Jump to content
Annons

Gammal fast ny låt


Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tog tag i en gammal låt jag inte var helt nöjd med. Ny sång bas, gitarrer och mix. Vad tror ni? Den första versionen släpptes 2021. Tar tips på förbättringar angånde mix, arr och framförande. Här är Magic Woman:
 

EDIT! : Har tagit om sången ett par varv och försökt få den att limma bättre. Tycker själv det blev bättre. Smälter den in nu?
 

 

Redigerat av slejnard
Ändrade version och mix
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gillar ljudbilden väldigt mycket. Fin retrokänsla i låten👌 Det enda jag kan känna är att leadsången inte riktigt flyter in i mixen på något sätt. Jag har ofta samma problem så vet inte hur du ska lösa det😅 Körerna är grymma. Låten har ett skönt groove och bra spelade instrument. Rock on Slejnard!🤘

  • Gilla 1
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart deep purple-känsla! Bra låt o ljudbild överlag tycker jag.

En sak jag spontant reagerade på är den öppna hihaten som kan bli tröttsam i längden. Ett förslag kan vara att variera lite o köra m mer stängd hihat på versen.

Jag håller med om att sången känns som den ligger ovanpå resten. En förklaring kanske kan vara att rumsklangen på sången o trummorna tycker jag inte låter som samma. Prova att använda samma reverb på båda.

Att få sången att smälta in är en rejäl utmaning. Volymen på sången påverkar mycket. Sänker man för mycket, hörs inte sångens låga partier. Något jag tycker kan funka är då att gainautomatisera sången (man kan ju sedan oxå volymautomatisera t ex med vocal rider), dvs få en jämn nivå på gain innan kompressorer mm. Att gainautomatisera innebär då oftast att sänka de höga partierna. Man behöver då inte tokköra kompressorerna.
 

Ett annat tips är att använda en multiband-kompressor på alla instrument (dvs allt utom sången) som matas med sångens nivåer via sidechain. Då sänks instrumentens volym på de frekvenser som sången har, bara när sången spelas. Man kan t o m köra kompressorn i M/S-mode, och då bara aktivera mid-delen, dvs sidorna blir okomprimerade. Då kan man sänka sången o få den att smälta in. Detta förfarande kräver lite bussar o annat hyss.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker dels att det limmar bättre samt att det var bättre tagningar på verserna👌Jag är miljöskadad av reverb men tycker att virveln skulle må bra av ett större reverb. Kanske skulle passa med lite mer overdrive på sången i denna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bra Richie! Tack och lov att det blev bättre. 🤩

Provat med olika reverb på virveln men det blev grötigt tycker jag. Svårt få till när den är lite undermåligt inspelad.

Tänker du overdrive som i sångtekniken overdrive eller effekten, typ dist / saturation? Jag använder en plug-in softube one knob saturation på sångleaden men kanske för lite? 

Tack att du tar dig tid. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men va försiktig med dist på sången och hitta ett bra sång saturation. Kan bli myyycket sämre annars!

Det är svårt att få till det bra. Har tyvärr inget bra tips på hur man gör och vilken plug som fungerar bäst. 

Annars håller jag med föregående talare!

👍 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...