Richie76 Postat 12 januari Trådstartare Postat 12 januari 2 timmar sedan sa Neosus: Riktigt trevlig låt! Snyggt! 👍 Tack så mycket!
Richie76 Postat 12 januari Trådstartare Postat 12 januari 40 minuter sedan sa Växjölirarn: Mycket bra! När låten kommer igång 1:20 låter det fantastiskt och riktigt bra uppbyggnad och grym bas! Saknar ett instrument till under introt. Kanske ett arpeggio eller nåt mer i bakgrunden. Men smaksak. 5/5! Ojdå, första femman jag fått tror jag. Kul att du gillar den😊 Har alltid haft problem med bas så extra kul att den dög denna gång😅Tack!
Växjölirarn Postat 12 januari Postat 12 januari @Richie76 Femman kan också ha att jag verkligen gillar genren. Var nära att skriva 4.5 men idag får du femman! 😃 1
ONSatan Postat 12 januari Postat 12 januari Tycker det låter riktigt bra! Det som imponerar mest är ljudet på sången. Knappast nån musik på 80-talet som lät så bra (i mina höron) 👏 1
Richie76 Postat 12 januari Trådstartare Postat 12 januari 3 minuter sedan sa ONSatan: Tycker det låter riktigt bra! Det som imponerar mest är ljudet på sången. Knappast nån musik på 80-talet som lät så bra (i mina höron) 👏 Superkul att höra! Det märkliga är att det är inspelat med en 1000kr mikrofon, som är tänkt till att micka gitarrer med, rätt in i en ipad och till GarageBand😅 Har kämpat med sångljudet och är inte helt nöjd själv men bra att du gillar det. Har köpt en rode nt1 5th gen och ljudinterface så ska bli väldigt intressant att se om det blir skillnad framöver. 1
Analogfreak Postat 13 januari Postat 13 januari (redigerat) 10 timmar sedan sa ONSatan: Det som imponerar mest är ljudet på sången. Knappast nån musik på 80-talet som lät så bra (i mina höron) 👏 Precis! Synd att inte artister som Michael Jackson, George Michael och Madonna hade tillgång till samma setup. Vi kan nog bara drömma om hur stor Whitney Houston hade kunnat bli om dom bara fått till sångljudet. Eller vad tror du? Redigerat 13 januari av Analogfreak
Analogfreak Postat 13 januari Postat 13 januari 17 timmar sedan sa Richie76: Har lagt upp en helt ny mix nu. Gjord från grunden. Rent musikaliskt finns inte mycket att anmärka på och känslan finns där. Men jag håller inte med om att sångljudet är fantastiskt för det låter riktigt illa runt 3-5 kHz. Frekvenserna är inte bara överrepresenterade utan också hårda så det skär i öronen. Du kommer inte kunna komprimera och EQ:a fram den där silkeslena toppen. Det beror på din mikrofon och signalvägar i övrigt. Nu känner jag mig lite som att jag tar bort glädjen andra öser över din mix men du skrev att du ville få ärliga omdömen. 1
ONSatan Postat Måndag kl 09:25 Postat Måndag kl 09:25 8 hours ago, Analogfreak said: Precis! Synd att inte artister som Michael Jackson, George Michael och Madonna hade tillgång till samma setup. Vi kan nog bara drömma om hur stor Whitney Houston hade kunnat bli om dom bara fått till sångljudet. Eller vad tror du? Förstår om det ser lökigt ut i text. MEN, förstå var jag kommer ifrån. Jag var med på 80-talet men lyssnade inte på sådan musik. När jag hörde Michael Jackson, George Michael och Madonna mfl så var det på typ TV, radio etc. Inget jag lyssnade på i stereon precis. Gillar dock verkligen hur Richies sång låter i mixen. Funkar mumma i mina lurar, monitorer (och lätt skadade öron)
Analogfreak Postat Måndag kl 15:39 Postat Måndag kl 15:39 6 timmar sedan sa ONSatan: Förstår om det ser lökigt ut i text. MEN, förstå var jag kommer ifrån. Jag var med på 80-talet men lyssnade inte på sådan musik. När jag hörde Michael Jackson, George Michael och Madonna mfl så var det på typ TV, radio etc. Inget jag lyssnade på i stereon precis. Gillar dock verkligen hur Richies sång låter i mixen. Funkar mumma i mina lurar, monitorer (och lätt skadade öron) Om du har skadat hörseln kan jag förstå att du uppskattar en aggressiv topp. Jag trodde först att du var ironisk när du sa att det var det bästa du någonsin hört. 1
Richie76 Postat Måndag kl 17:06 Trådstartare Postat Måndag kl 17:06 12 timmar sedan sa Analogfreak: Rent musikaliskt finns inte mycket att anmärka på och känslan finns där. Men jag håller inte med om att sångljudet är fantastiskt för det låter riktigt illa runt 3-5 kHz. Frekvenserna är inte bara överrepresenterade utan också hårda så det skär i öronen. Du kommer inte kunna komprimera och EQ:a fram den där silkeslena toppen. Det beror på din mikrofon och signalvägar i övrigt. Nu känner jag mig lite som att jag tar bort glädjen andra öser över din mix men du skrev att du ville få ärliga omdömen. Absolut bara glad att du påpekar dessa frekvenser som jobbiga. Ska kolla om jag kan eq:a bort något av det, även om sångljudet inte kan bli perfekt. Har lite olika eq på vers och refräng, var det genomgående eller värre på någon av dessa? Är nöjd att det låter bättre än det gjorde tidigare på GarageBand iallafall. Jag personligen är inte nöjd med det men gladdes att någon uppskattade det. Tack för feedback.
Richie76 Postat Måndag kl 17:08 Trådstartare Postat Måndag kl 17:08 7 timmar sedan sa ONSatan: Förstår om det ser lökigt ut i text. MEN, förstå var jag kommer ifrån. Jag var med på 80-talet men lyssnade inte på sådan musik. När jag hörde Michael Jackson, George Michael och Madonna mfl så var det på typ TV, radio etc. Inget jag lyssnade på i stereon precis. Gillar dock verkligen hur Richies sång låter i mixen. Funkar mumma i mina lurar, monitorer (och lätt skadade öron) Jag har även lätt skadade öron, så vi kanske tappar samma frekvenser😅 1
Richie76 Postat Måndag kl 18:20 Trådstartare Postat Måndag kl 18:20 13 timmar sedan sa Analogfreak: Rent musikaliskt finns inte mycket att anmärka på och känslan finns där. Men jag håller inte med om att sångljudet är fantastiskt för det låter riktigt illa runt 3-5 kHz. Frekvenserna är inte bara överrepresenterade utan också hårda så det skär i öronen. Du kommer inte kunna komprimera och EQ:a fram den där silkeslena toppen. Det beror på din mikrofon och signalvägar i övrigt. Nu känner jag mig lite som att jag tar bort glädjen andra öser över din mix men du skrev att du ville få ärliga omdömen. Rattade runt bland frekvenser på sången och hittade ett ytterst oskönt visslande ljud runt 4200 hz som jag skar bort. Vet inte om det gjorde skillnad? Lagt upp en ny version nu iallafall.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.