Jump to content
Annons
  • 0

Musikförlag


Muppo

Fråga

2 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Jag var involverad i förlagsverksamhet under åren 1997-2002, där jag i huvudsak skötte upphovsrättsfrågor (avtal, etc), men även A&R samt en del managing.

Först och främst: Inget förlag vill gå miste om en guldkalv!

Med det sagt:

Ju större förlaget är (jag var på ett mindre), desto tuffare blir det för dig som potentiell låtskrivare att bli uppmärksammad. Ett namnkunnigt förlag får MASSOR med demos i alla tänkbara former och format sända till sig – nästan dagligen. Det säger sig självt att förlaget inte hinner lyssna på allt som kommer in, än mindre ge respons på det. Och om man som förläggare ändå sätter en rutin för att man ska ”beakta allt som kommer in”, då lyssnar man ändå sällan på hela låten, utan endast utvalda delar som man random ”snabbspolar” till. Låten har vid varje lyssningstillfälle endast sekunder på sig att fånga uppmärksamhet. Därefter sållas bidragen, där den största kategorin heter ”papperskorgen”. Och så skickas ett stencilerat meddelande (ibland inte alls).

En sak som jag noterade på den tiden (det kanske har ändrats idag, men det tror jag inte) var att många låtskrivare bara skickade in själva låten och sedan till detta endast namn och telefonnummer. Detta betyder inte nödvändigtvis att granskning uteblir, men om din låt inte är extraordinärt bra, men ändå OK, så finns risken likförbannat att den hamnar i gömmorna. Förlaget har knappas tid eller resurser att ringa upp den som utger sig för att vara låtskrivaren, ta reda på vem denne är, dennes meriter,  eller i övrigt forska efter referenser som kan anses ge opartisk information om den som skickat in låten – sådan information behövs i samband med inskickandet. MEN – informationen ska vara så kortfattad som möjligt men samtidigt så informativ som möjligt.

Dessutom, din låt (eller snarare framförandet/inspelningen/presentationen) behöver vara av hög kvalitet.

Utifrån detta bör man som låtskrivare rimligen kunna dra slutsatsen att man behöver besitta förmågan att lyckas sälja in sin person och sin förmåga att prestera och leverera på begäran – inte bara låten i sig. Den bistra sanningen är att nästan vem som helst kan skriva/spela in en låt, men om man presenterar sig ointressant så blir etiketten därefter.

Jag säger inte att just du är ointressant eller oförmögen att sälja din konst, inte alls, utan försöker bara vägleda i frågan som du ställer och påståendet som du rundar av med.

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...