Jump to content
Annons

Fråga

Postat

Hej! Har ni tips på bra mikrofonbås som isolerar ljudet så att rösten hörs ”klarare” & bakrundsljuden försvinner? Spelar in i mitt egna rum med en Rode nt1 kondensmikrofon.

8 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0
Postat

Hej

med bakgrundsljud, menar du eko från rummet, eller menar du andra ljud så som bilar, fläktar, grannar mm. 
 

mvh Anders 

Annons
  • 0
Postat

Jag tänker mer på eko från rummet. Vill att rösten ska låta mer ”klar” och höras med bättre kvalité. Egentligen är det inte så mycket eko när jag spelar in eftersom mitt rum är relativt litet men tänker att eftersom mikrofonen inte har ett bås så tillkommer ett eko och ljudet får sämre kvalitet. 
 

*Om någon tycker att samma resultat / ett gott resultat går att uppnå utan mikrofonbås får ni gärna berätta hur ni får till det!  

  • 0
Postat (redigerat)

Jag hade själv en Röde NT2. Den plockade upp allt som tex regn, bussar som passerade, mm, trots att jag kanske inte upplevde ljuden som särskilt höga. Hade även en mickskärm av bättre kvalitet för rumsekon. En del löser kanske problemet genom att spela in i en garderob.

Min lösning var att istället skaffa en Shure SM7b som inte fångar upp biljuden lika mycket. Det är ju klart att man kunde ju sjunga närmare stormembranaren istället, men då var jag tvungen att klippa bort andra biljud och skarpa essljud. Jag tycker dock att en Shure SM57 låter rätt lik SM7b med min röst, och kostar mycket mindre.

Ett tips för att polera sången är att skaffa Melodyne som är på rea till slutet på denna månad. Den billigaste ”Essential” är mest för lite pitchningar, men den snäppet över gör underverk.

Redigerat av Erik dP
  • 0
Postat

Det beror lite på hur rummet ser ut. Ofta så kan det räcka med att bara resa en madrass eller bygga en koja med lite filtar för att få till det. Fördelen med koja är ju att man kan flytta den lite som man vill. Vill man ha lite mera av rummet så kan man man öppna kojan lite, eller flytta den lite så att det blir mera rumsljud. Kojan kan man ofta bygga själv med. Har man en garderob i samma rum som man spelar in i så räcker det ganska ofta med att placera micken framför garderoben och sedan öppna garderobsdörren och låta de kläder som hänger där abosorbera mycket utav "ekot" som uppstår i ett vanligt rum. 

Testa att gå runt i rummet och se om du har vissa ställen där du hör färre ekon när du klappar i händerna och sjunger lite extra starkt. Med lite tur så hittar du ett ställe där det bara är att mickaupp och köra. Annars så hittar du säkert ett ställe där det går lätt att akustikbehandla utan att behöva lägga ut allt för mycket pengar. 

Försök att höra varifrån det ekar och dämpa ljudet från just det ställe ljudet studsar. Ibland kan det lösa sig genom att man vänder sig så att man sjunger med näsan mot det ställe som ljudet studsar ifrån. Detta då micken kommer ta upp mera av din röst direkt och dränka ekot genom att överrösta det. Ibland kan det vara värt att bara hänga filtar mot de väggar som ludet inte studsar ifrån. Det kan nämligen vara så att ekot som du hör beror på att ljudet studsar mot en eller flera väggar och bombar just den väggen som ljudet klingar mycket mera ifrån, lite som i en akustisk gitarr eller ett piano. För i akustiska instrument så färgas ljudet mycket av instrumentets kropp, i form av storlek, utformning, trä typ och dess interna akustiskpåverkande element. 

Har själv funderat på dessa, men inte testa dem. Så jag kanske kan låna tråden och fråga om någon testa dem? Tänker att de verkar smidiga om man vill kunna få till en tillfälligare lösning eller om man vill kunna dämpa på ett sätt som gör  att man ändå kan öppna upp rummet igen. 

https://www.thomann.de/se/hofa_acoustic_curtain_iso_standard.htm
 

  • 0
Postat
On 2024-06-19 at 14:11 sa Erik dP:

Jag hade själv en Röde NT2. Den plockade upp allt som tex regn, bussar som passerade, mm, trots att jag kanske inte upplevde ljuden som särskilt höga. Hade även en mickskärm av bättre kvalitet för rumsekon. En del löser kanske problemet genom att spela in i en garderob.

