Jump to content
Annons

Har jag en bra ton i min sångröst eller borde jag lägga av?


Recommended Posts

Annons
  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Har du inte haft uppe den här förut? Att säga om du har bra eller dålig röst är väl en fråga om tycke och smak. Jag vet dock att rösten kan tränas. Övning ger färdighet. Med ton… menar du då om du sjunger tonsäkert? Eller är det själva framförandet- attityden? Rob Halford i JP är en riktigt bra sångare! Så fortsätt gärna härma dina förebilder. 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

@SvenskRocker

Alltså, jag behöver vara ärlig och konsekvent här ...

När jag lyssnar, tänker jag i huvudsak på följande:

  • Det låter förmycket av "nu måste jag låta som Bruce Dickinson", vilket gör det hela lite ointressant. Såvida det inte är meningen.
     
  • När du svansar av dina fraser med det typiska Dickinson-vibratot så tenderar du att hamna lite off key. Vilket i och för sig Dickinson också alltid gör. Såvida det inte är meningen.

Om det är avsiktligt att du behöver låta som Dickinson, så kör på för fulla muggar, för som ovan nämnt så finns vibbarna där. Men du behöver oavsett studera Dickinson lite till. Annars, försök hitta/sätta din egen prägel, för en rock-röst (vad nu det är), det låter det som att du har.

Själv har jag en nasal, bitchig, extremt jobbig röst när jag i synnerhet sjunger hård-/rock. Men jag är jävligt duktig sångare, och det gör att jag kan svänga mig i vilken genre jag vill. Vad andra tycker om det är något jag har lärt mig att skita i.

För vad det är värt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan sa Valle:

@SvenskRocker

Alltså, jag behöver vara ärlig och konsekvent här ...

När jag lyssnar, tänker jag i huvudsak på följande:

  • Det låter förmycket av "nu måste jag låta som Bruce Dickinson", vilket gör det hela lite ointressant. Såvida det inte är meningen.
     
  • När du svansar av dina fraser med det typiska Dickinson-vibratot så tenderar du att hamna lite off key. Vilket i och för sig Dickinson också alltid gör. Såvida det inte är meningen.

Om det är avsiktligt att du behöver låta som Dickinson, så kör på för fulla muggar, för som ovan nämnt så finns vibbarna där. Men du behöver oavsett studera Dickinson lite till. Annars, försök hitta/sätta din egen prägel, för en rock-röst (vad nu det är), det låter det som att du har.

Själv har jag en nasal, bitchig, extremt jobbig röst när jag i synnerhet sjunger hård-/rock. Men jag är jävligt duktig sångare, och det gör att jag kan svänga mig i vilken genre jag vill. Vad andra tycker om det är något jag har lärt mig att skita i.

För vad det är värt! 🙂

Okej tack för feedbacken 🙂. Bruce Dickinson är ju som sagt en av mina stora inspirationer så det blir väl lätt att man försöker imitera hans sound. Men jag ska spela in igen och försöka låta som mig själv mer. Jag sjunger Judas Priest med. Mina tre inspirationskällor inom sång är Bruce Dickinson/Rob Halford/Michael Kiske.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa SvenskRocker:

Okej tack för feedbacken 🙂. Bruce Dickinson är ju som sagt en av mina stora inspirationer så det blir väl lätt att man försöker imitera hans sound. Men jag ska spela in igen och försöka låta som mig själv mer. Jag sjunger Judas Priest med. Mina tre inspirationskällor inom sång är Bruce Dickinson/Rob Halford/Michael Kiske.

Ja, och jag håller med dig. Man frestas gärna i att ta efter sina förebilder. Problemet, som jag ser det – fast inte nödvändigt endast i sång – är bara att man, hur man än försöker, ändå kommer att bli jämförd som en "kopia", och det är ju inte alltid vad man kanske hade i åtanke (det finns många som tycker att ens idoler suger).

Mitt tips, för vad det är värt, är att du bara plockar de delarna som verkligen är de "coolaste" (enligt din bedömning) och så smyckar du ut resten med dig själv. För jag kan (nästan) lova dig; en dag kommer någon att i all hast säga att: "Fan, du låter som Maiden – fast bättre!".

For the record: Jag är själv ett stort fan av Iron Maiden, Judas Priest och Helloween. Jag kommer liksom "därifrån" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
On 2024-05-23 at 14:21 sa Valle:

Men jag är jävligt duktig sångare, och det gör att jag kan svänga mig i vilken genre jag vill. Vad andra tycker om det är något jag har lärt mig att skita i.

Som vi har undrat när du skulle få det där sagt.

Redigerat av Analogfreak
korrekturfel
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Analogfreak:

Som vi har undrat när du skulle få det där sagt.

Jag med! Har haft det förberett i säkert tio år med assignat kortkommando.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa SvenskRocker:

Har köpt en bättre mikrofon och testade spela in det nu igen. Försökte sjunga mer som mig själv. Låter det bra eller dåligt?

 

https://vocaroo.com/12BOWbMFnX3A

Jag tror du ska ge det mer tid, uppvärmning och övning. Du sjunger inte dåligt. Däremot låter du otränad och/eller ansträngd. Och då kan man tyvärr inte heller säga att det är bra.

Tips till nästa uppladdning: Sätt kompressor på sången samt använd i övrigt samma effekter på sången som du hade på föregående mix. Slutligen, låt sången träda fram mer (nivåmässigt). Inte nödvändigtvis för att produktionen måste vara så, utan mer för att underlätta för dem som du önskar konstruktiv kritik från.

Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hmm, du suger helt enkelt, kanske har en potential i ngt annat då? 

Men helt seriöst nu, du har bra röst, mycket speciellt, du kommer hitta sin niche. Jag ville lyssna till ditt röst istället för många kommersiella artister. Men din ronsökerhet, öva, öva öva. Och vad är det för platförm, hur man registrerar?

PS. F4F?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
On 2024-05-23 at 16:21 sa Valle:

@SvenskRocker

Alltså, jag behöver vara ärlig och konsekvent här ...

När jag lyssnar, tänker jag i huvudsak på följande:

  • Det låter förmycket av "nu måste jag låta som Bruce Dickinson", vilket gör det hela lite ointressant. Såvida det inte är meningen.
     
  • När du svansar av dina fraser med det typiska Dickinson-vibratot så tenderar du att hamna lite off key. Vilket i och för sig Dickinson också alltid gör. Såvida det inte är meningen.

Om det är avsiktligt att du behöver låta som Dickinson, så kör på för fulla muggar, för som ovan nämnt så finns vibbarna där. Men du behöver oavsett studera Dickinson lite till. Annars, försök hitta/sätta din egen prägel, för en rock-röst (vad nu det är), det låter det som att du har.

Själv har jag en nasal, bitchig, extremt jobbig röst när jag i synnerhet sjunger hård-/rock. Men jag är jävligt duktig sångare, och det gör att jag kan svänga mig i vilken genre jag vill. Vad andra tycker om det är något jag har lärt mig att skita i.

För vad det är värt! 🙂

 

On 2024-07-08 at 22:06 sa slejnard:

Varför flera olika användarnamn? 
Kul med coverband. Lycka till! 

Hur låter min röst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...