Jump to content
Annons

Fly Forever - ackord-, melodi- och textfeedback önskas


Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, här blir första låten (en ballad i A-moll) jag lägger upp för feedback, så säg till om jag gjort något fel vad gäller länkar o dyl 😀

Det här är några mycket tidiga exempel på ackord (del av vers/refräng) och sångmelodi till den första av de låtar jag skrivit färdigt på sistone. 

Både pianot och sången är slask/placeholders, spelas och sjungs av mig. Så kvalitén på dessa önskar jag ingen feedback på 😉

Men tar gärna emot all slags konstruktiv kritik på ackordföljder/sångmelodi/text

Bara slaskpiano:

https://www.instagram.com/reel/C76zcs4iDDk/?igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Slaskpiano+slasksång:
https://www.instagram.com/reel/C77IIQtsnM5/?igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Text, första färdigt utkast (postar den nedan i inlägget också):

https://www.instagram.com/p/C7tPVyRssQT/?igsh=MzRlODBiNWFlZA==
 

Ser fram emot era synpunkter 😀 /M

 

”Fly Forever”


Vers: Beyond all reason I strive 

To find that promised sunrise

In your eyes 

Across unknown territories I stride 

To find a starlit sigh in every tear I cry

Through the turmoil of tomorrow 

I will wade, I will fight 

Climb a mountain rid of sorrow 

Find a path to cloudless heights 

 

Pre-chorus: Fly tonight

On wings of purpose

Beyond a stormy sky

Try tonight 

To soar above the fears

That keep me tied

 

Chorus: Over mountains, over hills 

Like a wind like a sunkissed cloud  

Fly forever until the end of days 

Waiting for your sun to shine

 

Vers: Once I stood so proud 

Like a dreamless tree

Roots long stretching

Deep down into the ground 

Resisting any calling

From snowhigh peaks 

Thinking that a valley of fear

Was all I needed in this life

(Pre-Chorus)

(Chorus)

Bridge: Outstretched hope carries us

Even when we’ve closed our eyes

A world once again human through love

Is what we all must reach for

It’s worth to take the leap for

(Chorus x 2)

 

Redigerat av Jmburenkonstomusik
Bara en del av versen är med
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
3 timmar sedan sa slejnard:

Bra röst! Skulle vara intressant höra i en bättre produktion 👍😊

Tack så mycket, men jag är och förblir nog bakgrundssångare, sången och pianospelet är bara slask.

Vad tyckte du om låten/texten?

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan sa Jmburenkonstomusik:

Tack så mycket, men jag är och förblir nog bakgrundssångare, sången och pianospelet är bara slask.

Vad tyckte du om låten/texten?

Ok 👍
Låten är bra. Brukar sällan analysera texter så mycket. Tycker texten är bra också. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta har potential. Tror inte alls du behöver förbli bakgrundssångare. Lite mer övning och teknik så blir du grym. Tonsäker och bra känsla/röst. Men skulle som sagt inte kommentera detta😅 Texten är jättefin. Läste den innan jag lyssnade och lyssnade både igår och idag. Det jag personligen skulle ändra på är melodi och ackord på ”over hills” i refrängen. Känns som att den lyfter i ”over mountains” och att jag väntar på ett slag i magen med fortsatt lyft men att den istället går tillbaka lite just där. Allt är ju såklart upp till dig, vilken känsla du vill förmedla men det är mina tankar.

Gneta på, spela in utan slaskar och posta hur det går för dig. Tror det kan bli jättebra, alla förutsättningar finns👏

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också du har potential med en bra låt. När jag lyssnar tycker jag mig höra att du är lite nervös och inte så uppsjungen, så det ger ett lite försiktigt och osäkert intryck. Sedan vet jag inte om tonarten är lite för hög för ditt röstomfång. Vad händer om du sänker låten till F moll eller t o m E moll? Alternativt sjung upp mer och använd magstödet ordentligt för de höga tonerna. Prova kanske oxå att öka tempot en smula? Det tror jag oxå skulle vara intressant. Men, du sjunger med en bra känsla som berör.

