Jump to content
Annons

Låt klar och mastrad


Recommended Posts

Hej på er!

Vet inte om denna genre tilltalar någon men har gjort klart en låt med mastring och hela konkarongen iallafall. Blir väl svårt att ändra massa grejor nu men kan bli en lärdom till nästa låt. Försöker inte begränsa mig till genrer utan kör lite olika grejer nu men detta är väl det ”hårdaste” jag gjort. Försöker vara lite kreativ med arr men kan säkert bli för mycket av effekter för vissa😊

Tacksam för all slags respon iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 timme sedan sa slejnard:

Din sång vinner! Riktigt bra. Mixen är ok. Kanske för mycket kompressor. Virveln låter lite kulspruta. Gitarrerna kunde må bra av lite mindre dist. Svårt höra vad de spelar. På det hela ändå mycket bra!

Tackar för underhållande och bra feedback slejnard! Vet inte riktigt vad sången vinner men roligt att den vinner något iallafall😅 Ja, gitarrerna spelar jättefina stämmor och sånt men det hörs kanske inte riktigt med all dist🤘 Lärdom till nästa rocklåt då.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa slejnard:

Att den vinner i det hänseendet att du sjunger svordom 🤬 grymt! Hör inga sura toner och den har framförallt känsla. 

Tusen tack slejnard. Tänker att de flesta som spelar in sång känner sig som jag, att man blir osäker på om det är bra nog, i pitch, rätt känsla, rätt tonläg och ton… en gitarr eller en programmerad trumma är liksom en annan grej som inte väger lika tungt enligt mig. Så blev väldigt glad att du gillade det😊

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa VideoGameRocker:

Sköna gitarrer, bra sång men kanske låtit ännu bättre om du skulle ta i lite extra typ? 🙂

Tack. Fattar definitivt vad du menar. Har nog egentligen mer av en pop/ballad röst och det är nog bara att inse det😅 Så detta är nog egentligen utanför min comfortzone och tänker att det får vara lite poppig sång med lite stänk av riv emellanåt men rockigare än så tror jag inte jag kan sjunga men det kan ju vara verserna du reagerar på att jag kunde tagit upp en oktav och tagit i mer. Uppskattar feedbacken hursomhelst👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra låt! Jag gillar refrängen, den sitter som ett smäck. Överlag är detta bra, speciellt sången.

Något jag reagerar på i mixen är virveln. Den låter alldeles för hårt komprimerad, jag skulle säga att du har för långsam attack och release. Man hör inte efterklangen (sustain). Detta gör att virveln kommer för mycket ”in your face”. 

När jag lyssnar här på forumet, är det första jag analyserar hur ljudbilden ser ut, dvs instrumentens placering i rummet (djup, panorering mm). Jag gillar att det låter såsom ett band är uppställt. Dvs trummorna låter som att de är bakom sångaren, som står längst fram. Gitarrerna på sidorna, lite längre bak (i djupet) än sångaren.

I din mix nu, tycker jag att virveln, dvs trummorna nästan står framför sångaren. Gitarrerna, med mycket reverb, låter som att de är långt bakom trummorna. Detta ger en obalans som blir lite jobbig för mig vid lyssnandet.

Jag tycker mig också höra att du komprimerar för mycket på masterbussen (tror jag). Låten blir lite för mycket ihoplimmad o strypt, och efterklangstoner får inte komma fram o ge lite luft. Reverbet på kompgitarrerna trycks ihop med deras torra del, vilket kanske gör att de blir grötiga (man hör inte riktigt vad de spelar).

Vad händer om du lyfter fram trum-rummet mer (rumsmickarna), samt släpper lite på kompressorerna på virveln o master, o får fram reverbet på virveln?

Ja, hur mycket komprimering man ska ha är ju tycke o smak. Med detta är några spontana tankar för dagen över en annars bra låt.

  • Gilla 1
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...