Jump to content
Annons
  • 0

Hittat ett par billiga studiohörlurar


Richie76

Fråga

Hallåj! Mina trogna lurar gick plötsligt sönder efter 20 år. Har snål budget så letade lite på Thomann efter ett bra och billigt alternativt och funderar på detta. Har fått bra feedback. Vad tror ni?

IMG_2345.png

Link to comment
Dela på andra sajter

11 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Tack för svar slejnard. Tänker att det är ett seriöst företag och är jag inte nöjd kan man alltid lämna tillbaka. Hade jag varit ett fullblodsproffs så hade saker varit annorlunda men detta är ju på amatörnivå😅

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Köpte nya på thomann efter att mina Presonuslurar började kännas värdelösa.

Blev ett par KRK (minns inte resten av beteckningen) men jag runt 1500:- för din och är riktigt nöjd. SÅ mycket när ljud än de gamla.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag köpte också nya hörlurar rätt nyligen, också mycket dyrare än dom du köpte, men de är i alla fall superbra, AKG K702. (Det är dock öppna hörlurar, så om man vill ha något för monitorlyssning är de inte optimala.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Konsekvensen som följer med (nya) hör-/studiolurar är att man har blivit ”hjärntvättad” av sina gamla, i det avseendet att man i princip har lärt sig hur de återger och representerar frekvenser. Så i det stora spelar det egentligen ingen roll hur coola lurar man väljer att ersätta sina gamla med – (första) spontanlyssningen kommer oavsett att leda till akut missnöje.

Förr (inte längre) använde jag mina AKG K240 till i princip allt, referenslyssning, mixning och inspelning, till och med inspelning av sång (där man annars gör bättre i att använda slutna lurar). Men så fick jag för mig att köpa nya som alternativ. Det blev ett par OLLO Audio S4 som kostade 5x så mycket. Första lyssningen blev precis så: ”Vad i helvete!?”. Men jag visste att det var bra lurar (rekommenderade av ingen mindre än audio-geniet Claes Holmerup). Så det var bara att ”lära” sig de nya lurarna. Idag är jag så jävla nöjd.

Sensmoral – innan nyinvestering av lurar:

1. Ställ in dig på att de kommer att upplevas annorlunda jämfört med dina gamla (och inte nödvändigtvis, eller sällan faktiskt, till det bättre).

2. Köp inte lurar för pengar du egentligen behöver lägga på annat (vardagsekonomi)

3. Så långt det är möjligt: testa dem innan köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag håller med Valle om att AKG gör bra hörlurar till överkomligt pris och har en neutral återgivning. Jag har några par K271 som är slutna vilka jag använder för tracking. Jag har tidigare haft ett par K240 men dessa blev jag trött i öronen av, men det är min personliga upplevelse och inte ett objektivt faktum. Jag har även ett par öppna K702 som jag gärna använder till att bara njuta av musik. Dock upplever jag AKG:s samtliga lurar som väldigt luftiga som gör de svåra att mixa i eftersom felaktiga nivåer inte framträder så uppenbart och det för mig blir omöjligt att ställa rätt nivåer.

Jag personligen föredrar en tät ljudbild när jag mixar där +/- 1 dB på EQ framträder väldigt tydligt. De lurar som fungerar bäst för mig är Beyerdynamic DT-150 och Audio Technica ATH-M50. DT-150 är byggda som stridsvagnar och är omöjliga att förstöra så dessa kan jag rekommendera.

Jag vill också tillägga att vad som fungerar och inte fungerar är personligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
11 timmar sedan sa Analogfreak:

Jag har några par K271 som är slutna vilka jag använder för tracking ...

Samma här, fast bara när jag spelar in sång och läckage är en absolut synd. Annars alltid AKG K240 eller OLLO, även om de senare är roligast att mixa med. (Fast det är numera sällan jag mixar med lurar efter att jag hottade min hemstudio till en nice man-cave med leksaker jag inte hade råd med som snorunge. Om jag mixar med lurar så är det för att/om jag behöver leta efter subtila defekter.)

Tycker för övrigt att slutna lurar är jävligt klaustrofobiska ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...