Jump to content
Annons

Grillen är tänd och bonuslåt


Recommended Posts

Hej! 
Sommaren är kommen och grillen är tänd. Egentligen en låt jag skrivit för länge sen men fått ny kostym. Poppig rock på svenska.

Låt 2 heter Första dan på sommaren och är i liknande stuk.

Vad tycker ni om låtarna, arr, mix och framförande? Har gjort allt själv från marinad till grill. 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul med lite variation ifrån dig, Slej. Men detta var lite väl poppigt och tralligt för min smak. 
Många roliga flörtar och musikaliskt godis. Men lite för poppigt för mig. 

Skulle inte bli förvånad om många gillar Grillen är tänd. Personligen gillar jag att du vågar gå så långt mot trallpopp, även om jag inte gillar det stuket så mycket. 

Gillar punk och bluesrock/funk inslagen Första dagen på Första dan på sommaren. Lite väl mycket reverb på sången, men ändå en varm och ganska behaglig "väta" i det soundet, på något sätt. Lite som den där korta ljuma regnskuren som är så välkommen en annars för varm sommardag. Men just denna gång så hade jag finskjortan på mig och skulle gärna varit torr, utan den vätan. 

Långt ifrån dåliga låtar, men bara nästan bra. Om du vill veta vad jag tycker. Räknar med att många tycker att dessa låtar är väldigt bra dock. En fråga om tycke och smak. 

Så åter igen ett MVG från mig. Med denna lilla Brasklapp. 

/Biskop -k9- 

Tihi! 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde fel under lyssning och tyckte först att du sjöng "himlen är tänd" vilket lät bra, men sen förstod jag att det var titeln du sjöng. En trallig och svängig truddelutt. Du spelar superbt som vanligt. Allt här jag lyssnat på så pendlar det mellan fyror och femmor (av fem möjliga i betyget).

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, blir mitt första inlägg här. I första hand trummis/bakgrundssångare och språklärare, i andra hand (på sistone) låtskrivare. Så säger inte mycket om produktion 😄 

Feedback på ”Grillen är tänd”: Tycker det låter proffsigt och catchy, sången försvinner lite emellanåt, framför allt på versen. Vill du ha feedback på text, får du gärna posta den här. 

Det jag hör av refrängtexten låter lite motsägelsefullt, regn, sitter på balkongen, grillen är tänd. Stilen med ”gi-gi-gi-llar” i versen (får lite ”oolala vill ha dig”-vibbar) och medryckande texten i övrigt gör att man mer väntar sig en komplett ”hyllning till sommaren” (a la Sommaren är kort). Känner sig lite snuvad på partystämningen, kanske fullt ut hylla sommar, sol och grill om du vill göra den till en sommarplåga? Bra gjort oavsett 😄 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-06-21 at 06:46 sa -k9-:

Kul med lite variation ifrån dig, Slej. Men detta var lite väl poppigt och tralligt för min smak. 
Många roliga flörtar och musikaliskt godis. Men lite för poppigt för mig. 

Skulle inte bli förvånad om många gillar Grillen är tänd. Personligen gillar jag att du vågar gå så långt mot trallpopp, även om jag inte gillar det stuket så mycket. 

Gillar punk och bluesrock/funk inslagen Första dagen på Första dan på sommaren. Lite väl mycket reverb på sången, men ändå en varm och ganska behaglig "väta" i det soundet, på något sätt. Lite som den där korta ljuma regnskuren som är så välkommen en annars för varm sommardag. Men just denna gång så hade jag finskjortan på mig och skulle gärna varit torr, utan den vätan. 

Långt ifrån dåliga låtar, men bara nästan bra. Om du vill veta vad jag tycker. Räknar med att många tycker att dessa låtar är väldigt bra dock. En fråga om tycke och smak. 

Så åter igen ett MVG från mig. Med denna lilla Brasklapp. 

/Biskop -k9- 

Tihi! 

Hej preacher! Tack för din feedback. Jag tycker det är roligt att röra mig bland olika genrers. Hoppas det inte blir för spretigt dock 😃. Hoppas du får rätt att ”grillen är tänd” faller många i smaken i sommar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa Flizzaff:

Jag hörde fel under lyssning och tyckte först att du sjöng "himlen är tänd" vilket lät bra, men sen förstod jag att det var titeln du sjöng. En trallig och svängig truddelutt. Du spelar superbt som vanligt. Allt här jag lyssnat på så pendlar det mellan fyror och femmor (av fem möjliga i betyget).

