WLindv Postat 3 juni Postat 3 juni Hej Jag har kommit över en källarlokal som jag skulle vilja bygga om till studio. Ytan jag har att jobba med är ca 65-69Kvm, dock är taket något lägre på sina ställen. Där taket är lågt är höjden cirka 184 cm mellan takt och golv. På de ytor där taket är högre är det i stället upp mot cirka 230cm. Lokalen verkar vara helt i betong (golv, väggar, tak). Min fråga är om någon har byggt en studio i en liknande lokal. Har ni några tips/tankar? Finns det någon tunnare isolering man kan använda till taket för att slippa offra så mycket takhöjd? Jag antar att man bör köra reglar + isolering längs med väggarna iaf? Jag är även helt oerfaren när det kommer till att bygga egen studio - så tar tacksamt emot alla tips!
oioioi Postat 3 juni Postat 3 juni Det handlar om två olika saker - ljudisolering och akustikbehandling. Ljudisolering är att se till att man inte stör grannar, samt att man inte får in ljud i studion utifrån. Ha koll på att inte strypa ventilationen då du ljudisolerar. Akustikbehandling är att ljudet i studion ska låta bra. Betong är värsta fienden, ljudet studsar runt i all oändlighet. Jag är långt ifrån insatt, det finns andra medlemmar här däremot som kan en hel del. När det gäller den delvis för låga takhöjden så kan du kanske hitta på andra användingsområden just där. Förråd, soffor. Lägg upp en ungefärlig ritning och beskriv förutsättningarna (grannar, ventilation, behov etc.) https://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling 1
WLindv Postat 7 juni Trådstartare Postat 7 juni Tack för förtydligandet (har inte stenkoll när det kommer till terminologin)! Men det blir väl båda delarna som krävs för att göra lokalen bruklig, då den ligger i en källare under bostäder. Eftersom det verkar vara betong/tegel och ganska massivt antar jag att det möjligen inte behövs så mycket isolering i tak (upp mot den bostad lokalen ligger under) - bör man stresstesta det med någon högtalare tro? Det går även ett avrinningsrör från en brunn längs med en dell av väggen fram till mitten ungefär. Går detta att isolera effektivt för att undvika oväsen om det regnar? Planen är alltså att ha ett kontrollrum - monitorer, datorer, racks, etc. Och ett inspelningsrum/replokal - PA, trumset, förstärkare (uppmickat) Min förhopnning är att det går att få det att låta ok för både inspelning och mixning, men förstår att lokalens utformning såklart påverkar klangen. Bifogar en skiss med preliminärt utmärkt kontrollrum+inspelningsrum. Hoppas den går att förstå!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.