Jump to content
Annons
  • 0

Trumbås ritning


Nilsen

Fråga

Hej,

tänkte kolla om någon sitter på någon bra ritning till trumbås för hemmastudio. Har ca 2,4x2,4 m till förfogande och ca 2,10 m takhöjd till bjälkarna.

 

hälsningar,

Nils

Link to comment
Dela på andra sajter

2 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

…och funkar mdf lika bra som gipsskivor? Funderar på metallreglar och 2 skivor på vardera sida. Så 4 skivor totalt plus då liten luftspalt där metallreglarna går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Hej du kommer inte få så många svar här för det är en väldigt svår fråga att lösa med tanke på storleken av ditt rum.

Jag börjar såhär:

- Ska du bygga ett helt nytt rum i rummet eller kommer trumrummet att placeras i ett hörn med redan byggda väggar?

- Behöver det ljudisoleras eller bara fungera bra inne i rummet?

 

MDF och gips kommer göra jobbet på ungefär samma sätt. Finns för och nackdelar med båda.
MDF är tungt som fan och kan böja sig om det inte finns ett helt korrekt och rakt regelbygge bakom. Tänk också på att MDF är sämst när det kommer till fukt och kommer absorbera detta om det ligger i dåligt ventilerade rum eller om du tex skulle ha MDF väggar inne i en källare mot yttervägg..

Gips är väl bra mycket billigare än MDF? (säger detta med reservation då jag inte kan priserna längre...) och i min mening lite mer lättarbetat då det ändå följer en byggstandard på storlekar. Det är också enklare att limma en gipsvägg mot en annan än att limma ihop MDF (återigen för att den kan böja sig om den står upp)

Bygga möbler med MDF är såklart enklare då tyngden kan göra sitt åt ett positivt hål.

Och som du skriver, 2 skivor på varsida vägg för att fungera hyfsat. Isolering på detta mellan reglarna osv.

 

Personligen hade jag nog inte använt MDF för att jag tycker det är ett bökigt material. OSB och gips är nog det jag hade använt. Men jag har heller aldrig använt metallreglar i mina byggen så jag vet inte riktigt hur dom funkar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...