla för era svar
emedees Postat 28 oktober Postat 28 oktober Kan bara säga. Är superbra på prompter. Kan tvinga chatgpt att skriva bättre texter efter 20 försök, än hälften av artister. Rock? Det är dödd. AI låter perfekt i den genre. Ni har kanske försenad med att gå upp, för långt osv. Hh, rnb, trap? Skit/ medioker i fortsattningen. Gör mycket bättre. Tror har de 2-3 år innan det kommer till bättre nivå. Har samlat studio i 10 dagar. Imorgon kommer kort och XLR kabel, sista, just i tid. Tyvärr. Världen blev skit pga av superintelligenta informatiker ingenjörer.
emedees Postat 28 oktober Postat 28 oktober Kolla: Allt AI gjord, bra korta promptar My world is REAL. (1).mp3 Untitled.mp3 My world is REAL..mp3 Untitled (1).mp3 "Du springer maratonen, eller du faller backom"
Valle Postat 28 oktober Postat 28 oktober Med viss reservation för att jag totalt missuppfattar vad de senaste inläggen försöker förmedla, så: AI skriver knappast ”bättre” texter än en biologisk hjärna. AI komponerar knappast ”perfekt” rock – som för övrigt inte alls ”död” – eller ”perfekt” musik överhuvudtaget. Det är fortfarande en biologisk hjärna som matar kriterier och/eller förutsättningar. Och resultatet kommer likförbannat att tolkas olika av olika individer som tar del av resultatet. Den som är eller blir beroende av att AI helt eller delvis ska behöva sköta ens låtskrivande och produktioner gör ju det för att vederbörande saknar erforderliga skills eller resurser, eller helt sonika lider av allmän lathet (jag kan ibland räknas till det senare). Och hur ”perfekt” det än låter, så kommer det finnas de som anser att det inte på långa vägar alls låter ”perfekt”. Att vara bekymrad över att AI:s framfart indirekt kommer att göra ens egen konst/förmåga överflödig är förståeligt. Jag tycker dock att vi överdramatiserar sådana bekymmer och glömmer bort att AI i konstnärssammanhang egentligen bara är en ”box” med en samling pluggar som faktiskt inte är märkvärdigare än de enskilda instrumentpluggar vi redan använder oss av idag. Själv använder jag pluggar för trummor, bas, piano och akustisk gitarr. Och även om jag inte alltid har kvar samtliga dessa pluggar i slutproduktionen, så är det så jävla najs att veta att man kan behålla dem om man vill. Det enda jag kör ”äkta” (i brist på bättre uttryck) idag är (el)gitarrer och alla sångröster. Men det är inte för att AI/instrumentpluggar inte nödvändigtvis fixar det, utan för att jag ställer högre krav på resultatet än vad jag anser AI lyckas generera med just dessa källor. Textförfattande är dock det sista jag i dess helhet kommer att överlämna åt AI att generera. Detta eftersom jag dels har mycket lätt för att författa texter (att jag tycker det är skittråkigt är en annan sak, förstås), dels för att 99% av mina ord och metaforer kommer från egenupplevd erfarenhet och som bara min hjärna kan veta, omvandla, värdera och tolka. Visst, jag skulle kunna generera om och generera om texter till dess att sammanhanget slutligen klaffar, men palla liksom! Sedan kan jag ju erkänna att om det nu kommer till den framtid där AI kan generera all min musik helt och hållet efter mina förutsättningar och jag även låter AI författa mina texter, då anser jag att jag av moraliska skäl inte längre kan hävda rättigheterna till verket. I alla fall inte som upphovsrättslagen ser ut idag. Som sagt: Oro och bekymmer över AI:s framfart (inom konstvärlden) är förståelig men bör inte överdramatiseras. Det enda som kan komma att ske är att du behöver mäta dig med andra konstnärer som till skillnad från dig väljer kraftfullare och effektivare hjälpmedel för att producera sina alster. Och om den mätningen stör dig, då lider du sannolikt av en rejäl dos fåfänga (inget fel i det!), och då har du två val: fortsätt med fåfängan och fortsätt göra det du är bäst på, eller bli en med den blivande grå AI-massan … Fast lite coolt är det allt, det där med AI 🙂
