Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå gott folk,

Jag fick ett ryck och spelade in en gammal låt på nytt. Jag har alltid haft problem med att spela in AK-gitarr. Nu tror jag fick till det; plus lite stråkar mm vilket kanske gjorde susen? Eller vad tror ni?

Ska jag göra klart låten (detta är ett första utkast)?

Hör ni något som inte låter bra (frasering, text, gitarrspel, mix mm), så vore jag mycket tacksam för återkoppling.

• Gilla 2
Annons
Postat

Yo, ljudet e kristallrent, men igen din röst sjunker o beaten, lite för lågt. Gillar alla instrumenten. Gissar att Du spelar ba gitarr och sedan ligger på waves VSTis? Gillar mycket violas part och harmonica slagsnågonting. Voc är dock för syntetisk imo. 3,8/5

Postat
On 2024-08-31 at 19:43 sa slejnard:

Kanonlåt Jonatan! Snyggt! Du stapplar lite på gitarren här och var. Svårt vara konsekvent med den typen av plock. Kanske lite för komprimerad och saknar lite ”kropp”. Sången är skitgrym. Ändra inte den. Bra jobbat! 👏 

Tack Slejnard! Orden värmer…

Ja, jag behöver öva på plockandet så att det sitter. Jag har två plock-rytmer jag väljer mellan (fram till första refrängen kör jag en rytm, och efter en variant).

Angående kropp så kan den nog bli större (lite tunn low mid). Jag kanske sänker toppen, och adderar en basfiol (nu spelar en cello vilket inte ger en ordentlig botten).

Ska fundera på om jag behöver släppa lite på komprimeringen på t ex AK-gitarren.

Men tack för lyssningen.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Jag föredrar ett "torrare" ljud utan massa rymdklang, eller vad det heter. Låten skulle göra sig utan massa "kall tunnel"-ljud. Annars är den bra. Jag betygsätter till en 4 av 5. Låten i tajthet passar inte riktigt "i kostymen"  än, men vid lite ändring så har Du säkert en 5:a i betyget. Sången bör bli lite mer avslappnad; nu låter det som Du läser för noga ur textbladet.

Redigerat av Flizzaff
  • Tack! 1
Postat

Gillar soundet. Gitarren ”fipplar” lite vid når tillfälle om man ska vara petig men låter bra överlag. Början av refrängen är klockren. Bra trall som man kan gå och nynna på efteråt och det är ett väldigt gott betyg på låtakrivandet! Verserna känns som de inte alltid flyter på sångmässigt men kan bli riktigt bra. Fick kanske en jättedåki idé men vad skulle hända om du sänkte tempot med någon bpm? Kul att höra från dig Jonatan😊

• Tack! 1
Postat
On 2024-09-01 at 01:29 sa emedees:

Yo, ljudet e kristallrent, men igen din röst sjunker o beaten, lite för lågt. Gillar alla instrumenten. Gissar att Du spelar ba gitarr och sedan ligger på waves VSTis? Gillar mycket violas part och harmonica slagsnågonting. Voc är dock för syntetisk imo. 3,8/5

Tack @emedees för lyssningen. Du kan ha rätt att relationen mellan sången o instrumenten behöver justeras. 

Gitarrerna är inspelade (jag försöker mig på o spela), o det är begränsat m effekter (några waves-pluggar använder jag inte på dessa).

Postat
22 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

Tack @emedees för lyssningen. Du kan ha rätt att relationen mellan sången o instrumenten behöver justeras. 

Gitarrerna är inspelade (jag försöker mig på o spela), o det är begränsat m effekter (några waves-pluggar använder jag inte på dessa).

