Jump to content
Annons

Feedback på elektronisk drömpop, eller nåt sånt


Recommended Posts

Hej, 

Önskar låna era öron för denna omgjorda version av en gammal låt jag gjorde. Är det för mycket reverb? Några ideer om hur jag på bästa sätt kan lyfta refrängen ett snäpp? Sitter mixen ok?

 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjo. Jättefin låt. Skulle vara nice o höra live kl 02.00 på en festival, med mycket ljus och rök.

Det är alltid svårt att nå de sista procenten, för att kännas nöjd...

Jag hade försökt balla ur refrängen lite. Att gå upp i tonart, och lämna safezonen...och få lite mer av allt...Tänk Björk liksom.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Grym musik, text och framförande överlag. Dock surar sången här och där men jag vill betona att det bidrar till helheten och att det är inte några några stora grejer.

Körerna är helt enkelt superfina och passar bra in.

Vänligen,

CHAE

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för lyssning!

Nu med fräscha öron tycker jag inte refrängen behöver lyftas nämnvärt, men den nakna refrängen behöver någon mer komponent. Nu är det mest som två syntar som spelar grundton ton i olika oktaver bara. Har några alternativ som ska provas.

Sången behöver också göras om, som påpekats. Både surheter plus att jag misslyckas uttala ett ord på ett ställe. 

En liten insats behöver göras på den vänstra pluck-synten, som inte fått mycket kärlek sedan första slasken. 

Sen tror jag det är klart vad gäller arr.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Fidden:

Tackar för lyssning!

Nu med fräscha öron tycker jag inte refrängen behöver lyftas nämnvärt, men den nakna refrängen behöver någon mer komponent. […]

Du ska inte prova att fläska på med en (eller två) sångstämmor liksom för att förstärka?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan sa CHAE:

Du ska inte prova att fläska på med en (eller två) sångstämmor liksom för att förstärka?

Du menar typ dubba? Kanske, kämpar med att få till EN bra tagning 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan sa Fidden:

Du menar typ dubba? Kanske, kämpar med att få till EN bra tagning 😆

 

6 minuter sedan sa Fidden:

Eller du kanske bara menar nån stämma i just det partiet? Det är ju också ett alternativ att prova. Tack för förslaget!

Jaa, för att förstärka vissa fraser (?)

Åtminstone går det ju att prova👍🏼

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för mycket reverb; jag tycker du kan dra på mer reverb på virvel o sång. Nu låter det lite som att sång o trummor inte ligger i samma rum som syntarna.

Det behövs lite mer dynamik o variation, så att något händer som gör att man vill lyssna vidare.

Jag skulle prova att panorera in syntarna, sänk allt någon dB, och dra ner på reverb proportionellt på allt under versen. Dra sedan på allt tillbaka på refrängen så att du skapar en liten explosion för refrängen. Jag skulle oxå prova att automatisera eq o kompressor på masterkanalen, för att dra ner på high o botten under versen samt minska attack, o sedan smaska på under refrängen.

Nu har du ingen brygga, men varför inte göra något kul precis innan refrängen? Låt syntarna o trummor o bas sluta spela en takt innan refrängen, lägg ett delay på syntarna så att de ekar ut i tystnaden (ett ”dropp”?).

Ska inte sången upp någon dB?

Lite sångdubb på refrängen vore suveränt. Att skapa sångstämmor utan att behöva sjunga in på nytt, är ju enkelt i våra DAW nuförtiden. Skapa en dubblett av sångspåret, pitcha om sången en ters eller kvint i tonarten, ev justera formanten o vips har du en sångstämma utan att behöva sjunga in på nytt. Jag kör cubase o där är det superenkelt:

https://youtu.be/sgutrN1GTbU?si=D_iRx30K1seG0BOH

 

För att öka kontrasten o variationen kanske en ljusare syntpad skulle in i bakgrunden på refrängen?