emedees Postat 28 oktober Postat 28 oktober 1 timme sedan sa Valle: Med viss reservation för att jag totalt missuppfattar vad de senaste inläggen försöker förmedla, så: AI skriver knappast ”bättre” texter än en biologisk hjärna. AI komponerar knappast ”perfekt” rock – som för övrigt inte alls ”död” – eller ”perfekt” musik överhuvudtaget. Det är fortfarande en biologisk hjärna som matar kriterier och/eller förutsättningar. Och resultatet kommer likförbannat att tolkas olika av olika individer som tar del av resultatet. Den som är eller blir beroende av att AI helt eller delvis ska behöva sköta ens låtskrivande och produktioner gör ju det för att vederbörande saknar erforderliga skills eller resurser, eller helt sonika lider av allmän lathet (jag kan ibland räknas till det senare). Och hur ”perfekt” det än låter, så kommer det finnas de som anser att det inte på långa vägar alls låter ”perfekt”. Att vara bekymrad över att AI:s framfart indirekt kommer att göra ens egen konst/förmåga överflödig är förståeligt. Jag tycker dock att vi överdramatiserar sådana bekymmer och glömmer bort att AI i konstnärssammanhang egentligen bara är en ”box” med en samling pluggar som faktiskt inte är märkvärdigare än de enskilda instrumentpluggar vi redan använder oss av idag. Själv använder jag pluggar för trummor, bas, piano och akustisk gitarr. Och även om jag inte alltid har kvar samtliga dessa pluggar i slutproduktionen, så är det så jävla najs att veta att man kan behålla dem om man vill. Det enda jag kör ”äkta” (i brist på bättre uttryck) idag är (el)gitarrer och alla sångröster. Men det är inte för att AI/instrumentpluggar inte nödvändigtvis fixar det, utan för att jag ställer högre krav på resultatet än vad jag anser AI lyckas generera med just dessa källor. Textförfattande är dock det sista jag i dess helhet kommer att överlämna åt AI att generera. Detta eftersom jag dels har mycket lätt för att författa texter (att jag tycker det är skittråkigt är en annan sak, förstås), dels för att 99% av mina ord och metaforer kommer från egenupplevd erfarenhet och som bara min hjärna kan veta, omvandla, värdera och tolka. Visst, jag skulle kunna generera om och generera om texter till dess att sammanhanget slutligen klaffar, men palla liksom! Sedan kan jag ju erkänna att om det nu kommer till den framtid där AI kan generera all min musik helt och hållet efter mina förutsättningar och jag även låter AI författa mina texter, då anser jag att jag av moraliska skäl inte längre kan hävda rättigheterna till verket. I alla fall inte som upphovsrättslagen ser ut idag. Som sagt: Oro och bekymmer över AI:s framfart (inom konstvärlden) är förståelig men bör inte överdramatiseras. Det enda som kan komma att ske är att du behöver mäta dig med andra konstnärer som till skillnad från dig väljer kraftfullare och effektivare hjälpmedel för att producera sina alster. Och om den mätningen stör dig, då lider du sannolikt av en rejäl dos fåfänga (inget fel i det!), och då har du två val: fortsätt med fåfängan och fortsätt göra det du är bäst på, eller bli en med den blivande grå AI-massan … Fast lite coolt är det allt, det där med AI 🙂 Fatta det upp. Det är inte så att du precis vill ha bättre texter i AI. Det är människor som snart ska lyssna eller just nu lyssnar på texter som är skrivna av AI en många artister. För de kan vara bra. Har gjort omvändningar av ett par texter pressat exempelvis väldigt komplicerat text of 21 Savage. Pressat just 21 *. Långt ifrån artisten. Men ganska bra måste säcka kan posta om ni är intresserade i det här ämnet. Kan utmärkta prompter iaf.
Jonatan Lundin Postat 28 oktober Postat 28 oktober Dina inlägg @emedees verkar vara skrivna eller översatta av en AI, o det säger ju en hel del om kvaliteten en AI kan leverera. Känns som det är en bit kvar tills jag överlåter låttextskrivandet till fru AI. 1
emedees Postat 28 oktober Postat 28 oktober 13 minuter sedan sa Jonatan Lundin: Dina inlägg @emedees verkar vara skrivna eller översatta av en AI, o det säger ju en hel del om kvaliteten en AI kan leverera. Känns som det är en bit kvar tills jag överlåter låttextskrivandet till fru AI. Svenska är mitt tredje språk kompis.
