Jump to content
Annons

Recommended Posts

Tjena Allihopa här är länken till min soundcloud profil där har jag än så länge har laddat upp 2 demos av mina låtar. Känner att jag sitter fast lite, skulle behöva feedback, all feeback är välkommen poitiv som negativ. Vill gärna veta vad ni tycker? Är själv nöjd med låtskrivandet men behöver hjälp med mixningen jag vill även få in en bättre känsla i låtarna, alltså hur man bygger en låt med ren psykologi.  Vill gärna få tips om hur man distribuerar låtar och når ut till folk. /Lamore eller Love

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker den första låten låter alldeles för komprimerad. Jag hör inga transienter, så ljudbilden blir lite platt, stram o ointressant. Mixen behöver andas lite o få lite mer luft i min mening. (Detta är inte den typen av musik jag sysslar med, så ta det jag säger med en saltnypa.)

Jag tycker mig oxå höra att pluggarna får jobba för hårt, dvs du har för höga nivåer in i dem; om de får för hög signal, skapas t. ex. en överstyrning/distortion man ofta inte vill ha (beroende på typ av plugin).

Du kanske har en kompressor (o limiter) på masterkanalen som du driver för hårt? Denna kanske har en attack som är för snabb så att transienterna dödas?

Gain-staging kan vara något att titta på. Mitt tips är att du håller dig till VU0, dvs en RMS någonstans runt -12 till -18 dBFS som nivå in i alla pluggar.

Kanske kan kicken lyftas fram mer? Den är väl central i EDM? Den är lite dov, så lite mer high behövs, kanske 2-3 dB runt 3kHz?

Det låter vidare som att du side-chain-duckar (”pumpar”) i hela låten? Prova isåfall att bara göra det på vissa ställen för variation.

Att mixa low-end är det svåraste tycker jag. Detta då många hemstudio-musiker inte har bra rum att mixa i (ofta för små). Din low-end låter lite odefinierad o grötig (jag lyssnar nu i ett par standard-jbl-hörlurar, så tänk på saltnypan). Med detta menar jag att jag inte kan urskilja vilka toner basen spelar.

Överlag tror jag mer variation i ljudbilden behövs; dvs använd automation o variera panorering mellan intro, vers, refräng, instrumentens placering, eq-nivåer, komp-nivåer, send till effekter mm. Detta för att skapa dynamik så att lyssnaren blir intresserad och vill lyssna vidare.

Annars är väl tipset som vanligt att referenslyssna, referenslyssna o åter referenslyssna. Lista ut vad skillnaden är mellan din produktion o t.ex. avicii. Fundera sedan på vad du gör med den informationen. Vill du låta exakt som avicii rent ljudmässigt, eller inte?

Men låt, arr, instrumentering, osv är jättebra. Du låter duktig på EDM-hantverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så oehört mycket för all din feedback. Jag ska ta till mig detta och jobba ännu hårdare. Jag vet inte exakt hur jag vill låta jag vet bara vad jag känner och jag är i grunden hårdrocks gitarrist och har kört mycket glam metal. Aviciis stil påminner om just detta och det är även jag har dragits mycket till hans musik. 

De pumpande riff/ackorden på åttondelar får mig bara att vilja hoppa av glädje och jag fylls av en euforisk känsla. Ovillkorslös kärlek är det jag känner. Detta är något jag vill sprida genom min musik också därför är det så lätt att nu i början när jag lär mig allting härma Aviciis still. Mitt mål är i slutändan att skapa något helt eget. Jag försökte lite det i låten A Friendship.

Har du någon Feedback på den låten?      

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, nu är jag inte bara en old fart utan även mer rockfarbror än något annat. Men jag har genom åren svängt mig i alla genrer utom reggae och latinamerikanskt (för de är så respektive himla glädjelösa för min konstnärsådra att jag helt enkelt bryter ihop), till och med dansband – alltså sådan "dansband" som många av forumets mor-/farmödrar och  mor-/farfäder dejtade till på 70-talet. Men jag ger det en chansning.

Om vi börjar med det produktionstekniska:

Helheten är grötig och åt helvete klaustrofobisk. Och med det menar jag att man knappt hör (den annars coola) låten bland alla dess läten. Producenten/mixaren måste anstränga sig mer för att separera de enskilda källorna bättre så att de kan urskiljas (selektivt) utan att det andra runtomkring stör. För mycket övre register som resulterar i en ström av ilsket brustäcke över låtens andra fundament. Antagligen har producenten här pressat limitern till den grad för att uppnå åtråvärda -4 LUFS att allt som har fundament under 200 Hz smetats ut i övertoner som i sin tur lägger sig som en matta över allt annat och som sedan i sin tur slåss om utrymmet för att inte maskas bort. Och satan vad det ”pumpar” … Nu är ju ”ducking” en jävligt cool effekt, men den måste göras så att den ger en jämn, gungig, stadig rytmen. För om man får till den – genom att noga välja anpassade attacker och releaser (vilket ALLTID måste justeras beroende på BPM) – så blir groovet hypnotiserande och man bara följer det vare sig man vill det eller inte.

Det artistiska utövandet:

Då musiken är mer eller mindre programmerad och/eller bygger på presets så lägger jag bedömning för detta därhän då det saknar relevans (alla som kan sina syntar/pluggar vet hur man mjölkar dem). Det finns ingen artist bakom det. Men vad gäller sången så önskar jag – som själv är sångare – att ge lite tips. Tjejen som sjunger har en härlig röst med fin potential, men den är dels för ”svag”, dels för nasal. Med nasal menar jag inte nödvändigtvis att det låter förkylt när hon sjunger, utan att hon sannolikt borde pressa upp mer luft från mage och bröst. Nu låter det mer som att det ansamlas i halsen, forceras ut genom näsan, vilket får det att låta lite otränat. Som sagt, annars härlig röst. Killens (producentens?) röst/sång är däremot svår att säga något om. Där fanns ingen botten – man hörde mest konsonanter och distade vokaler, vilket kan bero på ovan nämnda pressade limiter. Eller så var det en konstnärlig avsikt. I sådant fall finns det inget att anmärka på.

Låten:

Förbannat bra! Jag gillade den mycket. Och om den jobbas på lite till med beaktande av tips som kommer in, så kommer den att bli förbannat jävla bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Friendship har sjukt potential. Sångerskan låter lite Awa max. Om jag ska vara ärlig så tycker jag inte sologitarren passar i första versen. Sen behöver mixen jobb men jag har ingen koll på vad som ska göras😅 Väldigt mycket potential iallafall!👌

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...