Jump to content
Annons
  • 0

Fråga

Postat

Efter ett antal år med gitarrspelande, indpelning och lära sig bra inspelning och sedan mixning hsr jag nu med det sistnämnda, mixning, blivit mycket bättre.

Men vill utvecklas mycket mer. Gick gör några år sedan en kurs i mixning online, tror den var gratis. Men den var helt okej. Ganska basic och inga större avancerade grejer.

Undrar nu om NI vet om några bra kurser man kan söka. Många är ganska dyra för en längre sammanhängande kurs.

Finns en mängd på youtube(tips/guide). En hel del mixare, Warre Huart, Chris Lord Alge m.fl.har kurser för en billig peng i månaden.

Finns det någon bra svensk kurs som inte kostar skjortan?

Recommended Posts

• 0
Postat
29 minuter sedan sa Analogfreak:

Men efter att ha grottat ner mig i flertalet artiklar om 70-talsproduktioner och genom analytiskt lyssnande på dessa så tror jag att jag ligger ganska nära objektiviteten.

Hmm ... vi verkar ha ett gemensamt intresse. Man kanske skulle låta dig såga/gilla lite av skiten jag producerar i dagsläget 🙂

(Jag gör nämligen allt för att lyckas få till det där punchiga 70-talssoundet, men med dagsaktuella kriterier, vilket jag hittills har stött på är nästintill omöjligt)

Annons
  • 0
Postat
1 timme sedan sa Valle:

Då behöver du bestämma dig för om det är lika viktigt att du ska bli nöjd med båda alternativen; i lurarna respektive i bilen. I sådant fall kommer du inte undan med att behöva ta "rummet"-faktorn i beaktande när du mixar.

Sedan vill jag poängtera att din omgivning (musikkonsumenterna – inte nördarna) knappast kommer att reagera lika fixerat på de "störiga" frekvenserna" som du eventuellt kommer att göra. Oavsett i bil eller vardagsrum. De lyssnar på låten. Det är tjusningen med icke-musicerande musikälskare; de skiter fullständigt i om din mix låter professionell eller inte så länge din låt är bra och har en "hook". Det är bara "proffsen" som kommer att ha synpunkter på att virelkaggen snappar för mycket/för lite @ xxxxHz, just för att de är "proffs" och behöver göra skäl för sin självutnämnda expertis.

Jag har bestämt mig för att inte ge mig förrän det låter bra i lurar och ok i bil. Sedan finns det faktiskt fördelar med att spela in på ipad… Jag tar alltid med mig den i stort sett. Får jag 10 minuter över på jobbet så åker den fram. Ska man bort en helg så åker den med. Sitta framför brasan i vardagsrummet, ha tv på i bakgrunden och mixa, det är inte så dumt faktiskt😉

• Gilla 1
  • 0
Postat
12 minuter sedan sa Richie76:

Jag har bestämt mig för att inte ge mig förrän det låter bra i lurar och ok i bil. Sedan finns det faktiskt fördelar med att spela in på ipad… Jag tar alltid med mig den i stort sett. Får jag 10 minuter över på jobbet så åker den fram. Ska man bort en helg så åker den med. Sitta framför brasan i vardagsrummet, ha tv på i bakgrunden och mixa, det är inte så dumt faktiskt😉

Din approach är sund och konstruktiv.

Att mixa med annat random oväsen i barkunden (TV) vet jag däremot inte om det så givande ... men, to each his own 🙂

• 0
Postat
30 minuter sedan sa Valle:

Hmm ... vi verkar ha ett gemensamt intresse. Man kanske skulle låta dig såga/gilla lite av skiten jag producerar i dagsläget 🙂

(Jag gör nämligen allt för att lyckas få till det där punchiga 70-talssoundet, men med dagsaktuella kriterier, vilket jag hittills har stött på är nästintill omöjligt)

Är det främst trummor och bas du syftar på eller gäller det alla spår överlag?

• 0
Postat

Om jag skulle ge dina produktioner kritik hade det varit önskvärt om du hänvisar till någon produktion du har som preferens för då blir det lättare att ge rättvis kritik. Om du inte har någon särskild preferens kan jag utgå från mina egna, bland annat Sister Sledge, Chic, Elton John, Fleetwood Mac, Abba och David Bowie.

• 0
Postat
27 minuter sedan sa Valle:

Din approach är sund och konstruktiv.

