Jump to content
Annons

Funkar AK-gitarren på denna låt?


Recommended Posts

Hallå gott folk,

Jag fick ett ryck och spelade in en gammal låt på nytt. Jag har alltid haft problem med att spela in AK-gitarr. Nu tror jag fick till det; plus lite stråkar mm vilket kanske gjorde susen? Eller vad tror ni?

Ska jag göra klart låten (detta är ett första utkast)?

Hör ni något som inte låter bra (frasering, text, gitarrspel, mix mm), så vore jag mycket tacksam för återkoppling.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yo, ljudet e kristallrent, men igen din röst sjunker o beaten, lite för lågt. Gillar alla instrumenten. Gissar att Du spelar ba gitarr och sedan ligger på waves VSTis? Gillar mycket violas part och harmonica slagsnågonting. Voc är dock för syntetisk imo. 3,8/5

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-08-31 at 19:43 sa slejnard:

Kanonlåt Jonatan! Snyggt! Du stapplar lite på gitarren här och var. Svårt vara konsekvent med den typen av plock. Kanske lite för komprimerad och saknar lite ”kropp”. Sången är skitgrym. Ändra inte den. Bra jobbat! 👏 

Tack Slejnard! Orden värmer…

Ja, jag behöver öva på plockandet så att det sitter. Jag har två plock-rytmer jag väljer mellan (fram till första refrängen kör jag en rytm, och efter en variant).

Angående kropp så kan den nog bli större (lite tunn low mid). Jag kanske sänker toppen, och adderar en basfiol (nu spelar en cello vilket inte ger en ordentlig botten).

Ska fundera på om jag behöver släppa lite på komprimeringen på t ex AK-gitarren.

Men tack för lyssningen.

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag föredrar ett "torrare" ljud utan massa rymdklang, eller vad det heter. Låten skulle göra sig utan massa "kall tunnel"-ljud. Annars är den bra. Jag betygsätter till en 4 av 5. Låten i tajthet passar inte riktigt "i kostymen"  än, men vid lite ändring så har Du säkert en 5:a i betyget. Sången bör bli lite mer avslappnad; nu låter det som Du läser för noga ur textbladet.

Redigerat av Flizzaff
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar soundet. Gitarren ”fipplar” lite vid når tillfälle om man ska vara petig men låter bra överlag. Början av refrängen är klockren. Bra trall som man kan gå och nynna på efteråt och det är ett väldigt gott betyg på låtakrivandet! Verserna känns som de inte alltid flyter på sångmässigt men kan bli riktigt bra. Fick kanske en jättedåki idé men vad skulle hända om du sänkte tempot med någon bpm? Kul att höra från dig Jonatan😊

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-09-01 at 01:29 sa emedees:

Yo, ljudet e kristallrent, men igen din röst sjunker o beaten, lite för lågt. Gillar alla instrumenten. Gissar att Du spelar ba gitarr och sedan ligger på waves VSTis? Gillar mycket violas part och harmonica slagsnågonting. Voc är dock för syntetisk imo. 3,8/5

Tack @emedees för lyssningen. Du kan ha rätt att relationen mellan sången o instrumenten behöver justeras. 
 

Gitarrerna är inspelade (jag försöker mig på o spela), o det är begränsat m effekter (några waves-pluggar använder jag inte på dessa).

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

Tack @emedees för lyssningen. Du kan ha rätt att relationen mellan sången o instrumenten behöver justeras. 
 

Gitarrerna är inspelade (jag försöker mig på o spela), o det är begränsat m effekter (några waves-pluggar använder jag inte på dessa).

Vilka VSTIs till viola och harmonica? Demn låter rlly najs!🥳

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket som är bra här. Kanske en del som kan bli bättre också. Övergångarna mellan de olika kompfigurerna på gitarren "flyter" kanske inte alltid helt naturligt (som vid 0.26). Bara funderar på en sak också, du skrev att du har använt kompressor på gitarren? Undrar lite vad det är som gör att du vill använda kompressor där? Som jag har förstått saker o ting så använder man väldigt ofta kompressor på sång i popmusik. Antar att det är för att det är vanligt i pop att kompet spelar ungefär lika starkt hela tiden medan sångaren sjunger starkare i refrängerna än i verserna. Så då är det risk för att sången blir antingen för svag i verserna eller för stark i refrängerna om man inte gör några justeringar (med t.ex. kompressor). Men vad kan vara anledningen att använda kompressor på ett instrument som akustisk gitarr? 🤔

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-09-04 at 10:22 sa Flizzaff:

Jag föredrar ett "torrare" ljud utan massa rymdklang, eller vad det heter. Låten skulle göra sig utan massa "kall tunnel"-ljud. Annars är den bra. Jag betygsätter till en 4 av 5. Låten i tajthet passar inte riktigt "i kostymen"  än, men vid lite ändring så har Du säkert en 5:a i betyget. Sången bör bli lite mer avslappnad; nu låter det som Du läser för noga ur textbladet.

Tack @Flizzaff för kommentaren. Du har rätt; jag behöver öva lite mer på gitarr-spelandet och sången, så att de flyter lite mer. Nu är det lite styltigt.

Angående rymdklang, så har jag eftersträvat en ljudbild a la 80-talets hårdsrocksballader (ungefär "When the children cry"). Då blir det myyycket reverb - vilket jag gillar😀.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-09-05 at 21:59 sa Richie76:

Gillar soundet. Gitarren ”fipplar” lite vid når tillfälle om man ska vara petig men låter bra överlag. Början av refrängen är klockren. Bra trall som man kan gå och nynna på efteråt och det är ett väldigt gott betyg på låtakrivandet! Verserna känns som de inte alltid flyter på sångmässigt men kan bli riktigt bra. Fick kanske en jättedåki idé men vad skulle hända om du sänkte tempot med någon bpm? Kul att höra från dig Jonatan😊

Tack @Richie76. Det kan vara en god ide att sänka tempot någon bpm. Ska prova!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...