Tack Flizzaff! Kul att höra. Får kanske artikulera bättre. Roligt att du gillar det jag spelar. Värmer ett gammalt musikerhjärta 😊🎶

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa Jmburenkonstomusik:

Hej, blir mitt första inlägg här. I första hand trummis/bakgrundssångare och språklärare, i andra hand (på sistone) låtskrivare. Så säger inte mycket om produktion 😄 

Feedback på ”Grillen är tänd”: Tycker det låter proffsigt och catchy, sången försvinner lite emellanåt, framför allt på versen. Vill du ha feedback på text, får du gärna posta den här. 

Det jag hör av refrängtexten låter lite motsägelsefullt, regn, sitter på balkongen, grillen är tänd. Stilen med ”gi-gi-gi-llar” i versen (får lite ”oolala vill ha dig”-vibbar) och medryckande texten i övrigt gör att man mer väntar sig en komplett ”hyllning till sommaren” (a la Sommaren är kort). Känner sig lite snuvad på partystämningen, kanske fullt ut hylla sommar, sol och grill om du vill göra den till en sommarplåga? Bra gjort oavsett 😄 

Hej! Roligt att vara den som får ditt första svar! 😃 Välkommen till forumet. Stort tack för bra och konstruktiv kritik/feedback 👍. Har inte ens hunnit renskriva texten men ska plita ner den i ett separat inlägg så får du tycka till om du vill. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Grillen är tänd 

Det var en stekhet sommar, i mitten av juli, g g gillade läget

Sen brakade åskan lös, å blixten slog ner i marken strax utanför 

Men vad gör det när man är under tak i en lägenhet, på Stigarna 

Jag sitter här på balkongen och lyssnar på regnet oh la la la la. Sommarn är kommen och grillen är tänd oh lala lala lasaa

Jag hade vägen förbi , en nattöppen kiosk. G g g gillade läget

Köpte en varmkorv med senap på, svepte en cola å raggade på

Förrefräng

refräng

solo

😃

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Två låtar som passar bra ihop och som skulle passat perfekt på arenorna på typ badrocks-turnén på slutet av 80-talet. Ser framför mig hur Mats Ronander och Sanne Salomonsson joinar in i sista reffen medan de sista solstrålarna lämnar Borgholms slottsruin.

Schnöggt

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra insats med välspelade instrument och stabil sånginsats👌 Tycker det låter lite Ted Gärdestad över sången på versen på grillen är tänd. Aldrig fel. Sen lite flört med Gyllene tider textmässigt tänker jag. Kul! Musik man blir glad av👏

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan sa slejnard:

Hej preacher! Tack för din feedback. Jag tycker det är roligt att röra mig bland olika genrers. Hoppas det inte blir för spretigt dock 😃. Hoppas du får rätt att ”grillen är tänd” faller många i smaken i sommar. 

Är du inte ute efter en viss publik eller har en musikalisk image du vill upprätthålla, så spelar det ju ingen roll om det blir spretigt. Kanske att om du tänker album eller ep släpp så kan det vara bra att det inte är spretigt med,

När det kommer till dig så tycker jag att det snarare är en brädd än en spretighet, för vilken genre du än gör så hörs ju ditt låtskrivande och din musikalitet på alla sätt och vis. 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så mycket, kul att du uppskattade feedbacken 😄 

jag tog några minuter och petade lite snabbt i texten för att få den till bara sommardyrkan. Blev så här:

Det var en stekhet sommar, i mitten av juli, g g gillade läget

Det hade åskat nyss, men nu var himlen blå, gick o vissla på vägen 

Skulle laga gott, kött i marinad på en uteplats vid Stigarna 

Jag sitter här på gräset så grönt och lyssnar på knastret oh la la la la. Sommarn är kommen och grillen är tänd oh lala lala lasaa

Hade haft vägen förbi , en lunchöppen kiosk. G g g gillade läget

Köpte en varmkorv med senap på, svepte en cola å raggade på

(om ”ragget” lyckades skulle man kunna ändra lite i kommande ref:)

Nu sitter vi här på gräset så grönt … etc (om man vill ha in lite love i sommarglädjen)

Bara några snabba, spontana ändringar för att visa vad jag menade.