Vilka VSTIs till viola och harmonica? Demn låter rlly najs!🥳

Postat

Mycket som är bra här. Kanske en del som kan bli bättre också. Övergångarna mellan de olika kompfigurerna på gitarren "flyter" kanske inte alltid helt naturligt (som vid 0.26). Bara funderar på en sak också, du skrev att du har använt kompressor på gitarren? Undrar lite vad det är som gör att du vill använda kompressor där? Som jag har förstått saker o ting så använder man väldigt ofta kompressor på sång i popmusik. Antar att det är för att det är vanligt i pop att kompet spelar ungefär lika starkt hela tiden medan sångaren sjunger starkare i refrängerna än i verserna. Så då är det risk för att sången blir antingen för svag i verserna eller för stark i refrängerna om man inte gör några justeringar (med t.ex. kompressor). Men vad kan vara anledningen att använda kompressor på ett instrument som akustisk gitarr? 🤔

• Tack! 1
Postat
On 2024-09-04 at 10:22 sa Flizzaff:

Jag föredrar ett "torrare" ljud utan massa rymdklang, eller vad det heter. Låten skulle göra sig utan massa "kall tunnel"-ljud. Annars är den bra. Jag betygsätter till en 4 av 5. Låten i tajthet passar inte riktigt "i kostymen"  än, men vid lite ändring så har Du säkert en 5:a i betyget. Sången bör bli lite mer avslappnad; nu låter det som Du läser för noga ur textbladet.

Tack @Flizzaff för kommentaren. Du har rätt; jag behöver öva lite mer på gitarr-spelandet och sången, så att de flyter lite mer. Nu är det lite styltigt.

Angående rymdklang, så har jag eftersträvat en ljudbild a la 80-talets hårdsrocksballader (ungefär "When the children cry"). Då blir det myyycket reverb - vilket jag gillar😀.

Postat
On 2024-09-05 at 21:59 sa Richie76:

Gillar soundet. Gitarren ”fipplar” lite vid når tillfälle om man ska vara petig men låter bra överlag. Början av refrängen är klockren. Bra trall som man kan gå och nynna på efteråt och det är ett väldigt gott betyg på låtakrivandet! Verserna känns som de inte alltid flyter på sångmässigt men kan bli riktigt bra. Fick kanske en jättedåki idé men vad skulle hända om du sänkte tempot med någon bpm? Kul att höra från dig Jonatan😊

Tack @Richie76. Det kan vara en god ide att sänka tempot någon bpm. Ska prova!

Postat
1 minut sedan sa Jonatan Lundin:

Tack @emedees. Jag har HALion Symphonic Orchestra. Detta VST funkar bra i cubase, som är det DAW jag kör med.

Å, bra kompis. Är det fri? Har du några andra fri VSTs? Jag uttnytjar massivt Hypha med kontakt6, och andra kontakt6 fri plugins. Sounds creazy e e. E. E e w w e. W e e. E wtf?

Postat
On 2024-09-09 at 01:02 sa Bream:

Mycket som är bra här. Kanske en del som kan bli bättre också. Övergångarna mellan de olika kompfigurerna på gitarren "flyter" kanske inte alltid helt naturligt (som vid 0.26). Bara funderar på en sak också, du skrev att du har använt kompressor på gitarren? Undrar lite vad det är som gör att du vill använda kompressor där? Som jag har förstått saker o ting så använder man väldigt ofta kompressor på sång i popmusik. Antar att det är för att det är vanligt i pop att kompet spelar ungefär lika starkt hela tiden medan sångaren sjunger starkare i refrängerna än i verserna. Så då är det risk för att sången blir antingen för svag i verserna eller för stark i refrängerna om man inte gör några justeringar (med t.ex. kompressor). Men vad kan vara anledningen att använda kompressor på ett instrument som akustisk gitarr? 🤔

Tack för lyssningen o kommentaren @Bream. Som jag ser det, använder jag kompressor (kör mycket m FET-kompressorer som 1176, tub-komp som fairchild, vca-komp som ssl-buss) för två ändamål:1) för att tämja den dynamiska omfånget o ”limma” ihop något, och 2) som en effekt.

För akustiska gitarrer på denna låt använder jag kompressorer för båda ändamålen.

Först o främst för 1) för att sänka för höga anslag på gitarren. Jag har då en ganska hög threshold , snabb attack och hög ratio för att kompressorn ska reagera på signaler som är ganska höga, för att då sänka dem rejält. Detta för att inte ett visst anslag ska ”poppa ut” o ge en ojämn ljudbild. En sådan kompressor ska vara väldigt transparant vilken jag printar vid inspelningen.

