Jump to content
Annons
  • 0

Vad ska man välja till hobbybruk?


sturepelle

Fråga

Jag har använt Cubase tidigare i livet. Jag var med redan 1987 men då var det ju bara midi.... Min senaste version är Cubase 6. Den använder jag en del till mikrofoninspelat samt klippning av låtar från Mp3. 

Men....jag skulle vilja göra lite inspelningar med mjukvarusyntar. Mest symfoniorkesterljud men även lite annat. Jag har Halion Symphoni Orchestra på en bunt CD-skivor men jag lyckas inte få igång det från Cubase 6. Jag har installerat om på olika vis men jag orkar inte testa längre.

Så...vad ska jag satsa på? Kan min gamla 6:a fungera och köpa till lämplig mjukvarusynt? Eller blir jag nöjd med att köpa Cubase Elements för en dryg tusing och använda Iconica Sketch som finns i den? Nyare Cubase ser så mörka och tråkiga ut tycker jag,  men de kanske har mycket nytt som förenklar, eller?

Eller vet nån nån annan väg att gå? Eftersom det bara är en av alla mina hobbies så ska det inte vara dyrt.

För övrigt har jag Yamaha CVP701, Focusrite Scarlett 8i8, men även en Novation Zero SL MkII som jag trodde skulle bli använd till mitt kommande projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Tack för tipsen! Lyckades ladda ner lite bra grejor från Spitfire. Men jag provade igen att köra i mitt gamla Cubase. Uppdaterat Superior drummer mm. till 64-bitars... Men som vanligt trasslar jag mig in i olika problem vid inspelning. Nu har jag fastnat på detta fel. Jag lägger in några takter från Superoir drummer i Cubase och väljer sedan Sonic SE med pianoljud och spelar in det till trumkompet. Men pianot ligger lite före trummorna i ljudbilden!!  Vad gör jag för fel??

Jag har också försökt att ladda in Plugins till Cubase i 64-bitars format men jag hittar inte var jag ska installera dem. Jag har för sökt på olika ställen, inget funkar....

Jag ser att allt till 32-bitars ligger i en mapp som heter Programs (86) men det till 64-bitars ligger i en mapp som bara heter Programs.  Har jag fattat det rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Du har alltså ett midispår som innehåller midi-noter med några takter trummor som körs av superior, samt ett annat midispår som körs av Halion sonic (pianot). Är midinoterna i dessa två spår i synk, dvs t ex kaggen slår samtidigt som ett pianoackord? Jag antar att detta är fallet, men bra att börja kolla att orsaken inte är att midi-informationen är i osynk.

Jag tror du har rätt i att 32-bit finns under Programs (x86), och 64-bit under Programs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...