Jump to content
Annons
  • 0

Vad missar jag i denna dator?


Conny Bloom

Fråga

Postat (redigerat)

Jag tänkte köpa en dator för att spela in mest samplingar och stämsång (många stämmor ibland). Tänkte köra Cubase. Jag kollade på Jon Rinnebys tips för musikdator och funderar på om en dator med denna uppställning motsvarar hans tips.

Anslutningar: 10 x USB-A 3.0, 2 x Gb LAN, 4 x Mini DisplayPort, DVI, Audio in, Audio out, 2 x PS/2
6 processkärnor
Grafikkort: Nvidia Quadro P2000 5 GB GDDR5
Lagring: 2000 GB (SSD)
Processor: Intel Core i7-7800X, 3,5 GHz
Minne: 64GB RAM

Den finns begagnad för 11300:-. Vad missar jag?

 

Redigerat av Conny Bloom
Felskrivning
Link to comment
Dela på andra sajter

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Hej, är ingen expert men kan bidra med en jämförelse.

https://www.cpubenchmark.net/compare/2785vs3037vs5719vs5717/Intel-i7-6800K-vs-Intel-i7-7800X-vs-Intel-i7-14700K-vs-Intel-i9-14900K

i7-6800K har jag. Den var riktigt snabb 2017 (då jag köpte min dator). Fungerar fortfarande bra, dock i ett projekt med mycket spår och plugins så hackar den något. Kör Pro Tools 12 på den, från 2016 samt Reason 10.

i7-7800X är den som är i datorn du kollar på.

i7-14700K rekommenderar Jon

i7-14900K är väl den snabbaste på marknaden nu. (För musikdatorer)

Provade att slänga ihop en dator med i7-14700K och 64 GB RAM och kom upp i runt 19 000:- (utan skärm då).

Jag tror att datorn du kollar på kommer att fungera till musikskapande, så länge du inte kör väldigt stora projekt.

Men återigen så är jag ingen expert, berättar bara om mina erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Tack för mycket bra svar! Gör gärna rätt långa (ofta 7-8 min) låtar med mycket effekter och många sångpålägg. Kanske behöver en kraftigare processor då? Jag vill inte att det hackar 🙂. Jag återvänder nog till ritbordet och kanske tittar lite djupare i plånboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Postat (redigerat)

Jag har nyligen byggt på MSI Z790, I7 12700K (mest cpu för pengarna), 64GB RAM DDR4, Nvidia RTX 3060 12GB i Fractal Design Define 7. Jag kör 3st NVMe (1 som systemdisk och 2 på Raid 0 för rendering av 4k) och 2st WD Red Pro 4TB på Raid 1 som backup.  Jag har den både till musikproduktion och rendering av 4K video och den tillgodoser mina behov.

Redigerat av Analogfreak
Korrekturfel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

 

Quote

Minne Lagring:  2000 GB (SSD)
...
Minne: 64GB RAM

Först när jag läste att du skulle ha 2 TB minne blev jag chockad. Hehe. Är det någon särskild anledning varför du vill ha ett Quadro? Konverterar du videor eller använder CAD?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Postat (redigerat)

Hej! Nä, grafikkortet var det som satt i den dator jag tittade på. Har inte behov av något särskilt grafikkort. Men är det ”dumt” med ett visst grafikkort, tar det kraft i onödan av processor och minne (inte lagring, har redigerat första inlägget  🙂)?

Jag har dock för tillfället återvänt till ritbordet och försöker snickra ihop en burk själv med Inet:s datorbyggare. Men jag vet ju inte vad jag gör. Vet bara att jag vill ha en maskin som kan hantera 10-12 audiospår, samplingar och effekter utan att knäa.

Redigerat av Conny Bloom
Felskrivning
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...