Jump to content
Annons
  • 0

Stålsträngad och nylon i samma låt?

Fråga

Postat

Hej på er!

håller på med en låt där jag tycker det skulle passa att ha nylongitarr på verserna och stålsträngad på refrängen. Är detta brott mot allemansrätten eller kan man göra så?

19 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
Postat (redigerat)
13 timmar sedan sa Richie76:

Hej på er!

håller på med en låt där jag tycker det skulle passa att ha nylongitarr på verserna och stålsträngad på refrängen. Är detta brott mot allemansrätten eller kan man göra så?

Nu vet jag att du såklart säger det med glimten i ögat när du frågar om din idé skulle vara "brott mot allemansrätten". Men ändå:

När du skriver/producerar en låt så formar du ett avtal mellan dig själv och låten (även när en tredje part uttryckligen ber dig skriva åt denne). Vad andra tycker ska inte spela någon roll. Det är ditt signum det handlar om och efterfrågas, ingen annans. Dealen har bara tre huvudkrav:

1. Det måste få låta så som du vill
2. Låten måste få dra fördel av det du vill åstadkomma
3. Du ska få nyttja alla de metoder du själv finner lämpliga för att uppnå det resultat du är ute efter

Ställ nu din fråga igen med dessa tre punkter i beaktande, och du har ditt svar.

Jag har flera låtar inspelade där jag exempelvis dubbat en akustisk* gura till totalt fyra spår (två normal öppning respektive två med capo), och därefter lagt till ytterligare två spår med elektrisk (ren) gura. Detta har gett mig en djup och fyllig akustisk gitarr (el-gurorna ska bara anas). Och jag gjorde detta för att låten behövde det, och därför hade det knappast betytt ett skit vad andra hade haft för synpunkter angående det.

Kör hårt! 🙂

* Edit: Stålsträngad

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
  • Tack! 1
  • 0
Postat
On 2024-10-15 at 19:38 sa slejnard:

Japp självklart kan man göra det. Har gjort det från och till. Bara du bestämmer vilka instrument som ska vara med i en låt. 

Här är en låt jag gjort där nylonen är genomgående: 

https://www.dropbox.com/scl/fi/ceasrpl5nhtodpb3ppi5v/JaMa_Sailing_through_universe.mp3?rlkey=egy1p69pqcc0l3pgdy4emlmou&st=kmmkuddk&dl=0

Tack för svar slejnard! Jag har medvetet inte spelat akustisk gitarr så mycket då jag har dålig koll på detta men hör vad du säger.

• 0
Postat
17 timmar sedan sa Valle:

Nu vet jag att du såklart säger det med glimten i ögat när du frågar om din idé skulle vara "brott mot allemansrätten". Men ändå:

När du skriver/producerar en låt så formar du ett avtal mellan dig själv och låten (även när en tredje part uttryckligen ber dig skriva åt denne). Vad andra tycker ska inte spela någon roll. Det är ditt signum det handlar om och efterfrågas, ingen annans. Dealen har bara tre huvudkrav:

1. Det måste få låta så som du vill
2. Låten måste få dra fördel av det du vill åstadkomma
3. Du ska få nyttja alla de metoder du själv finner lämpliga för att uppnå det resultat du är ute efter

Ställ nu din fråga igen med dessa tre punkter i beaktande, och du har ditt svar.

Jag har flera låtar inspelade där jag exempelvis dubbat en akustisk* gura till totalt fyra spår (två normal öppning respektive två med capo), och därefter lagt till ytterligare två spår med elektrisk (ren) gura. Detta har gett mig en djup och fyllig akustisk gitarr (el-gurorna ska bara anas). Och jag gjorde detta för att låten behövde det, och därför hade det knappast betytt ett skit vad andra hade haft för synpunkter angående det.

Kör hårt! 🙂

* Edit: Stålsträngad

Tack för svar Valle. Jag tog dig på orden och testade köra både stål och nylon på verserna, vilket jag definitivt inte tänkte men fick djupet och det mjuka, lättspelade från nylonen samt krispet och gnekande swishande ljudet vid vissa ackordbyten från stålen. Som det känns nu behåller jag det. Om några dagar och 30 genomlysningar senare kanske jag ändrar mig😅

Det är ändå det bästa med att göra allt själv, åt sig själv. Funderar ofta på att leja bort gitarrspel eller liknande till kompisar som är bättre än mig men slutar allt som oftast med att jag gör det för egen maskin för att jag har en bild hur jag vill att det ska låta, på gott och ont såklart.