Tänkte också på att om du håller dig till mer allmän ”uteplats” o inte specifikt ”lägenhet med balkong” kanske en bredare målgrupp kan relatera. Beroende på målgrupp förstås

Hoppas den blir en hit oavsett. Lycka till 😀

 

Redigerat av Jmburenkonstomusik
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Soomrigt värre. Jag hör som vanligt 70-tals-Pugh i detta. Bra klassisk svensk sommarrock!

Om jag ska tycka något, så hör jag lite volymobalans mellan kaggen och sången. Sången borde öka någon dB och kaggen ner någon dB. Nu låter det lite som att sångaren står längre bak än trumsettet (iallafall bakom kaggen).

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-06-22 at 23:11 sa Fidden:

Två låtar som passar bra ihop och som skulle passat perfekt på arenorna på typ badrocks-turnén på slutet av 80-talet. Ser framför mig hur Mats Ronander och Sanne Salomonsson joinar in i sista reffen medan de sista solstrålarna lämnar Borgholms slottsruin.

Schnöggt

Ja det skulle passa! 😃👍 Tack!

On 2024-06-23 at 08:05 sa Richie76:

Bra insats med välspelade instrument och stabil sånginsats👌 Tycker det låter lite Ted Gärdestad över sången på versen på grillen är tänd. Aldrig fel. Sen lite flört med Gyllene tider textmässigt tänker jag. Kul! Musik man blir glad av👏

Tack så jättemycket. Roligt att höra. Kul att du blir glad av musiken. Det är tanken med dessa. 😊

On 2024-06-23 at 10:10 sa -k9-:

Är du inte ute efter en viss publik eller har en musikalisk image du vill upprätthålla, så spelar det ju ingen roll om det blir spretigt. Kanske att om du tänker album eller ep släpp så kan det vara bra att det inte är spretigt med,

När det kommer till dig så tycker jag att det snarare är en brädd än en spretighet, för vilken genre du än gör så hörs ju ditt låtskrivande och din musikalitet på alla sätt och vis. 

Tack! Bra ändå att ens egenhet genomsyrar musiken oavsett genre. 😃👍

On 2024-06-23 at 13:13 sa Jmburenkonstomusik:

Tack så mycket, kul att du uppskattade feedbacken 😄 

jag tog några minuter och petade lite snabbt i texten för att få den till bara sommardyrkan. Blev så här:

Det var en stekhet sommar, i mitten av juli, g g gillade läget

Det hade åskat nyss, men nu var himlen blå, gick o vissla på vägen 

Skulle laga gott, kött i marinad på en uteplats vid Stigarna 

Jag sitter här på gräset så grönt och lyssnar på knastret oh la la la la. Sommarn är kommen och grillen är tänd oh lala lala lasaa

Hade haft vägen förbi , en lunchöppen kiosk. G g g gillade läget

Köpte en varmkorv med senap på, svepte en cola å raggade på

(om ”ragget” lyckades skulle man kunna ändra lite i kommande ref:)

Nu sitter vi här på gräset så grönt … etc (om man vill ha in lite love i sommarglädjen)

Bara några snabba, spontana ändringar för att visa vad jag menade.

Tänkte också på att om du håller dig till mer allmän ”uteplats” o inte specifikt ”lägenhet med balkong” kanske en bredare målgrupp kan relatera. Beroende på målgrupp förstås

Hoppas den blir en hit oavsett. Lycka till 😀

 

Det där vart ju en bra text. Bra analys 🧐👍😊. Ja lite hitvarning är det men svårt nå ut genom bruset. 

6 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

Soomrigt värre. Jag hör som vanligt 70-tals-Pugh i detta. Bra klassisk svensk sommarrock!

Om jag ska tycka något, så hör jag lite volymobalans mellan kaggen och sången. Sången borde öka någon dB och kaggen ner någon dB. Nu låter det lite som att sångaren står längre bak än trumsettet (iallafall bakom kaggen).

Tack för Pugh vibbarna! 
 

Inte tänkt på volymobalansen och det kan mycket väl vara så. Sångaren ska ju såklart stå längst fram men ändå vara inlindad i musiken. Svårt få till! 
 

Tack så mycket för all feedback alla. 😊🙏🏻

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Låtar jag blir pepp av. Gillar första låten lite mer, tycker tempot passade mig lite bättre för blev lite stressad av den andra. Nu kan det bero på att jag är trött och sitter vid en dator, för tror absolut den andra låten hade passat bra inför en utgång eller när man har mer energi hehe 😃 Nu bara jag skrev vad jag kände för feeling när jag lyssnade på dem lite snabbt 🙂 Fint arbete!

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...