Sedan har jag även kompressor för ändamål två, dvs som en effekt på gitarrerna. Kompressorerna kan t ex förstärka rytmen genom att släppa fram transienterna och sänka efterklangen (release). Det borde bli lite mer ”gungning” (osäker på om jag har lyckats dock). Med kompressorer kan man få instrumentet att låta mer ”up front” eller långt bak i rummet, genom att arbeta m transienterna och efterklangen.

Jag skulle inte använda en kompressor för att sänka sången på refrängen då sångaren sjunger starkare än på versen. Här skulle jag arbeta m gain vid inspelningen, dvs sänka den när refrängen spelas in, alt gainautomatisera efteråt. Detta för att sången ska hålla samma gain-nivå i hela låten (jag tycker VU0, dvs -18dbFS funkar bra på sång).

Postat
17 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

Tack för lyssningen o kommentaren @Bream. Som jag ser det, använder jag kompressor (kör mycket m FET-kompressorer som 1176, tub-komp som fairchild, vca-komp som ssl-buss) för två ändamål:1) för att tämja den dynamiska omfånget o ”limma” ihop något, och 2) som en effekt.

För akustiska gitarrer på denna låt använder jag kompressorer för båda ändamålen.

Först o främst för 1) för att sänka för höga anslag på gitarren. Jag har då en ganska hög threshold , snabb attack och hög ratio för att kompressorn ska reagera på signaler som är ganska höga, för att då sänka dem rejält. Detta för att inte ett visst anslag ska ”poppa ut” o ge en ojämn ljudbild. En sådan kompressor ska vara väldigt transparant vilken jag printar vid inspelningen.

Sedan har jag även kompressor för ändamål två, dvs som en effekt på gitarrerna. Kompressorerna kan t ex förstärka rytmen genom att släppa fram transienterna och sänka efterklangen (release). Det borde bli lite mer ”gungning” (osäker på om jag har lyckats dock). Med kompressorer kan man få instrumentet att låta mer ”up front” eller långt bak i rummet, genom att arbeta m transienterna och efterklangen.

Jag skulle inte använda en kompressor för att sänka sången på refrängen då sångaren sjunger starkare än på versen. Här skulle jag arbeta m gain vid inspelningen, dvs sänka den när refrängen spelas in, alt gainautomatisera efteråt. Detta för att sången ska hålla samma gain-nivå i hela låten (jag tycker VU0, dvs -18dbFS funkar bra på sång).

Ok, intressant. Men om jag bara nämner några grejer som jag tänker på, så funderar jag på hur det brukar vara när man lyssnar på en akustisk gitarr live och oförstärkt, alltså ingen mikrofon eller nånting. Jag tror egentligen inte i en sån situation att jag själv någonsin har upplevt att det dynamiska omfånget på gitarren är något problem. Alltså apropå att du nämnde att "tämja" det dynamiska omfånget som en anledning. Och en akustisk gitarr är ju allmänt ett rätt ljudsvagt instrument. Men sen börjar jag bara tänka på en annan grej också, och nu är ju jag varken proffsmusiker eller proffsmixare, fast jag är nog närmare musiker än mixare, vilket kanske påverkar hur jag ser på saker o ting, men i alla fall på något vis kan jag känna att det här med dynamik borde idealt sett vara en uppgift för musikern och/eller kompositören, och kanske inte så mycket en uppgift för mixaren. Dvs. om gitarristen (eller kompositören) vill att vissa toner ska spelas svagt och vissa starkt så är det upp till dem att spela (eller komponera) så... fast det är klart att om man mixar sin egen inspelning så kan man väl göra lite som man vill där.

