Jump to content
Annons

Färdiga ackord


SuperViza

Recommended Posts

Annons

jobba dig lite mer. eller mår bra av det?

finns det färdiga ackord i cubase? jag har för mig att jag har sett dom någon gång men kommer inte ihåg hur jag fick fram dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ackord bygger man oftast på staplade små och stora terser från grund tonen sett. Ton 1 3 5 7 i skalan osv. Om du vill ha fräckare ackord kan du kvart stapla och även kvint stapla. Att leta efter färdiga ackord är okreativt du kan bätter än så. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det är sant men ibalnd så vill man bara lägga grund ackord och det finns många ackord som man inte vet hur dom skall tas. sen så läste jag i något forum om ett specielt ackord som gav ett drömsk läte. och det är det jag är ute efter

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det är sant men ibalnd så vill man bara lägga grund ackord och det finns många ackord som man inte vet hur dom skall tas. sen så läste jag i något forum om ett specielt ackord som gav ett drömsk läte. och det är det jag är ute efter

Vad hette ackordet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
jo det är sant men ibalnd så vill man bara lägga grund ackord och det finns många ackord som man inte vet hur dom skall tas. sen så läste jag i något forum om ett specielt ackord som gav ett drömsk läte. och det är det jag är ute efter

Hmm ... jag tror knappast att ett grundackord kommer ge ett drömskt läge, och inte ens ett avancerat ackord med 17 olika toner kommer låta drömskt om man inte kombinerar det med andra ackord. Fast det är en annan historia.

En relevant historia för den som inte kan ta alla ackord är:

http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/

Här hittar du nog alla ackord du någonsin kan tänkas ta.

För övrigt är det lätt att lista ut hur ett ackord ska tas. Vill du till exempel ta ett C-dur så slår du ned tangenten C, den 4:e tangenten åt höger (E) och den 7:e tangenten åt höger (G). Motsvarande gäller för ALLA ackord. Kolla ovanstående länk och du ser att det förhåller sig så.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
jobba dig lite mer. eller mår bra av det?

Hehe 😏

Jag menade verkligen inget illa med det jag skrev, så ta absolut inte illa upp 🙂

Försökte snarare hjälpa dig..

Folk brukar ha en tendens att fråga om en sak i stället för att läsa manualen. När man väl börjat läsa den så lär man sig så otroligt mycket mer.

"ahh fan, var det så här man gjorde det" tex..

Jag var precis sån i början, frågade i stället för att sätta mig in i att läsa manualerna först.. Tro mig, jag vet vad jag pratar om. Man lär sig otroligt mycket 🙁

Redigerat av Roha
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns garanterat enkla och fina små böcker på biblioteket där du kan läsa om ackorduppbyggnad.

Det är inte alls svårt!! -Jag har till och med lyckats lära omotiverade högstadiegrabbar grunderna i hur man tar ett ackord, så då borde väl nån som gillar att hålla på med musik kunna lära sig det också, eller...? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
jo det är sant men ibalnd så vill man bara lägga grund ackord och det finns många ackord som man inte vet hur dom skall tas. sen så läste jag i något forum om ett specielt ackord som gav ett drömsk läte. och det är det jag är ute efter

Vad hette ackordet?

Kan ha varit k-moll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men han har ju fortfarande inte fått svar på sin fråga! Finns det en sådan funktion i Cubase eller inte?

The Mr... 😎

Höhö! Du har rätt!

Jag undrar också, finns det en sådan funktion i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det är sant men ibalnd så vill man bara lägga grund ackord och det finns många ackord som man inte vet hur dom skall tas

Hur ska du då kunna veta vilket ackord du vill klistra in.

Bästa är väl att spela ackordet , låter det bra Fine , låter det sämre Try again.

Även utan klaviatur är det ju bara Flytta tonerna tills det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men han har ju fortfarande inte fått svar på sin fråga! Finns det en sådan funktion i Cubase eller inte?

The Mr... 😎

Höhö! Du har rätt!

Jag undrar också, finns det en sådan funktion i Cubase?

har ni inte kollat ackordmenyn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inget om den funktionen men snälla nån: Hur svårt är det att ta upp editorn o skriva in ett akord? Det är ju bara att lyssna sig fram!

Det kan ju hända att man vill att det ska gå lite fortare att göra vissa saker. Men visst vi kan ju gå tillbaka till 9600 modem för internet också, det är ju bara att det tar lite längre tid... 😉🙂

The Mr... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...