Vad gäller pianoackorden hör jag inte en stor skillnad mellan vers, brygga o refräng, vilket man som lyssnare kan vilja bli vägledd att höra. Jag skulle prova att spela versen i en viss oktav, med en viss legato och dynamic (t ex piano), sedan gå upp en oktav på refrängen och dra på lite och spela med forte och lite mindre legato.

Men sedan är det är väl som alltid att öva, öva, öva (finns inga genvägar här har jag upptäckt själv 😁).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-07-02 at 12:43 sa Richie76:

Tycker detta har potential. Tror inte alls du behöver förbli bakgrundssångare. Lite mer övning och teknik så blir du grym. Tonsäker och bra känsla/röst. Men skulle som sagt inte kommentera detta😅 Texten är jättefin. Läste den innan jag lyssnade och lyssnade både igår och idag. Det jag personligen skulle ändra på är melodi och ackord på ”over hills” i refrängen. Känns som att den lyfter i ”over mountains” och att jag väntar på ett slag i magen med fortsatt lyft men att den istället går tillbaka lite just där. Allt är ju såklart upp till dig, vilken känsla du vill förmedla men det är mina tankar.

Gneta på, spela in utan slaskar och posta hur det går för dig. Tror det kan bli jättebra, alla förutsättningar finns👏

Tack så mycket, roligt att höra. Tack för komplimangen om placeholdersången.

Kul att du tycker om texten. Jag har redan hunnit göra en liten ändring i refrängen så att ”Fly forever” sjungs två gånger med ”over mountains”-melodin, så den kommer förhoppningsvis inte sjunka lika mycket under refrängen.

Tack för feedback och uppmuntran 😀 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
20 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

Jag tycker också du har potential med en bra låt. När jag lyssnar tycker jag mig höra att du är lite nervös och inte så uppsjungen, så det ger ett lite försiktigt och osäkert intryck. Sedan vet jag inte om tonarten är lite för hög för ditt röstomfång. Vad händer om du sänker låten till F moll eller t o m E moll? Alternativt sjung upp mer och använd magstödet ordentligt för de höga tonerna. Prova kanske oxå att öka tempot en smula? Det tror jag oxå skulle vara intressant. Men, du sjunger med en bra känsla som berör.

Vad gäller pianoackorden hör jag inte en stor skillnad mellan vers, brygga o refräng, vilket man som lyssnare kan vilja bli vägledd att höra. Jag skulle prova att spela versen i en viss oktav, med en viss legato och dynamic (t ex piano), sedan gå upp en oktav på refrängen och dra på lite och spela med forte och lite mindre legato.

Men sedan är det är väl som alltid att öva, öva, öva (finns inga genvägar här har jag upptäckt själv 😁).

Tack så mycket. Ja, leadsång är långt utanför min comfortzone (sjunger stämmor i bandet) och tanken är att någon annan ska sjunga på den färdiga. Melodin var både svår och i högsta laget att försöka sjunga in 😀 Kul att du ändå berörs av sången.

Tack för synpunkterna och tipsen om placeholder-pianot. Jag har en skicklig keyboardist/pianist i bandet, så förhoppningen är att han eller någon annan ”riktig” pianist ska spela på den färdiga. Om det ska vara piano på den. Ska tänka på synpunkten om tempo. Tror jag drog upp det något när jag med min systers hjälp började överföra den till MIDI-format igår. 

Det här är kanske den av de låtar jag skrivit som är mest traditionell  ”hårdrocksballad” och skulle kanske kunna funka med vanlig bandsättning. Tillsammans med min syster kommer jag dessutom göra en ”orchestral version” (kanske instrumental) av varje låt jag skriver, då hon pluggar och skriver komposition/filmmusik.

Ja, så sant. Bakom trummorna är jag nog uppe i mina 10000+ timmar, med piano kanske 100+, leadsång ca 10+ 😀

Men fantastiskt roligt att förena intresset av musik med intresset av att skriva genom att skriva egna låtar igen.

Redigerat av Jmburenkonstomusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...