Men du har en mycket bra låt här, jag gillar den skarpt. Speciellt refrängen. Det är något med känslan som du förmedlar i rösten. Jag tänker av någon anledning på radioprogrammet Eldorado m kjell Alinge. Vet du varför?

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra! Inte för mycket reverb för min smak. Reagerade inte på falska toner heller men klokt att lägga om sånt du själv stör dig på. Snyggt jobbat Fidden👏

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra låt. Håller med om att sången behöver automatiseras lite, med betoning på att höja volymen. Kanske också lite hårdare kompressor, för att göra den tydligare. Du låter lite osäker när du sjunger, som om du inte riktigt vågar ta i. Det finns ingen anledning till det, tycker din röst låter riktigt bra.

Något (några) ljudkällor skulle kanske också tjäna på att ökas på övre mellanregistret.

/G

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-07-18 at 08:24 sa Jonatan Lundin:

Inte för mycket reverb; jag tycker du kan dra på mer reverb på virvel o sång. Nu låter det lite som att sång o trummor inte ligger i samma rum som syntarna.

Det behövs lite mer dynamik o variation, så att något händer som gör att man vill lyssna vidare.

Jag skulle prova att panorera in syntarna, sänk allt någon dB, och dra ner på reverb proportionellt på allt under versen. Dra sedan på allt tillbaka på refrängen så att du skapar en liten explosion för refrängen. Jag skulle oxå prova att automatisera eq o kompressor på masterkanalen, för att dra ner på high o botten under versen samt minska attack, o sedan smaska på under refrängen.

Nu har du ingen brygga, men varför inte göra något kul precis innan refrängen? Låt syntarna o trummor o bas sluta spela en takt innan refrängen, lägg ett delay på syntarna så att de ekar ut i tystnaden (ett ”dropp”?).

Ska inte sången upp någon dB?

Lite sångdubb på refrängen vore suveränt. Att skapa sångstämmor utan att behöva sjunga in på nytt, är ju enkelt i våra DAW nuförtiden. Skapa en dubblett av sångspåret, pitcha om sången en ters eller kvint i tonarten, ev justera formanten o vips har du en sångstämma utan att behöva sjunga in på nytt. Jag kör cubase o där är det superenkelt:

https://youtu.be/sgutrN1GTbU?si=D_iRx30K1seG0BOH

 

För att öka kontrasten o variationen kanske en ljusare syntpad skulle in i bakgrunden på refrängen?

Men du har en mycket bra låt här, jag gillar den skarpt. Speciellt refrängen. Det är något med känslan som du förmedlar i rösten. Jag tänker av någon anledning på radioprogrammet Eldorado m kjell Alinge. Vet du varför?

 

Tackar, många bra ideer som jag ska ha i bakhuvudet när jag fortsätter! 

Undrar lite över det där med eldorado, kom du på varför du tänkte på det? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga. Vi hade på Eldorado i garaget, då jag meckade gamla amerikanare i garaget som liten grabb m farsan under 80-talet. De stunderna har betytt mycket för mig, så radioprogrammet har fått en viss betydelse. Men jag tror associationen till din låt kommer sig av att i Eldorado, spelades mycket elektronisk drömpop (vad jag kommer ihåg iallafall). Jag tycker din låt - som har en mycket bra refräng- låter mycket som de 80-talslåtar man hörde då. 
 

Sättet du sjunger på, lite intimt, lågmält, försiktigt, påminner oxå om hur Kjell Alinge pratade i programmet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-07-21 at 09:56 sa Jonatan Lundin:

[…]

Sättet du sjunger på, lite intimt, lågmält, försiktigt, påminner oxå om hur Kjell Alinge pratade i programmet. 

Vilken underbart briljant liknelse❤️

* * *
OnT @Fidden Jag tänkte på en grej som skulle kunna fungera. Prova att automatisera delaysvansarna på sista ordet på reffarna? Givetvis utan att det grötar ihop sig så klart.

Låta dem ringa ut, om du förstår hur jag menar?

Som sagt; bara en liten idé som kan vara värt att prova.

Vänligen

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...