Richie76 Postat 1 oktober Postat 1 oktober (redigerat) Godkväll! Har enligt fina tips mixat om sångeffekter, mer och roligare bas samt testat mastra den. Vad tror ni? Bara ett test och som vanligt börjar den en liten stund in😅 Rewind master test.mp3 Redigerat 30 oktober av Richie76
slejnard Postat 1 oktober Postat 1 oktober Skön låt! Tycker du fått till mixen bra. Tänk att alla element i en låt inte behöver höras tydligt eller ha reverb. I min personliga smak skulle jag haft sången torrare.
Henric Svensson Postat 1 oktober Postat 1 oktober -Skönt sound! -Texten/budskapet måste bli tydligare - utmaningen i mixen blir att behålla det gössiga sångreverbet samtidigt som du får fram texten! - Jag hade testat att lägga en eq på reverbet med 24db/oktav skär i basen från 150 - 250 hz gör sedan likadant i toppen börja runt 5000hz och gå uppåt - lyssna dej fram. Sen gör du en volymautomation där du sänker reverbet 3- 6 db när orden kommer för att sedan dra på när orden är slut för att få tydligare in your face sång men ändå med en blöt reverbsvans! -I partierna utan sång, kanske lite distinkt sologitarr? - Synthbasen skulle kanske arbeta lite mer efterhand för att skapa mer variation, lugnt och fint i början och sen lite mer rytm efterhand? -Lite förslag i förslagslådan från mej! Med vänlig hälsning, Henric. 1
Jonatan Lundin Postat 2 oktober Postat 2 oktober (redigerat) Håller med om att mixen har ett skönt sound! Jag tänker på 80-talslåtar med mycket reverb. Jag tycker din röst passar utmärkt för denna typ av synthpop; mer av detta! Håller också med om att reverbet är lite väl framträdande. Sången riktigt simmar i reverb där konsonanter mm inte hörs vilket påverkar tydligheten. Ett alternativ för att åstadkomma den som Henric ger förslag om är att lägga en kompressor på reverbkanalen, och sidechaina den med sången. Då trycks reverbet ihop av sången, och reverbet får fritt spelrum när sången tystnar. Det finns en del pluggar som gör detta, som t ex trackspacer. Här kan man t o m låta kompressorn bara skära i Mid-kanalen (där ju sången lever) och låta sidorna vara omkomprimerade. Om man vill kan man ju t o m oxå expandera sidorna om man vill go-bananas med reverbet. Men se upp med för mycket MS-fixande! Detta kan förstöra en mix som blir "ihålig" och jobbig att lyssna på. Generellt sett tror jag oxå det nästan alltid är en god ide att skära bort botten och toppen i reverbet. Jag skulle gå så långt som upp till 400-500 Hz med ett 12 dB/oktav, och skära från 3000 Hz med samma oktav. Kallas inte detta för Abbey-Road-tricket, där de oxå lägger en bell runt 1kHz, Q1 med 2-3 dBs sänkning? Jag är nyfiken på mönstret för hihaten som slår på 2an och 4an? Lite reggae-takter i syntpoppen? Nu ligger hihaten panorerad långt till höger. Jag reagerade på hihatens mönster och panorering, och tycker nog inte att den passar i låten. Redigerat 2 oktober av Jonatan Lundin 1
Richie76 Postat 2 oktober Trådstartare Postat 2 oktober 23 timmar sedan sa Henric Svensson: -Skönt sound! -Texten/budskapet måste bli tydligare - utmaningen i mixen blir att behålla det gössiga sångreverbet samtidigt som du får fram texten! - Jag hade testat att lägga en eq på reverbet med 24db/oktav skär i basen från 150 - 250 hz gör sedan likadant i toppen börja runt 5000hz och gå uppåt - lyssna dej fram. Sen gör du en volymautomation där du sänker reverbet 3- 6 db när orden kommer för att sedan dra på när orden är slut för att få tydligare in your face sång men ändå med en blöt reverbsvans! -I partierna utan sång, kanske lite distinkt sologitarr? - Synthbasen skulle kanske arbeta lite mer efterhand för att skapa mer variation, lugnt och fint i början och sen lite mer rytm efterhand? -Lite förslag i förslagslådan från mej! Med vänlig hälsning, Henric. Tack så mycket för feedback, Henric! Ska se över reverb och även bas. Mycket matnyttiga tips, även om vissa delar är lite väl tekniskt utmanande för mig😬 1