Hur som helst.. jag tänker på en mer konkret grej också. I inspelningen av din låt så tyckte jag ibland faktiskt att gitarrtonerna kunde låta lite "spetsiga" eller "spinkiga". T.ex något fiss vid 0.06 och 0.10. (Och nu har jag nog lämnat diskussionen om dynamik och kompressorer, så nu är jag alltså inne på något annat.) I alla fall, jag tyckte vissa toner lät lite spetsiga/spinkiga, och även om jag inte är någon expert känner jag mig rätt säker på att det inte går att göra något åt det i mixningen. Jag tror kanske det handlar allra mest om anslaget, hur du knäpper av strängen på gitarren. I någon mån kanske det handlar också om vad du använder för strängar eller vad det är för gitarr, men jag gissar att det mest beror på anslaget. Man kan ju knäppa av en sträng på en massa olika sätt, men det vet du väl antagligen redan så det behöver jag kanske inte gå in närmare på... men för att försöka sammanfatta någon sorts huvudpoäng här, så är nog min egen syn på saken när man spelar in akustisk gitarr att man borde lägga det mesta krutet på "källan", dvs. på hur gitarren/gitarristen låter. Och sen är förstås också mikrofonplacering viktigt. Men lyckas man få till det bra i de stegen behöver man kanske knappt göra något i mixningen sen. (Och lyckas man inte bra i stegen före mixningen går det kanske inte heller att "rädda" inspelningen genom mixning. Det är i alla fall lite så jag tänker...)

Postat

Jag tycker du har en bra poäng. Jag håller helt med om att man ska lägga så mycket krut det bara går på att få till en så bra inspelning som möjligt. Detta gäller då hur man spelar (anslag), strängar, rummet man spelar i och mickar samt placering m.m. Idealt sett, borde man kunna säga att med en otroligt bra inspelning, är mixningen ingen stor sak. Iallafall inte eq, komp, möjligtvis då ett fokus på panorering o volym. Hur mycket som ska göras i mixningen, beror oxå på hur man vill att slutresultatet ska låta. Ibland kan den som mixar vara medproducent o påverka ljudbilden mycket.

Med detta sagt tycker jag att vi ofta blir förledda av plugg-tillverkarna. De vill förstås få oss att tro att man kan få till en otroligt bra o proffsig ljudbild av en kass inspelning. Så istället för att köpa många (onödiga) pluggar, är det mick och akustiken i rummet vi ska lägga pengarna på (samt vår kunskap om i spelning!), så att man får till en så bra start som möjligt. Annars blir det lite som att köra en ferrari på en gropig kostig. 

• Gilla 1
Postat

Ja precis, alla dessa plugins. Ofta är de ju onödiga och ibland gör de ju t.o.m. bara att allt låter sämre. Så precis, det gäller ju att vara skeptisk/kritisk gentemot marknadsföringen.

Postat

Låter bra. Riktigt bra. Gitarren ligger lite vasst när jag lyssnar via mobilen. Allt lirar fint ihop. Men just att gitarren låter lite vasst på de ljusare strängarna. (Kanske en dynamisk processor,typ waves C4, för komp just runt det området tillsammans med en linjär EQ med bara nån dB sänkning/ höjning).

Annars säger jag bara .. keep going 👍👌😄

Postat (redigerat)
On 2024-09-28 at 09:43 sa vayzeria:

Låter bra. Riktigt bra. Gitarren ligger lite vasst när jag lyssnar via mobilen. Allt lirar fint ihop. Men just att gitarren låter lite vasst på de ljusare strängarna. (Kanske en dynamisk processor,typ waves C4, för komp just runt det området tillsammans med en linjär EQ med bara nån dB sänkning/ höjning).

Annars säger jag bara .. keep going 👍👌😄

Tack @vayzeria! Då kanske jag ska ta mig tid att slutföra låten.

Låter vettigt att försöka skära bort de vassa resonanserna m en dynamisk eq, typ C4, proQ osv.

Jag tänkte även prova om Soothen kan automagiskt dynamiskt filtrera bort resonanserna, så att transienterna för de ljusare strängarna inte blir så påtagliga.

Men först o främst ska jag se till så att inspelningen, den råa ljudfilen för gitarren, blir så bra som möjligt (dvs utan resonanser mm).

Redigerat av Jonatan Lundin
  • Gilla 2
Postat
On 2024-10-03 at 12:31 sa Jonatan Lundin:

Men först o främst ska jag se till så att inspelningen, den råa ljudfilen för gitarren, blir så bra som möjligt (dvs utan resonanser mm).

