Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Godkväll gott folk,

Vore gött om ni kunde kommentera det ni spontant hajar till på (om något 😁). Arrangemang, text, instrumentering, mix, master, ja allt ni kommer på.

Detta är den sista låt jag i stort färdigställt (ja, bara fram till första refrängen finns nu) i den fullängdare jag hoppas kunna släppa senare i år.

I den här låten är jag ute efter lite svensk 80-talsrock rent ljudmässigt.

 

Redigerat av Jonatan Lundin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inget att anmärka på direkt, tycker det är bra, möjligen om jag ska anstränga mig att tycka något så kanske instrumentet som kommer in vid 0.11 (vad är det för instrument förresten?) inte låter supersnyggt, det är nästan lite nära gränsen att det låter som ett "leksaksinstrument" (fast det klarar sig kanske på rätt sida gränsen).

Sen bara tänker jag lite på det som vi var inne på i en annan tråd också, det här med att ha ambitionen att så att säga efterlikna ett sound eller en stil som redan finns? Och jag säger ju inte att det behöver vara fel att ha en sån ambition. Och din egen "touch" läggs väl hur som helst på det hela. Men kanske kan det ändå vara något att reflektera över, så att det inte går så långt att man nästan tappar bort att man är en egen artist, som skulle kunna låta på sitt eget sätt. Du är ju du liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa refrängen hittills. Klockren! Tycker versen är värd några fler omtag på sången och kanske något roligt proddande som händer där. Kan hålla med Bream om ljudet som jag inte riktigt kan bestämma mig om. Skulle det inte funka med munspel? Nån som är duktig på forumet? Här har du iallafall en singel till albumet. Refrängen och bryggan låter svinbra!👌

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska du inte lyssna på mig gällande eq men tycker gitarren låter lite tunn om du förstår? Våga inte röra sången på refrängen. Ibland är det detaljerna som gör det. ”Tog mig så hårt” fick jag helt seriöst gåshud när jag lyssnade i lurarna. Basen också väldigt snygg inför refräng och på refrängen👌

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-06-04 at 21:03 sa slejnard:

Låter bra! Kanske lite vasst piano. I övrigt har du fått till det! 👍 Bra jobbat 👏 

Tack @slejnard! Jag har oxå tyckt att pianot blev lite vasst (lite lite botten). Jag har nu bytt till ett Upright-piano, som jag tror passar bättre (den har inte lika vass top).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
On 2024-06-06 at 16:38 sa Bream:

Har inget att anmärka på direkt, tycker det är bra, möjligen om jag ska anstränga mig att tycka något så kanske instrumentet som kommer in vid 0.11 (vad är det för instrument förresten?) inte låter supersnyggt, det är nästan lite nära gränsen att det låter som ett "leksaksinstrument" (fast det klarar sig kanske på rätt sida gränsen).

Sen bara tänker jag lite på det som vi var inne på i en annan tråd också, det här med att ha ambitionen att så att säga efterlikna ett sound eller en stil som redan finns? Och jag säger ju inte att det behöver vara fel att ha en sån ambition. Och din egen "touch" läggs väl hur som helst på det hela. Men kanske kan det ändå vara något att reflektera över, så att det inte går så långt att man nästan tappar bort att man är en egen artist, som skulle kunna låta på sitt eget sätt. Du är ju du liksom...

Tack @Bream! Jag har bytt ut till en variant av samma instrument. Vad låter det som nu?

Ja, detta med att efterlikna är något man får fundera på. Man kan ta intryck och få inspiration av andra, vad gäller låtbyggnad, ackordföljd mm. Jag brukar oxå ha ett par låtar som referens, men då mer för mixen, dvs jag vill ha något att matcha botten, toppen och mitten med för att få en bra balanserad mix.

Redigerat av Jonatan Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-06-06 at 17:35 sa Richie76:

Bästa refrängen hittills. Klockren! Tycker versen är värd några fler omtag på sången och kanske något roligt proddande som händer där. Kan hålla med Bream om ljudet som jag inte riktigt kan bestämma mig om. Skulle det inte funka med munspel? Nån som är duktig på forumet? Här har du iallafall en singel till albumet. Refrängen och bryggan låter svinbra!👌

Tack så mycket @Richie76! Kul att du gillar bryggan och refrängen. 

Jag har bytt till en variant av samma instrument. Vad tycker du det låter som nu?

Jag har oxå sjungit upp och lagt en ny sång på versen. Den blev bättre nu (mer i synk med instrumenten). Inte helt nöjd med sången på versen ännu (speciellt "Då är hösten förbi"). Får öva mer...

Sedan angående gitarren: Låten har sex gitarr-spår spelade av tre gitarrer (AK, el-kompgitarr och el-melodi, som alla är inspelade två gånger för dubblering). Antar att det är elgitarr-melodin du pekar på, som är tunn?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Jonatan Lundin:

Tack @Bream! Jag har bytt ut till en variant av samma instrument. Vad låter det som nu?

Ja, detta med att efterlikna är något man får fundera på. Man kan ta intryck och få inspiration av andra, vad gäller låtbyggnad, ackordföljd mm. Jag brukar oxå ha ett par låtar som referens, men då mer för mixen, dvs jag vill ha något att matcha botten, toppen och mitten med för att få en bra balanserad mix.

Ja, "instrumentet vid 0.11" låter ju annorlunda nu, fast jag tror faktiskt inte jag tycker det blev bättre. Det låter nästan som att det är en imitation av ett dragspel(?), fast en imitation som låter lite mysko? För jag antar att det inte är ett riktigt dragspel? Du kanske skulle försöka hitta ett riktigt akustiskt dragspel (ifall det nu är ett dragspel du vill ha där)?

En annan skillnad jag tänkte på var den här "bakgrundssynthen" som kommer in vid 0.23. Den lät lite annorlunda i version 1 jämfört med i version 2 tror jag, och i version 1 höll den också på kortare tid, och jag tror faktiskt jag tyckte det var bättre som det var i version 1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...