Mikael Nielsen Postat 1 juni Postat 1 juni ska köpa mig en stationär dator för att kunna göra musik för 15-20k (ej Mac) de flesta datorer marknadsförs oftast som "Speldatorer" vilket jag inte har ett intresse för 😞 har ni några tips på något och vart jag hittar dom?, så är jag jäkligt tacksam 🙂
0 ostfisk Postat 1 juni Postat 1 juni Här: https://www.scan.co.uk/3xs/custom/daw-digital-audio-workstation-pcs/workstations Nackdelen är att det är i England, skulle du behöva serva datorn så får du skicka den dit. Men jag har köpt två datorer därifrån och min kompis har köpt en, utan problem. Min nuvarande har fem år på nacken. Fördelen är att du kan sätta ihop en dator hur du vill. Och alla delar är bra för just DAWs och musikskapande. Kommer du inte spela spel på den så kan du skippa grafikkortet tex och få ner priset.
0 Mikael Nielsen Postat 1 juni Trådstartare Postat 1 juni Tack, J Låter långt, England asså 😞 sen anser den sidan att jag INTE är en människa, vilket jag delvis kan hålla med om 😛 🙊 försökte sätta ihop lite "egna" delar, men som sagt, jag är nog en apa eller något när det kommer till hårdvaror.. bättre på flytande varor...🍻👑 https://www.inet.se/datorbygge/b1525845/mikael-c-nielsen ?
0 MX3 Postat 2 juni Postat 2 juni Några reflektioner om din plocklista på Inet: Om jag idag skulle bygga ny musikdator skulle jag valt en CPU med antingen socket AM5 (Ryzen 5900x är AM4) eller Intel 1700 som stöder DDR5-minnen. Det blir per automatik att man då måste välja ett moderkort som stöder AM5 eller Intel 1700. Och även om moderkortet stöder DDR4, hade jag valt DDR5-minnen, Här är en ganska nysläppt artikel från just Scan Audio om Intels gen 14 CPU:er i jämförelse vid DAW-användning med en mängd andra idag vanliga CPU:er, både AMD och Intel https://www.scan.co.uk/info/proaudio/presszone/intel-14th-gen Välj bort mekanisk hårddisk, SSD är ok för sekunder lagring, men lägg OS:et på en PCIe Gen 4 eller Gen 5 M.2 Väljer du en "K"-CPU från Intel finns inbyggd grafik och du behöver inte lägga pengar på externt grafik-kort såvida du inte kör gaming. Går alltid komplettera med ett externt grafikkort senare. Chassit du valt är inte ljuddämpat, vilket kan vara lämpligt för ett chassi som ska husera en musikdator. Du behöver lägga till Windows 11 licens i din plocklista .. där ryker ca 1600:- till 1 1
0 Mikael Nielsen Postat 2 juni Trådstartare Postat 2 juni Ooops...f-n, tusen tack vännen! där höll jag på att gå på en nit, som sagt e novis, var över 20årsen jag höll på med musiken i Sonar Cakewalk på en dator 😞 men familjen kom i vägen 😉 tänkter att det e dags, igen... att skruva i en dator har jag aldrig gjort... å tror inte att jag ska ge mig på det heller 😮 så, en "dum fråga": om jag redan har tillgång till Windows via vår datakonsult på jobbet, behöver Inet ändå installera det eller är operativsystemet något som jag själv kan installera i efterhand, på deras montage av hårdvarorna?! verkligen, tack, det var mkt grekiska för mig, men försökte förstå å tänker så här istället: https://www.inet.se/datorbygge/b1525996/mx3 ?
0 Fidden Postat 2 juni Postat 2 juni 7 timmar sedan sa MX3: Chassit du valt är inte ljuddämpat, vilket kan vara lämpligt för ett chassi som ska husera en musikdator. Har också resonerat så tidigare, men har insett att många fläktar är så pass tysta nu så att man kan tjäna på att satsa på ett chassi med superbt luftflöde istället. Ljuddämpade chassin stänger ofta inne värmen och får fläktarna att jobba hårdare. Resultatet blir ofta att ljuddämpade chassin låter mer än ett välventilerat chassi. Fractal design torrent hade jag kikat på. Det brukar ligga bra till i testerna gällande ljudnivå. Men jag är en luftkylarsnubbe, med en AIO spelar det kanske mindre roll. Då kanske ljuddämpningen är till fördel för att dämpa pumpljudet.
0 sturelof Postat 8 juni Postat 8 juni Hej, Mikael. Ursäkta, då jag vet att du skrev "ej Mac". Jag hade under många år ihopplockade PC med Windows, som funkade bra (oftast). Jag gjorde till och med en ventilerad och kyld garderob där jag placerade min PC. Datorn hade flera surrande fläktar, och det är ju inte så kul i en liten studio. Jag har nu en Mac mini med M2pro, 32GB RAM och 2 TB SSD. Helt knäpptyst. Inget behov av extra fläktar eller ventilerad garderob. :-) Prestanda jag aldrig kommer att behöva utnyttja fullt ut. Man kan ha en Mac mini med mindre RAM och SSD, men ändå få en bra musikdator, som är tyst och räcker långt. Så, ursäkta igen, ta det som ett tips, och hoppas du får ihop något lämpligt! 😉 Sture 1
Fråga
Mikael Nielsen
ska köpa mig en stationär dator för att kunna göra musik för 15-20k (ej Mac)
de flesta datorer marknadsförs oftast som "Speldatorer" vilket jag inte har ett intresse för 😞
har ni några tips på något och vart jag hittar dom?, så är jag jäkligt tacksam 🙂
6 svar på denna fråga
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.