Helt off topic är jag även sugen på att försöka ragga upp en gospelkör till sista refrängen. Borde väl inte vara särskilt komplicerat?😂

• 0
Postat
11 timmar sedan sa Richie76:

Det är ändå det bästa med att göra allt själv, åt sig själv. Funderar ofta på att leja bort gitarrspel eller liknande till kompisar som är bättre än mig

Förr, på egna produktioner, brukade jag också ta in andra musiker. Men inte för att dessa nödvändigtvis var vassare på sitt än jag, utan för att vissa instrument är så jävla tråkiga att lägga; bas och (ironiskt nog för sammanhanget) akustiska gitarrer, exempelvis. Då var det bekvämare att ”dirigera”. Det jag däremot än idag nyttjar andra artisters expertis för är körer. Jag är sångare, en trygg sådan, och skulle lätt kunna lägga körer själv. Problemet här är dock dels att jag älskar att arrangera  mustiga och komplexa körer, dels att körer behöver varians (i rösterna) för att låta naturliga. När jag lägger säg tre-, ibland 4-, stämmiga körer själv så låter de alldeles för – ta nu detta rätt – perfekta. De blir liksom mer som ett instrument och mindre som en kör som består av riktiga människor. Jeff Lynne är exempelvis en av mina stora idoler vad gäller musikarrangemang, och han lägger gärna alla körer själv, och fast det låter skitbra så finns det där lilla störmomentet där i att man hör hans röst hela tiden.

Det är förövrigt oftast min fru och min dotter (tillsammans med mig) som jag engagerar i mina körarrangemang. (De sjunger även lead på vissa låtar.)

• 0
Postat
2 timmar sedan sa Valle:

Förr, på egna produktioner, brukade jag också ta in andra musiker. Men inte för att dessa nödvändigtvis var vassare på sitt än jag, utan för att vissa instrument är så jävla tråkiga att lägga; bas och (ironiskt nog för sammanhanget) akustiska gitarrer, exempelvis. Då var det bekvämare att ”dirigera”. Det jag däremot än idag nyttjar andra artisters expertis för är körer. Jag är sångare, en trygg sådan, och skulle lätt kunna lägga körer själv. Problemet här är dock dels att jag älskar att arrangera  mustiga och komplexa körer, dels att körer behöver varians (i rösterna) för att låta naturliga. När jag lägger säg tre-, ibland 4-, stämmiga körer själv så låter de alldeles för – ta nu detta rätt – perfekta. De blir liksom mer som ett instrument och mindre som en kör som består av riktiga människor. Jeff Lynne är exempelvis en av mina stora idoler vad gäller musikarrangemang, och han lägger gärna alla körer själv, och fast det låter skitbra så finns det där lilla störmomentet där i att man hör hans röst hela tiden.

Det är förövrigt oftast min fru och min dotter (tillsammans med mig) som jag engagerar i mina körarrangemang. (De sjunger även lead på vissa låtar.)

Det finns flera moment i musikproduktion jag gärna hade delegerat till någon annan om jag haft den möjligheten för att de är så tråkiga och tidskrävande. Angående Jeff Lynne så har han alltid varit en av mina förebilder. Redan som barn lyssnade jag på ELO och jag har alla deras studioplattor. I hans produktioner förekommer mycket harmonier från den klassiska musiken med kromatiska upp- och nedgångar.

• 0
Postat (redigerat)
2 timmar sedan sa Analogfreak:

Det finns flera moment i musikproduktion jag gärna hade delegerat till någon annan om jag haft den möjligheten för att de är så tråkiga och tidskrävande. Angående Jeff Lynne så har han alltid varit en av mina förebilder. Redan som barn lyssnade jag på ELO och jag har alla deras studioplattor. I hans produktioner förekommer mycket harmonier från den klassiska musiken med kromatiska upp- och nedgångar.

ELO är så jävla bra! 🙂

Analogfreak, för helvete ... det är ett under att du och jag aldrig kom överens om någonting förr 😉

(Av vad jag minns, i alla fall.)

EDIT: Fattas bara att jag ska kramas med JJRockford och Signia också ... 