Att mixa med annat random oväsen i barkunden (TV) vet jag däremot inte om det så givande ... men, to each his own 🙂

Har slutna lurar och inget ljud på TV. Barn, hund och fru får även vara helt tysta😅

• 0
Postat (redigerat)
13 timmar sedan sa Analogfreak:

Är det främst trummor och bas du syftar på eller gäller det alla spår överlag?

Om jag skulle ge dina produktioner kritik hade det varit önskvärt om du hänvisar till någon produktion du har som preferens för då blir det lättare att ge rättvis kritik. Om du inte har någon särskild preferens kan jag utgå från mina egna, bland annat Sister Sledge, Chic, Elton John, Fleetwood Mac, Abba och David Bowie.

Jag jobbar i dagsläget parallellt med två projekt, tolv låtar respektive (den ena är en fullständig revidering av ett projekt som släpptes 2020). Alla låtarna är gungig country-rock med stark flört till 70-talet och artister som bl.a. Emmylou Harris, Kris Kristofferson, Linda Ronstadt, Waylon Jennings och till och med Elvis (Moody Blue-eran). Men jag har trots år av experimenterande aldrig riktigt funnit ”soundet”, inte ens någon referens (album, artist) som jag i sådant fall hade tänkt att ha som utgångsläge. Så jag har lite halvblint rattat mig fram till en märklig hybrid av 70-tal (torrt och ”punchy”) och nutid (tight botten, balanserade mids, och krispighet).

En grej som kanske försvårar det lite är att samtliga låtar har trummor, bas, gitarrer (både el- och akustiska), piano, steel-gitarr (pedal), och i några tillkommer orgel - utöver allt annat, alltså. Lägg till detta aktiv leadsång och en förbannat massa körer som ska briljera. Alla dessa ska få sin egen plats i ljudbilden, och det blir en utmaning i sig för en icke-proffs som jag. Men därmed inte barnlek för en proffs heller.

Men … mitt problem är inte lika mycket som att få fram ”punch” i trummor och bas och få det att låta 70-tal, som det är att kombinera dåtida ljudfilosofi med nutida. Som sagt, det är inget fel på ljudbilden i sig. Det låter snyggt och välbalanserat, men ”märkligt”. Och jag gillar inte ”märkligt” 🙂 

Redigerat av Valle
  • 0
Postat

Det kan bli lite klurigt att då veta vilka ”fel” jag i så fall ska lyssna efter om du fått den balans och punch du har som mål.

Går det att utveckla vad som är ”märkligt” och har du möjlighet att bestämma dig för någon produktion du kan ha som referens?

• 0
Postat
15 timmar sedan sa Analogfreak:

Det kan bli lite klurigt att då veta vilka ”fel” jag i så fall ska lyssna efter om du fått den balans och punch du har som mål.

Ja, det förstår jag 🙂 Ett "fel" kan ju vara att materialet innehåller för många källor som ska briljera samtidigt. Mixen låter aningen "busy" - trots att det i övrigt låter bra. En tumregel vore såklart att antingen "kill your darlings" eller börja ducka/sidechaina (har testat), och det vill jag inte.

Hursomhelst, vi släpper min mix så länge. Jag kanske kontaktar dig via PM, då vi uppenbarligen kommer från samma intresseområden.

• Gilla 1
  • 0
Postat

@Valle

Tack för svar! 

Använder redan youtube. Lyssnar på Andrew Schepp, Warren Huart, Cris Salim m.fl. Fångar upp olika tekniker, tips, trix och annat som är värt att veta. 

Börjar studera lite teori med. Är ff lite vaksam med kurser. Dem jag ser över är med 1 handledare+1 elev (jag). De senaste låtarna har gjort låter redan bättre. Har börjat strukturera bättre grundarbete med ampsim och använda externa ljudkortet bättre. Ser över mina värden( VU, Dbfs, RMS. Osv.) Låter redan renare, mindre noise floor och mer "tryck" i mins individuell tracks. 

🤗

• 0
Postat
On 2024-10-05 at 18:34 sa Richie76:

Inte så befintlig inriktad på det ska låta radio. Inte mitt sound ändå. Spelar mest black metal men vill ha lite tryck utan att det låter för komprimerat eller clean. Skitigt med kontroll alltså. Är nöjd när det låter bra i monitorer, pc högtalare och i bilen. Vid mån i bluetooth högtalare. Jag har ett "torn" hemma.  Så en balans mellan dom hjälper en hel del.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.