Valle Postat 28 oktober Postat 28 oktober 5 timmar sedan sa emedees: Fatta det upp. Det är inte så att du precis vill ha bättre texter i AI. Det är människor som snart ska lyssna eller just nu lyssnar på texter som är skrivna av AI en många artister. För de kan vara bra. Har gjort omvändningar av ett par texter pressat exempelvis väldigt komplicerat text of 21 Savage. Pressat just 21 *. Långt ifrån artisten. Men ganska bra måste säcka kan posta om ni är intresserade i det här ämnet. Kan utmärkta prompter iaf. 4 timmar sedan sa emedees: Svenska är mitt tredje språk kompis. Jag är ledsen, men jag försökte verkligen förstå din kommentar. Det gick tyvärr inte så bra. Det är absolut inte illa menat, och jag respekterar att svenska inte är ditt vardagsspråk. Men jag skulle starkt rekommendera att du skrev på engelska istället – om det är relevant för dig att bli förstådd korrekt. AI är trots allt ett komplext ämne som jag misstänker kräver (förtjänar) tydligt språk i diskussioner. I mean, I have a strong feeling that most of your lyrics are written by you in English, am I right? And if so, if you stick to English in your posts as well, I'm pretty sure your comments would make more sense to your fellow community members. Again, no offense. 1
emedees Postat 28 oktober Postat 28 oktober 5 timmar sedan sa Valle: Jag är ledsen, men jag försökte verkligen förstå din kommentar. Det gick tyvärr inte så bra. Det är absolut inte illa menat, och jag respekterar att svenska inte är ditt vardagsspråk. Men jag skulle starkt rekommendera att du skrev på engelska istället – om det är relevant för dig att bli förstådd korrekt. AI är trots allt ett komplext ämne som jag misstänker kräver (förtjänar) tydligt språk i diskussioner. I mean, I have a strong feeling that most of your lyrics are written by you in English, am I right? And if so, if you stick to English in your posts as well, I'm pretty sure your comments would make more sense to your fellow community members. Again, no offense. Tack för omtanken! Svenska är faktiskt mitt tredje språk, men jag jobbar på det och gillar utmaningen. Vi kan ju alla inte ha Google Translate som modersmål. 😉 Förens, svenska är ett officiell språk i Sverige, om du ej noterat. Det är samma som om du åkte till Romanien, och försökte använda ryska överallt. PS. Lär mig fjerde, Ryska nu. Från 2025, Koreanska.
hisgviisel Postat 2 november Postat 2 november On 10/24/2024 at 10:15 PM, slejnard said: Är ni för eller emot AI eller mittemellan? Ser ni nåt hot mot er/vår kreativa ådra? Är detta en fluga precis som internet? Ordet är fritt! Själv tycker jag det är både bra men likväl skrämmande. Har hört AI genererade låtar som låter väldigt bra och radiovänliga men vari ligger själen och det konstnärliga uttrycket i detta? Bara en fundering. Information om utländska casino revolut här Hej och välkommen! Du tar upp ett intressant ämne. Jag är nog lite mittemellan när det gäller AI. Jag ser absolut fördelarna, som att det kan automatisera tråkiga och tidskrävande uppgifter och till och med ge inspiration till kreativa projekt. Men precis som du säger, var ligger själen i AI-skapade verk? Det som gör konst och musik speciellt för mig är det mänskliga inslaget och känslan bakom det. Utan det blir det bara tomt och mekaniskt, även om det låter bra. Så jag tror inte att AI kommer att ersätta mänsklig kreativitet helt, men det kommer definitivt att påverka den.
ostfisk Postat 2 november Postat 2 november Tror att AI kan göra människor mer lata. Man bara skriver en prompt och ut kommer en låt. Musik får inget värde. Slit och släng. Ingen behöver lära sig hantverket, typ. Värst vore ju om skivbolag ersatte alla låtskrivare med AI. Vi är inte där än i kvalitet men om vi kommer dit så kan det mycket väl bli så. Tänk att ha en billboard hitlåt som kostat 0 kr att skriva. Vilken guldgruva för alla giriga skivbolag. Jag hoppas inte att vi kommer dit.
frithiof Postat 2 november Postat 2 november Har testat lite ai (suno.com) för att se om jag kan få hjälp med sång till mina egna låtar. Man kan ladda upp en snutt av sin låt och skriva en text. Ge din lite instruktion om hur man vill att det skall låta (inte helt enkelt att veta hur man ska beskriva det dock) Resultat är väl ändå helt ok och kan säkert trimmas när man lär sig vad man skall skriva för att få ut det man vill. Men det är ju uppenbart att suno inte riktigt är till för detta. Ut får man en hel låt, den arrangerar om lägger till osv. Man ska kunna få ut stem får enbart vokalen (dock så ska det då vara en stem som är utplockad från det färdiga resultatet), hittar dock inte den funktionen. Så jag fixade ut den själv och lade in i mitt projekt i daw:en. Resultatet av att få en ren vokal är väl inte hundra, så vore j snyggt om suno kunde leverera det. Att det inte är till för just vad jag vill är ju ganska tydligt om man inte gör några ändringar i instruktionerna så får man ändå en helt ny låt. Så tar ju väldigt många försök innan det blir som man vill. Men resultat är ändå så pass imponerade att jag ser potential i detta (då jag är usel på att sjunga och det är svårt att hitta sångare på kort varsel när man vill). Skulle främst använda detta i demolåtssyfte, men man vet ju aldrig. Vad som fattas tycker jag är ett bättre sätt att skapa en "sångare" namnge som man sedan kan återanvända vid behov, en snygg integration till daw så man kan fin putsa resultatet likt Melodyne och självklart få ut rena stems. Det blev lite långt, men det är mina tankar om detta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.