Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Godkväll. Har gjort en kärlekslåt som kanske inte passar de flesta. Hursomhelst körde jag på och försökte gå all in med allt vad det innebär. Har filat på den några månader och vill särskilt tacka Toniced som gav mig några värdefulla tips längs vägen. Tänker höstmörker och ett glas rött men det blir kanske svårt just nu. Har gett mig på en lätt mastring men ingenting är klart så ge väldigt gärna feedback på sånt som kan förbättras.

Sjukt när jag trodde jag var klar med den och gick med hunden ikväll kom melodislingan till gitarren, utan att jag försökte komma på något. Skoj med musik ändå. Ha det fint gott folk😊

 

Feels like september’s waiting

And me along with it

Nothing golden can stay

And noone else can make me feel this way

 

Feels like septembers over

And the daylight fades with us

All these empty spaces

Like every light has left the sky..

 

With you….

 

A friend to light a candle

When darkness overcomes

Somone to hold you closer

When out of silence distant thunder drums

 

We’ll keep the dark at bay… with you      every breath of me is where Im longing to stay

 

With you… 

 

 

Redigerat av Richie76
Ny version av låt
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag föredrar ju som vanligt ett "varmare" ljud. Det låter lite kylslaget. Du kommer som vanligt med din sammetslena sångstil som är väldigt bra. Jag har inga större invändningar, se ovan. Jag vill sätta en femma av fem i betyget för denna insats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar denna låten! Jäkligt bra sång.
 

Första gången jag lyssnade trodde jag att trummorna skulle komma in efter pausen runt minuten in i låten. Men så här i efterhand  är jag inte lika säker.

Fortsätt gneta med mixen så blir det kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt, intressant ljudbild. Fin röst. Små utflykter av ljud, som stilla vandrar men ibland tar ett skutt i lekfullhet. Gillar den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonatan- Tackar! Förstår vad du menar med trummorna. Jag har även varit inne på att dra igång den ordentligt med riktiga trummor mm men tänker att jag behåller den såhär. Något särskilt du känner behöver mer jobb i mixen?

musicinmymind- Jättefin beskrivning av hur du tolkar låten. Blir jätteglad att du uppskattar den, Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kolla på balansen mellan low, mid o high end i mixen. För min smak känns mixen som den har för mycket energi i botten (känns dov) jämfört m toppen. Det blir lite grötigt i low end.

Prova att lägga ett högpass-filter på alla instrument förutom bas och kagge. Skär bort allt under 100, till och med upp till kanske 150 -200 Hz, med en lutning på 12-18 dB. Men se upp så du inte skär för mycket av de fundamentala frekvenserna.

Sedan skulle jag kolla om det behöver skäras lite med en bell runt 250 - 400, ett par dB med ett Q-värde på 1 - 1,5. Här kan en multiband dynamisk eq göra susen.

Efter det får man se om mer medicin kan behövas. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Neosus - Tackar hjärtligast!

Jonatan - Uppskattar verkligen att du tog dig tid. Har highpassfilter på allt men ska prova skära lite mer och ska även se över eq på de frekvenser du tipsar om. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack Henric. Jättefina ord. Har skurit i lite frekvenser, framförallt i gitarrerna men har lite svårt att höra utan studiomonitorer men det tar sig sa mordbrännaren😅 Ska testa att köra på lite mer med limiter för att få upp allt lite mer i volym men skulle egentligen haft någon med koll som hjälpte mig med en mastring.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan sa Richie76:

Tusen tack Henric. Jättefina ord. Har skurit i lite frekvenser, framförallt i gitarrerna men har lite svårt att höra utan studiomonitorer men det tar sig sa mordbrännaren😅 Ska testa att köra på lite mer med limiter för att få upp allt lite mer i volym men skulle egentligen haft någon med koll som hjälpte mig med en mastring.

Det är bara att ändra tills du är nöjd, referenslyssna gärna mot något referensspår som du gillar!

Jag kan tycka att sången tål ett par myrben upp på denna - men det är en smaksak!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska gneta på. Är så tidsödande bara när man har begränsad tid och hellre vill spela in nya grejor. Referenslyssnar alldeles för lite. Tar till mig detta👍

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ett alternativ till bra studiomonitorer och bra akustikbehandlat rum (som hobbymusikern sällan har), är hörlurssystem som emulerar en perfekt studio.

Finns ett otal på marknaden. Jag kör med VSX från Slate, och tycker de funkar bra. Jag tycker att mina mixar låter bättre nu (ja, jag är ju jävig iochförsig).

Det är intressant att lyssna på gamla mixar man gjort med högtalare, i dessa hörlurar.

https://stevenslateaudio.com/en/vsx

Håller med Henric: Att referenslyssna mycket tror jag är mycket viktigt! Gärna innan man börjar mixa, innan man förlorar perspektivet.

 

Redigerat av Jonatan Lundin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...