Richie76 Postat 2 oktober Trådstartare Postat 2 oktober 14 timmar sedan sa Jonatan Lundin: Håller med om att mixen har ett skönt sound! Jag tänker på 80-talslåtar med mycket reverb. Jag tycker din röst passar utmärkt för denna typ av synthpop; mer av detta! Håller också med om att reverbet är lite väl framträdande. Sången riktigt simmar i reverb där konsonanter mm inte hörs vilket påverkar tydligheten. Ett alternativ för att åstadkomma den som Henric ger förslag om är att lägga en kompressor på reverbkanalen, och sidechaina den med sången. Då trycks reverbet ihop av sången, och reverbet får fritt spelrum när sången tystnar. Det finns en del pluggar som gör detta, som t ex trackspacer. Här kan man t o m låta kompressorn bara skära i Mid-kanalen (där ju sången lever) och låta sidorna vara omkomprimerade. Om man vill kan man ju t o m oxå expandera sidorna om man vill go-bananas med reverbet. Men se upp med för mycket MS-fixande! Detta kan förstöra en mix som blir "ihålig" och jobbig att lyssna på. Generellt sett tror jag oxå det nästan alltid är en god ide att skära bort botten och toppen i reverbet. Jag skulle gå så långt som upp till 400-500 Hz med ett 12 dB/oktav, och skära från 3000 Hz med samma oktav. Kallas inte detta för Abbey-Road-tricket, där de oxå lägger en bell runt 1kHz, Q1 med 2-3 dBs sänkning? Jag är nyfiken på mönstret för hihaten som slår på 2an och 4an? Lite reggae-takter i syntpoppen? Nu ligger hihaten panorerad långt till höger. Jag reagerade på hihatens mönster och panorering, och tycker nog inte att den passar i låten. Tack så jättemycket Jonatan! Ska sätta mig in i hur reverbet fungerar lite mer. Jag har inga möjligheter att eq:a eller sidechaina reverbet vad jag vet men kan använda ”ducker” och gjorde det på leaden, vilket cleanade upp mycket. Ska lägga ut en ny version sen om någon orkar lyssna efter skillnaden. Har svårt att avgöra om sångljudet är ok eller inte. Kanske lättare att höra sen bär det inte är dränkt i reverb😂 1
PWLSputnik Postat 7 oktober Postat 7 oktober Hej Jag tycker det låter bra, påminner om 80 talet och du har en bra röst. Jag kan inte så mycket om mixning men tänkte mer på själva melodin. Kanske borde du ha lite mer chords och olika som bryter av? Mvh Johan
Richie76 Postat 7 oktober Trådstartare Postat 7 oktober Tackar ödmjukast, Johan. Förstår vad du menar men just denna tänkte jag testa något nytt och relativt enkelt för att bryta av mot det jag brukar göra. Håller på med en annan liknande låt som är lite mer komplex med fler ackord och övergångar. Uppskattar feedbacken😊
PWLSputnik Postat 8 oktober Postat 8 oktober Vill gärna höra den nya! Fattar hur du tänker, många bra låtar bygger på 3 4 ackord så visst! 😀
Baztard Postat 14 oktober Postat 14 oktober Riktigt bra! Har ingenting att anmärka på annat än att jag som älskar bas önskar att den fick höras mer. Kanon!
awe Postat 7 november Postat 7 november Låter mycket bra! Förutom tipsen om reverbet på sången tycker jag nog att den ligger lite för långt fram. Och så håller jag med Baztard, mer bas åt folket!
Richie76 Postat 7 november Trådstartare Postat 7 november On 2024-10-14 at 11:02 sa Baztard: Riktigt bra! Har ingenting att anmärka på annat än att jag som älskar bas önskar att den fick höras mer. Kanon! Tack Baztard! Har ökat på basen lite och livat upp den.
Richie76 Postat 7 november Trådstartare Postat 7 november 5 timmar sedan sa awe: Låter mycket bra! Förutom tipsen om reverbet på sången tycker jag nog att den ligger lite för långt fram. Och så håller jag med Baztard, mer bas åt folket! Tack så mycket för feedback awe! Så lite mer bas och lite lägre sång om jag tolkar dig rätt?
PWLSputnik Postat 8 november Postat 8 november Ja ungefär så! Men jag sitter inte på någon sanning eller fakta , bara tycker. Bor du i Stockholm? Vore kul att ses på en fika ! Om du har tid alltså! Mvh Johan
Richie76 Postat 13 november Trådstartare Postat 13 november (redigerat) On 2024-11-08 at 16:18 sa PWLSputnik: Ja ungefär så! Men jag sitter inte på någon sanning eller fakta , bara tycker. Bor du i Stockholm? Vore kul att ses på en fika ! Om du har tid alltså! Mvh Johan Nä jag sitter inte på fakta heller tyvärr😅 Hade varit trevligt att ses på fika men bor utanför Göteborg så blir en liten omväg😬 Redigerat 13 november av Richie76
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.