Jump to content
Annons
  • 0

Knastrande ljud, elektroakustisk Fender Malibu


Gandolforf

Fråga

Hej!

Jag köpte mig en billig, begagnad Fender Malibu, kul instrument i lagom storlek för mig som nybörjare.
Ett litet problem dock. När jag kopplar in den i min Roland Cube 15 knastrar det oavbrutet, samma sak om jag kopplar in den i datorn via mitt USB-ljudkort.

Två olika kablar testade med samma resultat. När jag kopplar in min elgitarr med samma utrustning finns inga missljud,
så jag förutsätter att problemet ligger i gitarren. Nån som har en idé om vad det kan vara?
Bifogar ljudexempel nedan.

Tack på förhand!

Mvh Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

10 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
1 minut sedan sa Fidden:

Låter det extra mycket om du drar i nån regel eller vrider på nån ratt eller rör någon del av gitarren?

Nix, ingen skillnad. Har testat att pilla på strängar, kabeljack, allt av metall och alla reglage, samma ljud oavsett.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
20 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

Oxid på potentiometrar vet jag kan orsaka knaster. Men, då det inte är någon skillnad på ljudet om du pillar på t ex volymkontrollen, så borde det inte vara oxidering.

Jag var tvungen att kontrollera igen och det är nog så att det förändras när jag vrider på tonkontrollerna. Är det något en lekman som jag kan fixa själv?

Edit: jaha, nu har jag suttit och skruvat på bass/middle/treble en stund och så länge de står på klockan 12 så är det mesta av knastret borta. Det kan jag väl leva med, även om det vore trevligt att kunna fixa det helt.

IMG_20240912_091422.jpg

Redigerat av Gandolforf
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...