Jump to content
Annons
  • 0

Fråga

Postat

Hej!

Har testat lite att dubba min sång och även ändrat hastighet nån procent. Tycker mest det låter som fasförskjutning då, kanske fel att göra på leaden?

Nån som har bra råd om detta? Undrar också hur jag kan testa att lyssningen inte är fördröjd?

Jag kör med Focusrite Scarlett 18i20 in till Logic Pro, sen har jag Muto AO24 till en Soundcraft Lx7ii. (ljudkorten kör jag som sammanslagen enhet)

Spelar för det mesta in med en extern SSL-preamp (splittar signalen i en patchbay, dels till Line in på Focusrite, dels analogt in på en kanal i mixern för lyssning)

Kör all lyssning via mixern. Tycker att allt funkat bra, tills jag började dubba sången...

Tacksam för tips!

Recommended Posts

• 0
Postat

Ja, det brukar ju underlätta. Hur stark brukar ni ha dubben, ska den va lika stark som originalet eller lite svagare? Jag brukar lägga den lite tystare och panorera lite…

Annons
  • 0
Postat
27 minuter sedan sa L A:

Ja, det brukar ju underlätta. Hur stark brukar ni ha dubben, ska den va lika stark som originalet eller lite svagare? Jag brukar lägga den lite tystare och panorera lite…

Lite svagare och dubbar två gånger. Lägger en fullt vänster och en fullt höger. Ibland en dubb i mitten med nån effekt. Jag experimenterar lite. För det mesta nuförtiden så dubbar jag dock inte verserna alls utan sparar de till refrängen. Brukar få låten att lyfta. Tilläggas bör är att jag sällan spelar in nån annan utan bara mina egna låtar. 

• 0
Postat
5 timmar sedan sa slejnard:

Lite svagare och dubbar två gånger. Lägger en fullt vänster och en fullt höger. Ibland en dubb i mitten med nån effekt. Jag experimenterar lite. För det mesta nuförtiden så dubbar jag dock inte verserna alls utan sparar de till refrängen. Brukar få låten att lyfta. Tilläggas bör är att jag sällan spelar in nån annan utan bara mina egna låtar. 

• 0
Postat

Ok, jag experimenterar också mest med eget men ibland kan jag tycka det är kul att spela in sambon eller nån kompis…

Är också lite inne på att inte dubba i versen, beror så klart på låten…

• 0
Postat
5 timmar sedan sa L A:

Många gör på olika sätt. Och (det skittråkiga, men ändå mer eller mindre korrekta) standardsvaret a la Gearspace-besserwissrar är att man ska ratta så att det passar låten och/eller din smak.

Jag personligen:

Leaden har jag alltid dead center, även dubben, eftersom jag oftast jobbar med många källor ("busy" mixrar) som behöver plats på sidorna. Dubben hamnar nivåmässigt oftast en bra bit under leaden, säg 6-10 dB under. Ett tips är att börja (med dubben) från 0, och öka sakta tills du tycker att sången får den där fylligheten, och backa en aning. Om du får för mycket av dubb kan det låta som att leadsången tunnas ut, men är ändå stark i förhållande till annat, och det vill vi inte. OBS! När jag gör detta gör jag det INTE i solo-läge, utan genom att lyssna på hela mixen samtidigt.

• 0
Postat
9 timmar sedan sa L A:

Jag lägger sällan dubb på lead men framförallt på stämmor. De gånger jag lagt dubb på lead har jag gjort det på längre avstånd och skurit den ganska högt i frekvens (högpassfilter runt 800 - 1600 Hz, ibland så högt som 2,5 kHz).

• 0
Postat
1 timme sedan sa Analogfreak:

Jag lägger sällan dubb på lead men framförallt på stämmor. De gånger jag lagt dubb på lead har jag gjort det på längre avstånd och skurit den ganska högt i frekvens (högpassfilter runt 800 - 1600 Hz, ibland så högt som 2,5 kHz).

Jag måste säga att jag beundrar din aproach. Du spelar in old style där man "spelar in det man vill ha" – och tar riskerna med att det kan bli skit längre fram i mixen. Jag är alldeles för chicken shit för det; jag spelar in så mycket av materialet det går, och så redigerar jag i efterhand.

• 0
Postat
22 timmar sedan sa Analogfreak:

En annan tanke som slog mig är om Tretow använt sidan av en 8-formad mick på dubben som släcker ut direktljudet och endast fångar omgivande ljud.

Det där tror jag låter jävligt långsökt/avancerat även för Tretow 😉

• 0
Postat
41 minuter sedan sa Valle:

Jag måste säga att jag beundrar din aproach. Du spelar in old style där man "spelar in det man vill ha" – och tar riskerna med att det kan bli skit längre fram i mixen. Jag är alldeles för chicken shit för det; jag spelar in så mycket av materialet det går, och så redigerar jag i efterhand.

Det är genom mycket trial and error jag med åren lärt mig vad som funkar och inte funkar. Men jag har gjort många skitmixar på vägen.

• 0
Postat

Om man vill vara safe kan man använda två mickar på olika avstånd för då har man alltid något att falla tillbaka till om det skiter sig. Eq skär jag vid mix men jag brukar använda mickens högpassfilter 80/150 Hz beroende på mick. Jag brukar aldrig använda dynamiska mickar på längre avstånd så om jag lagt lead med en dynamisk mick och lagt en dubb tycker jag att jag nått bättre resultat med en konding på avstånd då den också adderar topp som den dynamiska kan sakna. Det har också hänt att jag använt en liten konding på cirka 1 meters avstånd samtidigt med en närmickad dynamisk. Men där får man se upp med kamfiltereffekt genom att delaykompensera och skära kondingen ganska högt upp i frekvens. Det sistnämnda är dock inget jag har för vana att göra. 
Stämmor tycker jag blir spröda och fina med små kondingar efterson jag personligen inte vill ha så mycket low och midrange på stänmor. 

• 0
Postat
1 timme sedan sa Valle:

Det där tror jag låter jävligt långsökt/avancerat även för Tretow 😉

Det tror jag med faktiskt. Jag tror han la dubb på längre avstånd. När man lyssnar på Abbas stämmor så är dom påtagligt höga i frekvens. Varken Tretow eller någon i Abba avslöjar exakt hur man gjort. Men jag tror det är svårt att få en U87 att briljera så högt upp i registret varför jag tror att man använt C12 eller U67 och trackat på lägre tape speed för lyfta de höga frekvenserna.

• 0
Postat (redigerat)

Jag vill också förtydliga att vad som fungerar och inte fungerar är väldigt subjektivt så ni ska ta mina uttalanden med en nypa salt och prova er fram till vad som fungerar bäst för er.

En annan viktig aspekt är att vi uppfattar ljud olika bland annat beroende på hur våra ytteröron är formade. Prova att kupa händerna bakom öronen och variera vinkeln utåt och inåt medan ni lyssnar för att se hur frekvenserna förändras.

🙂

Redigerat av Analogfreak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.