Kan försöka komma med lite tips (och mina tips har kanske inte så mycket att göra med just resonanser men i alla fall), en (av många grejer) man kan tänka på är att försöka knäppa av strängen så att den svänger mer upp och ner MOT locket än åt sidorna parallellt med locket. (Det beror ju i ofs på vilken ton man vill ha, men "oftast" låter väl ett fylligare ljud bättre än ett spetsigt.) Annat som spelar roll är väl ifall man knäpper av strängen nära eller långt ifrån stallet (vill man ha mindre spetsigt ljud ska man inte vara för nära stallet). Och sen om man spelar med naglar, hur är naglarnas skick (eller om man spelar med plektrum hur tjockt är plektrumet osv.) och inte minst hur träffar nageln/plektrumet strängen osv. Och som sagt vad har man för strängar, och vad har man för gitarr, och hur är den stämd, vanlig eller nedstämd eller någon specialstämning. Finns säkert mer att tänka på... hittade också en Youtube-video som tar upp en del av det här, videon gäller en klassisk nylonsträngad gitarr men det mesta eller antagligen allt gäller för stålsträngat också:

• Gilla 1
Postat

Gött förslag @Henric Svensson.

On 2024-10-01 at 22:07 sa Henric Svensson:

-Bra låt och sånginsats, trevligt med Svensk text!

-Testa att stäm om guran i öppen  stämmning och spela in en vanlig ringaracka och mixa in det med befintliga gitarrer, tror att det skulle hjälpa till att få lite mer flyt i kompet! Dubba eventuellt!

Blir nyfiken på hur enbart en ringaracka skulle funka. I låten har jag två rytm-versioner; fram till första refrängen kör jag en variant av ringaracka+en synkoperad del. Efter första refrängen kör jag två synkoperade delar (jag tycker själv del två passar bättre).

• Tack! 1
Postat
On 2024-10-04 at 16:29 sa Bream:

Kan försöka komma med lite tips (och mina tips har kanske inte så mycket att göra med just resonanser men i alla fall), en (av många grejer) man kan tänka på är att försöka knäppa av strängen så att den svänger mer upp och ner MOT locket än åt sidorna parallellt med locket. (Det beror ju i ofs på vilken ton man vill ha, men "oftast" låter väl ett fylligare ljud bättre än ett spetsigt.) Annat som spelar roll är väl ifall man knäpper av strängen nära eller långt ifrån stallet (vill man ha mindre spetsigt ljud ska man inte vara för nära stallet). Och sen om man spelar med naglar, hur är naglarnas skick (eller om man spelar med plektrum hur tjockt är plektrumet osv.) och inte minst hur träffar nageln/plektrumet strängen osv. Och som sagt vad har man för strängar, och vad har man för gitarr, och hur är den stämd, vanlig eller nedstämd eller någon specialstämning. Finns säkert mer att tänka på... hittade också en Youtube-video som tar upp en del av det här, videon gäller en klassisk nylonsträngad gitarr men det mesta eller antagligen allt gäller för stålsträngat också:

Tack för dessa tips @Bream. Jag hade inte alls koll på detta m fingerspelet, vinklar mm. Bra att lära sig. Jag ser mig först o främst som klaverkliare o inte gitarrspelare, så detta är lite nytt för mig. Jag får öva o se hur set artar sig med de höga tonerna på tunnaste strängen.

• 2 veckor senare...
Postat
On 2024-10-10 at 17:40 sa Jonatan Lundin:

Tack för dessa tips @Bream. Jag hade inte alls koll på detta m fingerspelet, vinklar mm. Bra att lära sig. Jag ser mig först o främst som klaverkliare o inte gitarrspelare, så detta är lite nytt för mig. Jag får öva o se hur set artar sig med de höga tonerna på tunnaste strängen.

Ja precis, det är ju stor skillnad på piano och gitarr på det sättet att med gitarren så har fingrarna "direktkontakt" med strängarna. Så då finns det ju mycket större möjligheter att forma och påverka ljudet. Så det är väl kanske både en extra svårighet och en extra möjlighet. 😏

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.