Jump to content
Annons

Råskiss till min låt som är långt ifrån färdig.. men man får börja någonstans!


Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejhej! Har plockat med denna ett halvår typ men inte kommit längre än gitarren. Nu har jag tagit tummen ur och knåpat ihop en melodi-ish samt en sångtext. Jag är inte så musikalisk och kan mixa med massa instrument och grejer, men hade tänkt ge ett försök med lite fler ljud vid senare skede så gott jag kan.

Min önskan på feedback från era musikaliska väsen: ¤ Dels har jag sjungit första frasen i refrängen på tre olika sätt (tre refränger = alla olika början), vilken föredras? Tycker den kanske blir lite stressad med orden. Sen har jag ändrat mitt "except myself" i sista refrängen bara för att haha.
Sedan bara överlag, ¤ är texten logisk, ¤ funkar låten överlag liksom? ¤ Tempo, bra eller ökat/minskat? ¤ Vad för instrument och effekter tror ni skulle passa till låten? Jag är nybörjare och långt ifrån så van som många av er andra så försök tänk på det i er feedback. Jag kommer ta åt mig och försöka få in det ni säger, försöka göra detta till en bra produktion. 

Jag hade inte tänkt att ha endast denna gitarrslingan i låten sen, detta är endast en skiss! Jag är i otakt mm men har inte spelat om och om igen pga att jag kommer att spela om allt senare. Sedan är min tanke att försöka luska ut stämmor mm till vissa delar av låten för mer effekt.

Ha en jättefin dag allihop! Och tack snälla på förhand för att ni tar er tiden. 🌹

Redigerat av littlemess
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Med akustisk gitarr så skulle låten duga som den är. Låter bra! och det blir en 4 av 5 möjliga i betyget.                      Skulle vara kul att höra låten utvecklad som Du vill ha den. Jag har lyssnat färdigt och Du kan tillochmed få en 5:a i betyget.   

Du har en bra ljudbild som är ganska varm .                       

Redigerat av Flizzaff
Glömde.
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan sa Flizzaff:

Med akustisk gitarr så skulle låten duga som den är. Låter bra! och det blir en 4 av 5 möjliga i betyget.                      Skulle vara kul att höra låten utvecklad som Du vill ha den. Jag har lyssnat färdigt och Du kan tillochmed få en 5:a i betyget.   

Du har en bra ljudbild som är ganska varm .                       

Tack för dina otroligt snälla ord! 🥰 Vilken av refrängerna föredrog du? 🙂
De andra låtarna jag gjort är typ bara med en gitarr så mina låtar brukar bli åt det hållet pga min brist på andra instrument. Jan Martinsson (slejnard) har varit snäll och spelat in gitarr tidigare till mitt material. Till denna hade jag väl tänkt att det kanske vore kul att lägga någon stråk eller så mm, men jag kanske helt enkelt inte skapar låtar som passar till det! 😂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du sjunger lidelsefullt och vackert. Låter mycket bra! Skulle kunna funka sparsmakat med bara akustisk gitarr. Du tänker helt rätt. Slipa på detaljerna och rytmen.

Det var roligt att kunna hjälpa dig förut och jag kan säkerligen göra det igen på nåt sätt om du vill. 😊 Inte säker på att det behövs dock… 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
30 minuter sedan sa slejnard:

Hej!

Du sjunger lidelsefullt och vackert. Låter mycket bra! Skulle kunna funka sparsmakat med bara akustisk gitarr. Du tänker helt rätt. Slipa på detaljerna och rytmen.

Det var roligt att kunna hjälpa dig förut och jag kan säkerligen göra det igen på nåt sätt om du vill. 😊 Inte säker på att det behövs dock… 

Tack så mycket! Inget stråk eller annat som fyller ut eller hade det kanske varit fint med det? Låter på er båda som akustiskt är bra så kanske inte trummor o sånt då, eller?

Vilken början av refräng tyckte du var bra av de tre som finns? 😊  och tack för att du erbjuder dig att hjälpa, vi får se! Tänkte försöka mig på att ha sånt plock som jag spelat in (i bättre tajming förstås om jag kan) och sen se om jag klarar att lägga till något mer av ngt slag. 🤗 🥰

Redigerat av littlemess
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat några gånger nu och har faktiskt lite svårt att identifiera vad som är refräng. Kan därför inte svara på frågor om just den biten. 

Som grund går det absolut jobba vidare på och sången är bra. Hör lite stämmor i huvudet som skulle vara snygga i ett lite poprockigt arr i ett aningens högre tempo. 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan sa Fidden:

Lyssnat några gånger nu och har faktiskt lite svårt att identifiera vad som är refräng. Kan därför inte svara på frågor om just den biten. 

Som grund går det absolut jobba vidare på och sången är bra. Hör lite stämmor i huvudet som skulle vara snygga i ett lite poprockigt arr i ett aningens högre tempo. 