Redigerat av Valle
  • 0
Postat
19 minuter sedan sa Valle:

ELO är så jävla bra! 🙂

Analogfreak, för helvete ... det är ett under att du och jag aldrig kom överens om någonting förr 😉

(Av vad jag minns, i alla fall.)

EDIT: Fattas bara att jag ska kramas med JJRockford och Signia också ... 

Det har nog att göra med att jag ifrågasatte så mycket förr där varje fråga blev en strid att vinna för att bevisa något vad det nu kunde vara.

• 0
Postat (redigerat)

Jag har på sistone kört körer med bara en stämma, utpanorerad till vänster och lagt en till likadan utpanorerad till höger, oftast på refrängen. De brukar ha mer reverb och mindre botten och mer reverb än leaden. Jag gillar reverb lite för mycket btw😅 Om man lägger flera stämmor, brukar man panna dem likadant eller sära på dem? Inte för att det finns något facit men hur brukar ni göra?

Samma med gitarrerna. Jag brukar lägga de akustiska längst ut på vardera sida. Provade nu att skjuta in nylonerna lite. Men hur tänker man då med körerna? Kan både kör och gitarr ligga längst ut eller hade ni särat lite på allt?

Redigerat av Richie76
Kom på fler rookiefrågor
  • 0
Postat (redigerat)

Vet inte om det är vedertaget men jag panorerar körerna ganska ojämnt. Tre olika tex 22, 36, 69 höger och tre åt vänster 40,72 och 95. Ger ett bra spektra. 

gitarrer kanske 82/82. Bredare om det är dubbat lika. Ibland en gitarr lite höger bara och den andra med mer effekt långt åt vänster. Det är så olika men kul å joxa med panoreringar. 

Redigerat av slejnard
La till
  • 0
Postat
51 minuter sedan sa Richie76:

Jag har på sistone kört körer med bara en stämma, utpanorerad till vänster och lagt en till likadan utpanorerad till höger, oftast på refrängen. De brukar ha mer reverb och mindre botten och mer reverb än leaden. Jag gillar reverb lite för mycket btw😅 Om man lägger flera stämmor, brukar man panna dem likadant eller sära på dem? Inte för att det finns något facit men hur brukar ni göra?

Samma med gitarrerna. Jag brukar lägga de akustiska längst ut på vardera sida. Provade nu att skjuta in nylonerna lite. Men hur tänker man då med körerna? Kan både kör och gitarr ligga längst ut eller hade ni särat lite på allt?

Hur har du spelat in körerna och var ligger dom frekvensmässigt?

• 0
Postat (redigerat)
4 timmar sedan sa slejnard:

Vet inte om det är vedertaget men jag panorerar körerna ganska ojämnt. Tre olika tex 22, 36, 69 höger och tre åt vänster 40,72 och 95. Ger ett bra spektra. 

gitarrer kanske 82/82. Bredare om det är dubbat lika. Ibland en gitarr lite höger bara och den andra med mer effekt långt åt vänster. Det är så olika men kul å joxa med panoreringar. 

Jaså, spännande.. har alltid dragit körer längst ut, är det 0 - 100 vi pratar? Samma med akustisk som är dubbad. Kul att prova något nytt😊 Har alltid velat ha något längst ut på kanterna för stereobredden, vet inte om jag tänker rätt?

Redigerat av Richie76
  • 0
Postat
4 timmar sedan sa Analogfreak:

Hur har du spelat in körerna och var ligger dom frekvensmässigt?

Ska försöka svara så utvecklat jag kan utan att framstå som en komplett idiot. Jag spelar in i ett relativt ljuddämpat rum med heltäckningsmatta och filtar bakom mig. Har en budget stereomick som kopplas direkt in i ipad, där jag kör GarageBand för ios. Har puffskydd och brukar hålla lite längre avstånd till körer och inte lika intensiv sång, om du förstår hur jag menar? Beroende på låt såklart men oftast mer reverb på körer och använder ett hp filter där jag drar bort allt under ca 500-550 hz. Har köpt till ett babyaudio reverb med många trevliga funktioner, bland annat ducker där man kan ställa graden av torrhet under själva frasen men en svans som kommer efteråt, bland annat. Nu blev det möjlighet massa onödig info om allt du inte ville veta men det är väl så utförligt jag kan beskriva det. 
Såg även idag att man kan bredda reverbet. Är det tricket för att få leaden att ta mer plats, eller dubbar man? Jag har personligen jättesvårt för att dubba lead. Inte att utföra men tycker inte det låter bra bara. Men kan känna att leaden blir för smal. Kanske har med röst och avstånd till mick, kompressor att göra? Så många frågor😅

IMG_2927.png

• 0
Postat
18 timmar sedan sa Richie76:

Om man lägger flera stämmor, brukar man panna dem likadant eller sära på dem? Inte för att det finns något facit men hur brukar ni göra?

