Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej på Er!

Sommaren är snart över, har mest målat på huset hela sommaren och det har varit för varmt för att sitta i studion!

Men nu blev det en låt inspirerad av det det papperslösa samhället som Vi alla mer eller mindre tvingas in i vare sej Vi vill eller ej!

Låten fick titeln En oldtimer blues med Svensk text som vanligt!

Har använt en Shure SM57 till sången

Precision bas

Gibson Les Paul

Yamaha Montage

Logic

Diverse pluggar från Universal Audio och Logic

En oldtimer blues

Text & Musik Henric Svensson 202409

Det känns så banalt nu när allt blev digitalt

Papperet har vi kvar när vi torkar oss där bak

Det var bättre förr på den gamla kungens tid

När förändringens vind blåser utanför din dörr

Kom ihåg att det nya blir vardag snart igen

Under tiden min vän en oldtimer blues

Jag är en analog vanlig skånepåg

Som mitt lösenord har glömt jag ska snart stämpla ut

Det ska ändras på allt vändas på varje sten

När det känns som du sjunger på din sista vers

Du undrar ibland vad ska jag göra sen

Kom ihåg min vän du kan alltid lira blues

Det känns så banalt nu när allt blev digitalt

Papperet har vi kvar när vi torkar oss där bak

Under tiden min vän en oldtimer blues

Redigerat av Henric Svensson
Annons
Postat

Jisses vad du spelar bra, Henric! Både gitarr och hammond(om jag inte är ute och cyklar😬 Alltid överproffsigt. Inget att anmärka på. Är trummorna live? Gillar när du drar ner tempot tillfälligt i slutet. En stilla önskan till framtiden: Du brukar inte så ofta ta ut svängarna sångmässigt men sista ”blues” gör du det och det låter förträffligt bra. Kanske lite fler ”utsvävningar” med sången framöver? Bra låt och utomordentligt framfört👌

• Tack! 1
Postat
40 minuter sedan sa Richie76:

Jisses vad du spelar bra, Henric! Både gitarr och hammond(om jag inte är ute och cyklar😬 Alltid överproffsigt. Inget att anmärka på. Är trummorna live? Gillar när du drar ner tempot tillfälligt i slutet. En stilla önskan till framtiden: Du brukar inte så ofta ta ut svängarna sångmässigt men sista ”blues” gör du det och det låter förträffligt bra. Kanske lite fler ”utsvävningar” med sången framöver? Bra låt och utomordentligt framfört👌

-Tackar ödmjukast! ❤️🙏❤️

-Sången är det som jag får kämpa med, blev väldigt positivt överraskad av SM 57:an, gött och hålla micken i handen!

-Trummorna är EZ Drummer, något Gretsch set vill jag minnas, midifiler från deras big-band bibliotek! Mixat och tveakat efter behag!

Postat

Alltid intressant att höra användning av en 57 på sång!

Sången låter överlag bra, o ljudet från 57an passar speciellt bra på denna oldtimer-låt (jag är inte överlag överförtjust i det midrangiga ljudet från 57 på andra typer av låtar).

Vad har du månne för potatis på masterbussen? Har du något där alls eller finns där någon trevlig UA-plugg som gör lite gott mos?

Postat (redigerat)
On 2024-10-01 at 05:39 sa Jonatan Lundin:

Alltid intressant att höra användning av en 57 på sång!

Sången låter överlag bra, o ljudet från 57an passar speciellt bra på denna oldtimer-låt (jag är inte överlag överförtjust i det midrangiga ljudet från 57 på andra typer av låtar).

Vad har du månne för potatis på masterbussen? Har du något där alls eller finns där någon trevlig UA-plugg som gör lite gott mos?

Först och främst har jag testat den nya saturationspluggen Chroma glow i Logic på piano, gitarr och sång - mycket coolt verktyg! På trummor och bas har jag använt mej av UAD Studer 800. På Hammondorgeln från en Yamaha Montage har jag använt UAD Distressor för saturation/kompression.

Sen har jag använt mej av UAD Capitol Mastering Compressor både som mixbus compressor och master compressor - jag smällde ihop bas och trummor på en mixbus, keyboard och gitarr på en mixbus och sången på en och sedan vidare på en premasterbus för att sedan köra alltihopa genom masteringsprogrammet i Logic.

På sången använde jag UAD API Vision, Chroma glow och fabfilter q3 dynamisk eq.

Sen själva arbetsgången har väl varit som vanligt, pillat på trummorna, pianot och elbasen/basgången och låtstrukturen ett bra tag samtidigt!

Sen när jag kännt mej nöjd med trummor och pianot/ackord/färgningar osv har jag spelat in elbasen, grovmixat efter hand, spelat in gitarren, grovmixat efterhand, spelat in orgeln, grovmixat, lyssnat i bilen på väg till jobbet, letat efter textuppslag förgäves - mixat tills kompet låter riktigt bra fortfarande utan någon textide’…Sen när dom fick för sej att fraktsedlarna skulle fimpas på jobbet och vi skulle in i det nya papperslösa samhället började texten att ta form! 

Ungefär så har processen varit!

Redigerat av Henric Svensson
  • Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.