Min lösning var att istället skaffa en Shure SM7b som inte fångar upp biljuden lika mycket. Det är ju klart att man kunde ju sjunga närmare stormembranaren istället, men då var jag tvungen att klippa bort andra biljud och skarpa essljud. Jag tycker dock att en Shure SM57 låter rätt lik SM7b med min röst, och kostar mycket mindre.

Ett tips för att polera sången är att skaffa Melodyne som är på rea till slutet på denna månad. Den billigaste ”Essential” är mest för lite pitchningar, men den snäppet över gör underverk.

Okej tack för dina tips! En grej jag tänkte på bara är ifall du använder en mikfofonskärm med SM7b Shure micken eller menar du att valde att skippa det om jag förstod rätt. 

  • 0
Postat
On 2024-06-19 at 01:08 sa Anders F:

Hej

med bakgrundsljud, menar du eko från rummet, eller menar du andra ljud så som bilar, fläktar, grannar mm. 
 

mvh Anders 

Jag tänker mer på eko från rummet. Vill att rösten ska låta mer ”klar” och höras med bättre kvalité. Egentligen är det inte så mycket eko när jag spelar in eftersom mitt rum är relativt litet men tänker att eftersom mikrofonen inte har ett bås så tillkommer ett eko därtill och ljudet får sämre kvalitet. 
 

*Om någon tycker att samma resultat / ett gott resultat går att uppnå utan mikrofonbås får ni gärna berätta hur ni får till det!  

  • 0
Postat
10 timmar sedan sa -k9-:

Det beror lite på hur rummet ser ut. Ofta så kan det räcka med att bara resa en madrass eller bygga en koja med lite filtar för att få till det. Fördelen med koja är ju att man kan flytta den lite som man vill. Vill man ha lite mera av rummet så kan man man öppna kojan lite, eller flytta den lite så att det blir mera rumsljud. Kojan kan man ofta bygga själv med. Har man en garderob i samma rum som man spelar in i så räcker det ganska ofta med att placera micken framför garderoben och sedan öppna garderobsdörren och låta de kläder som hänger där abosorbera mycket utav "ekot" som uppstår i ett vanligt rum. 

Testa att gå runt i rummet och se om du har vissa ställen där du hör färre ekon när du klappar i händerna och sjunger lite extra starkt. Med lite tur så hittar du ett ställe där det bara är att mickaupp och köra. Annars så hittar du säkert ett ställe där det går lätt att akustikbehandla utan att behöva lägga ut allt för mycket pengar. 

Försök att höra varifrån det ekar och dämpa ljudet från just det ställe ljudet studsar. Ibland kan det lösa sig genom att man vänder sig så att man sjunger med näsan mot det ställe som ljudet studsar ifrån. Detta då micken kommer ta upp mera av din röst direkt och dränka ekot genom att överrösta det. Ibland kan det vara värt att bara hänga filtar mot de väggar som ludet inte studsar ifrån. Det kan nämligen vara så att ekot som du hör beror på att ljudet studsar mot en eller flera väggar och bombar just den väggen som ljudet klingar mycket mera ifrån, lite som i en akustisk gitarr eller ett piano. För i akustiska instrument så färgas ljudet mycket av instrumentets kropp, i form av storlek, utformning, trä typ och dess interna akustiskpåverkande element. 

Har själv funderat på dessa, men inte testa dem. Så jag kanske kan låna tråden och fråga om någon testa dem? Tänker att de verkar smidiga om man vill kunna få till en tillfälligare lösning eller om man vill kunna dämpa på ett sätt som gör  att man ändå kan öppna upp rummet igen. 

https://www.thomann.de/se/hofa_acoustic_curtain_iso_standard.htm
 

Tack så mycket för ditt utförliga svar! Ja men visst, låna tråden. 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.