Förr, när jag för det mesta mixade hårdrock brukade jag nästan alltid panorera enligt "solfjäder"-metoden, där jag spred alla källor jämnt fördelat över stereobilden. Med tid har jag underligt nog börja föra körer allt närmre center. Sällan mer än 50% på sidorna.

Eftersom jag dubbar alla röster så panorerar jag varje stämma v + c + h. Då får jag bredast upplevelse. Men som sagt, sällan mer än 50% vad gäller sidorna. Den i mitten brukar jag dessutom konsekvent minska nivån på en aning. De gånger jag väljer att ha stämmorna (hela dubben) panorerade tillsammans åt ett håll, så är det oftast för att uppnå särskild effekt eller tydligare artikulation. Personligen tycker jag att det låter lite mer "vintage" då.

De "yttersta" sidorna reserverar jag för instrumenten.

Att mixa körer så att de hörs tydligt men ändå inte ska få ta upp för mycket utrymme kan bli knepigt ibland. Ju fler instrument som brakar på samtidigt desto grötigare riskerar det att bli.

Men har man tid, ork och lust, så går det till slut.

• 0
Postat

För att den nylonsträngade gitarren ska få plats bör kanske allt under high mid i körerna skäras bort. Jag tycker att körer ska ligga som en platt matta i bakgrunden och då behövs hård kompression. Körer kan också med fördel vara helt i mono i mitten.

• 0
Postat
1 timme sedan sa Analogfreak:

Körer kan också med fördel vara helt i mono i mitten.

Nu jävlar pratar vi "förr i tiden"-produktion. Men jag är böjd att hålla med. Det blir maffigare att lyssna på i anläggning, medan det i lurar kan suga granit.

Om man har en "busy" leadsång kan dock mono-körer strula till det med att få bra balans med annat – eller faktiskt, hela ljudbilden.

• 0
Postat
47 minuter sedan sa Valle:

Nu jävlar pratar vi "förr i tiden"-produktion. Men jag är böjd att hålla med. Det blir maffigare att lyssna på i anläggning, medan det i lurar kan suga granit.

Om man har en "busy" leadsång kan dock mono-körer strula till det med att få bra balans med annat – eller faktiskt, hela ljudbilden.

Det finns säkert skräckexempel på det framförallt om korister och leadsångare ligger i samma frekvensområde.

Men om vi tar den här gamla hiten med Sister Sledge har man ändå löst det väldigt bra. På refrängen hör jag bara körstämmorna i mono förutom slutfraserna "family" och "sing". Men det kanske inte är så många som inspireras av så här gamla produktioner även om jag tycker den håller världsklass än i dag.

• 0
Postat

Jag vill återigen framföra att det är personligt vad jag anser låta bättre eller sämre så det är inget fel att inspireras av dagens produktioner. Man får såklart såga 70-talsproduktioner om man anser att det inte fungerar i dag.

• 0
Postat (redigerat)
5 timmar sedan sa Analogfreak:

Det finns säkert skräckexempel på det framförallt om korister och leadsångare ligger i samma frekvensområde.

Men om vi tar den här gamla hiten med Sister Sledge har man ändå löst det väldigt bra. På refrängen hör jag bara körstämmorna i mono förutom slutfraserna "family" och "sing". Men det kanske inte är så många som inspireras av så här gamla produktioner även om jag tycker den håller världsklass än i dag.

Låter fantastiskt bra. Har ju lysssnat på låten massor av gånger tidigare men hur de mejslat fram instrumenten, gitarren längst till vänster, basen, stråkarna, leadsång, körer i mitten och ibland avstickare, väldigt snyggt👌 Blir inspirerad men samtidigt avskräckt. (att höra nivån på mixar och jämföra med sina egna alltså) Det kan ibland vara att jag drar mig för att referenslyssna bara för att jag inte vill veta hur långt ifrån jag är och istället fortsätta leva i min lilla bubbla där jag kan inbilla mig att det är relativt proffsigt.

Redigerat av Richie76

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.