Jump to content
Annons

Förbättra akustik hemma - Begränsat utrymme,


Tofu

Recommended Posts

introduktion:
Tjabba! Hoppas detta är rätt avdelning, blev nyligen medlem här. Jag producerar, mixar & mastrar och har precis avslutat en utbildning där jag använt mig av skolans lokaler & studios. Nu är jag tillbaka där jag började och vill förbättra mitt rum och min lyssning i den mån det går.

Scenario:

jag bor i en studentlägenhet tillsammans med min flickvän och har min setup i vardagsrummet. Jag har ingen specifik akustisk behandling alls. Det som finns är större möbler i rummet, tjocka gardiner och en madrass bakom mitt arbetsbord. Bifogar bilder och en liten planritning ovanifrån. 

som rubriken lyder så är utrymmet begränsat och absolut inte optimalt, men jag tänker att det säkert går att bygga något för att göra en liten förbättring. Jag har inte testat ljudbilden med något program, men tänker skrapa ihop till det som nästa steg. 

idéer på förbättring:

• Ställa mina huvud-högtalare på bordet, så att jag kan ha dem i en ”smalare” triangel sett till min position. 

• Bygga akustikpaneler/difusion-paneler och sätta upp. 

Tips och idéer mottages gärna! 

IMG_2166.jpeg

IMG_2163.jpeg

IMG_2156.jpeg

IMG_2153.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen till detta forum.

I din situation hade jag nog stuffat undan monitorerna och mixat i lurar tills det fanns ett dedikerat rum för studion. Tråkigt tips, men det skulle öppna upp för att få till ett trevligare vardagsrum för dig och din flickvän. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa Fidden:

Hej och välkommen till detta forum.

I din situation hade jag nog stuffat undan monitorerna och mixat i lurar tills det fanns ett dedikerat rum för studion. Tråkigt tips, men det skulle öppna upp för att få till ett trevligare vardagsrum för dig och din flickvän. 

Gör mina huvudmixar i hörlurar (sennheiser hd 650). 
 

och dedikerat rum kan ta tid. Tills dess får jag ha det jag har och förbättra det så gott jag kan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ditt rum är inte optimalt som sagt men lite går att göra. Gjorde ett förslag. Detta kräver att du snickrar lite.

Du behöver absorbtion och det enda stället jag ser det går att få in är vid mixplats. Tror rummet är för kort för att diffusorer skall fungera. Och i så fall skall de sitta på väggen bakom dig, och där är det fönster va?

Hur som helst, det röda är Stenull/Glasull från golv till tak. Kan rekommendera Rockwool Flexibatts. De är bra för sånt djup som du troligtvis kommer att ha. (Ju djupare absorbenter, ju lägre luftflödesmotstånd behöver man ha på mineralullen) Du kan få upp dom på olika sätt. Du kan göra paneler som du hänger på väggarna. Annars kan du slå in ullskivorna i tyg och stapla dom på varandra. Sedan hänga gardinen över. Det funkar väl bäst om du har tjockare skivor. Eller så snickrar du ihop en ställning där skivorna är i.

Det orangea är stenull/glasull i taket. Där får du bygga en ram som du borrar fast i taket, du kan också sätta dit krokar i taket och hänga ramen i krokarna. Har bra tips hur du får stenullen att sitta fast i ramen om du väljer att gå den vägen. Jag gjorde absorbenten stor, det behöver inte vara så stor, men ju större ju bättre. Detsamma gäller djupet, ju djupare du gör dom, ju lägre ner i basen absorberar de. (Det gäller även röda, de från golv till tak.)

Gör du detta så får du ner de tre axiala stående vågorna (De från golv till tak, sida till sida och framvägg till bakvägg) Du får även ner första reflektionen relaterat till taket och till sidoväggarna. Reflektionen från bakre väggen blir obehandlad. Och jag vet inte som du vill ha absorbtion där?

Ja det är mina tips. Du får avgöra om du vill lägga ner arbetet. Annars går det att köpa skum-absorbenter från auralex eller liknande men då får du inte lika bra absorbtion. De absorberar mest mellan och diskant (även deras basfällor)

Vill du gå denna vägen så har jag bra tips på hur man enkelt kan tillverka sina egna absorbenter.

/Jens

IMG_2163.jpeg.d62731f81b34b304f2d013919d913472.jpeg

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Se upp med stenull/glasull då det inte är så nyttigt att andas in i längden. Jätte dålig idé att andas in sådant i onödan. Inte lönt att offra hälsan bara för att få ett bättre ljud i rummet. Bättre att satsa på en lösning som är mindre hälsovådligt än dessa alternativ som ger ett fint damm som  tar sig in i lungor och även kan påverka kroppen på flera sätt då detta damm inte kan brytas ner när det väl hamnat i kroppen. Ett tyg räcker inte för att stoppa de skadliga partiklarna att spridas i rummet så att du riskerar/kommer att andas in mycket av dessa partiklar om du vistas mycket i rummet. 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...