Hej! Tack så mycket för din feedback! 😊🌹 Tar åt mig och hör vad du säger. 🙏

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-08-29 at 10:41 sa littlemess:

Tack för dina otroligt snälla ord! 🥰 Vilken av refrängerna föredrog du? 🙂
De andra låtarna jag gjort är typ bara med en gitarr så mina låtar brukar bli åt det hållet pga min brist på andra instrument. Jan Martinsson (slejnard) har varit snäll och spelat in gitarr tidigare till mitt material. Till denna hade jag väl tänkt att det kanske vore kul att lägga någon stråk eller så mm, men jag kanske helt enkelt inte skapar låtar som passar till det! 😂

Jag gillar refrängerna och har svårt att föredra någon. Jovisst har du rätt; stråkar, trummor & dylikt kan passa utmärkt, men, som sagt, grunden är superb.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Håller med det som sagts ovan. Jag tror att du kan ta det lugnt med andra instrument och förlita dej på din röst och akustisk gitarr. Detta eftersom det finns en intimitet och innerlighet i din musik.

Jag tror att du skullle kunna jobba mer med sångstämmor samt kanske också lite uppmärksamhet på rytm och tempo när du spelar in.

 /G

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan sa got:

Hejsan

Håller med det som sagts ovan. Jag tror att du kan ta det lugnt med andra instrument och förlita dej på din röst och akustisk gitarr. Detta eftersom det finns en intimitet och innerlighet i din musik.

Jag tror att du skullle kunna jobba mer med sångstämmor samt kanske också lite uppmärksamhet på rytm och tempo när du spelar in.

 /G

Hej, tack snälla för dina vänliga ord 🥰 jag får väl försöka få till en akustisk låt av detta då helt enkelt. Så får jag försöka mig på annan låt för fler instrument eller så då 🙃 absolut ska rytmen vara klockren, jag orkade inte det till denna som bara är en skissidé 🤗

Får utmana mig med att bygga stämmor då istället! Tack för din input 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten funkar överlag, absolut!

Tempot tycker jag passar låten bra.

Är texten logisk? Man hör att du sjunger från hjärtat, så texten går fram. Sedan om det är logiskt vette tusan.

Ja, logik och musikskapande står kanske ibland i motsatta hörn i ringen. Jag hör en person som jobbar mycket med självkänslan, självförtroendet, och demonerna i huvudet: "jag känner inte att jag duger, och försöker dölja det".

Men! DU är jättemusikalisk. Du kan kasta ut de där djälva demonerna ur huvudet. Tro på dig själv. Träna på gitarrspelet och kanske variera det lite över låtens delar (minska/öka dynamiken mellan vers/refräng, antalet toner, effekter på gitarren osv). Du har en kanonlåt på G.

Lite stråkar eller en syntpad i bakgrunden, på de senare delarna av låten, skulle säkert lyfta den ett snäpp till.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa Giber:

Låter hur bra som helst bra känsla i rösten o passar perfekt med akustisk gitarr.

Tack för dina fina ord! 🙏

3 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

Låten funkar överlag, absolut!

Tempot tycker jag passar låten bra.

Är texten logisk? Man hör att du sjunger från hjärtat, så texten går fram. Sedan om det är logiskt vette tusan.

Ja, logik och musikskapande står kanske ibland i motsatta hörn i ringen. Jag hör en person som jobbar mycket med självkänslan, självförtroendet, och demonerna i huvudet: "jag känner inte att jag duger, och försöker dölja det".

Men! DU är jättemusikalisk. Du kan kasta ut de där djälva demonerna ur huvudet. Tro på dig själv. Träna på gitarrspelet och kanske variera det lite över låtens delar (minska/öka dynamiken mellan vers/refräng, antalet toner, effekter på gitarren osv). Du har en kanonlåt på G.

Lite stråkar eller en syntpad i bakgrunden, på de senare delarna av låten, skulle säkert lyfta den ett snäpp till.

Tack snälla för din reflektion av min text och musik. Jag tar åt mig och hör vad du säger. Känns som att du kunde läsa av låten rätt bra.

Tack för din feedback! Jag lutar nog åt att försöka lägga någon stråk för tror det kan bli fint (om jag får till det på rätt sätt hehe). Likaså med variation med gitarren. Tack för din tid 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

”Its hard trying too bee free” kring 1.30 in är det absoluta guldkornet för mig. Så snyggt. Världsklass på den strofen. Tycker absolut du ska köra på tredje varianten. Darkness är ordet som ställer till det lite i de två första enligt mig. Kan bli hur bra som helst. Du är grym, kör på👌🤩

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa Richie76:

”Its hard trying too bee free” kring 1.30 in är det absoluta guldkornet för mig. Så snyggt. Världsklass på den strofen. Tycker absolut du ska köra på tredje varianten. Darkness är ordet som ställer till det lite i de två första enligt mig. Kan bli hur bra som helst. Du är grym, kör på👌🤩

Tack för din feedback! Och tack för svar om refrängen, jag känner också lite så som du skrev att ordet inte hinns med 😊 🥰 Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...