wnr Postat 16 maj 2005 Dela Postat 16 maj 2005 (redigerat) Tänkte införskaffa mig i ett par nya studiomonitorer just nu så har jag ett par ESI nEar 05, dom låter helt okey, men väldigt dålig bas, sen så kan man inte dra upp ljudet som man vill.. så det jag skulle vilja ha är ett par lite kraftigare monitorer, främst för mixning att hiphop.. har sökt runt lite här på forumet å mest hittat trådar om budget monitrorer, men jag tänkte mig kanske lägga en 6-9000 kr om det finns några riktigt bra, anars kanske sånna för runt 5tusen duger?.. tack för alla svar 😮 //WNR edit: såg att jag la denna i fel tråd, ber om ursäkt för det!. Redigerat 16 maj 2005 av wnr Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 16 maj 2005 Dela Postat 16 maj 2005 (redigerat) KRK kansk har några som passar? 🙂 Finns ju massor alternativ. Om du vill lägga ut mkt pengar så finns det ju väldigt fina Genelec-monitorer att tillgå, men räkna inte med att äta nån mat på ett halvår då 😮 Studio 10 - 2004, hade ett Monitor-Test som var väldigt intressant 🙂 EDIT: La till en Genelec-länk Redigerat 16 maj 2005 av ViktorDenStore Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 16 maj 2005 Dela Postat 16 maj 2005 För 6000kr får du ett par Yamaha MSP-5 som jag personligen gillar betydligt mer än Genelec's 10xx eller 80xx serie. Annars skulle jag sikta på ett par KRK V-4 eller V-6 😮 - Claes brukar prata sig varm om ADAM kanske också kan vara värt en titt, minsta paret går väl på omkring 10 000 tror jag. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 16 maj 2005 Dela Postat 16 maj 2005 För 6000kr får du ett par Yamaha MSP-5 som jag personligen gillar betydligt mer än Genelec's 10xx eller 80xx serie. Annars skulle jag sikta på ett par KRK V-4 eller V-6 🙂 - Claes brukar prata sig varm om ADAM kanske också kan vara värt en titt, minsta paret går väl på omkring 10 000 tror jag. /Majken ADAM har blivit mina favoriter - förutom när det gäller priset... 😮 De har en passiv modell som heter ANF10 och ligger på 6495:-/par (för övrigt väldigt bra till surroundanläggningar modell bättre... 🙂 ), så om du redan har en bra förstärkare, kan de vara ett alternativ i studion. Nästa modell är ARTist, som ligger på 11990:-/par - och de är aktiva och har en läcker design som skiljer sig från övriga familjen. Sådana kommer jag att få hem om 1-2 veckor, så att jag får en chans att provlyssna på dem själv också... Sedan går det bara uppåt i pris... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 16 maj 2005 Dela Postat 16 maj 2005 Har inte ESI en extra subbas till dom där högtalarna nuförtiden? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wnr Postat 16 maj 2005 Trådstartare Dela Postat 16 maj 2005 igentligen så får monitorerna gärna vara billiga, för just nu har jag inga pengar.. men frågan e bara vad jag ska spara till.. vill ju lixom bli nöjd med mitt köp, å då kanske det är bättre att lägga till nån tusenlapp =).. i studio tidningen så fick Event TR-5 bäst betyg, är det någon här som har provat dom? dom kostar ca 4000 på Jam!.. ska kika lite på Yamaha MSP-5an =) ADAM verkar vara lite för dyr, med tanke på att sommaren snart e här 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wnr Postat 16 maj 2005 Trådstartare Dela Postat 16 maj 2005 Någon som vet nått om Phonic P8A?.. dom fanns för 4000 kr för paret på musikcentralen, är det något att ha?... 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 16 maj 2005 Dela Postat 16 maj 2005 EVENTs monitorer har ju fått fin kritik, så de tycker jag du kan kolla upp som du sa. Annars så har vi ju Behringers nya stora för ca 4 papp. Låter faktiskt riktigt bra, iväg och lyssna! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 (redigerat) Jo, precis, det kan väl knappast sägas för många gånger: Åk iväg och lyssna! 🙂 Skulle även rekommendera Yorkville YSM1p, kostar 6800kr på musikcentralen.se och jag tror även att JAM säljer dom. Lät i mina öron mycket bättre än allt annat jag lyssnade på (och det var en hel del). Kan även hålla med om tipset om KRK: V4 lät kanon om det inte hade varit för avsaknaden av lågbas. Så V6 är garanterat bra, men dock rätt så dyra. De har ju även billigare modeller (RoKit...) som kan va värda att kolla in. Det där testet är jag lite skeptisk till. Olika människor verkar ha väldigt olika preferenser när det gäller högtalare, så att slaviskt gå efter vad 3 personer tycker, bara för att de är med i en tidning känns lite vågat... 😉 Jag gillade t.ex. inte alls de Event-monitorer jag testade, inte heller Mackie HR624, fast jag vet att de enligt många ska va riktigt bra. Genelec däremot (som nämns i samma "liga" som Mackie) har i min mening gjort en väldigt bra monitor med 1029A (även om den lider av samma "lillebrorskomplex" som KRK V4). Och å andra sidan har vi här på forumet Majken och Claes som inte gillar Genelec.............. ESI nEAR05 + sub tror jag förresten inte alls på! En budgethögtalare + en budgetsub är säkerligen inte jämförbara med de monitorer du får om du lägger hela den summan på monitorer. Dessutom sägs det vara ganska så svårt att få till bra mixning med sub. Redigerat 17 maj 2005 av android Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 Någon som vet nått om Phonic P8A?.. dom fanns för 4000 kr för paret på musikcentralen, är det något att ha?... 😉 Gör en sökning på forumet efter P8A, de har varit uppe på tapeten ett flertal gånger här på forumen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 (redigerat) ESI nEAR05 + sub tror jag förresten inte alls på! En budgethögtalare + en budgetsub är säkerligen inte jämförbara med de monitorer du får om du lägger hela den summan på monitorer. Dessutom sägs det vara ganska så svårt att få till bra mixning med sub. De flesta budgetsystem med sub, låter just som sub+satelliter, medan bättre prylar kan fås att låta som en helhet. Svårt att beskriva i ord, men den uppfattningen har jag fått i alla fall. Många budget-sub:ar låter också väldigt bumligt, medan dyrare och mer välkontruerade modeller låter distinkt och bra. Glöm förresten inte speaker-pads under monitorer och sub:ar - annars skickas alla vibrationer ner i underlaget och kan skapa större problem med lyssningen... 😉 Redigerat 17 maj 2005 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 Glöm förresten inte speaker-pads under monitorer och sub:ar - annars skickas alla vibrationer ner i underlaget och kan skapa större problem med lyssningen... 🙂 Eller budgetvarianten: Sittunderlag i skumplast från Ica... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 Glöm förresten inte speaker-pads under monitorer och sub:ar - annars skickas alla vibrationer ner i underlaget och kan skapa större problem med lyssningen... 🙂 Eller budgetvarianten: Sittunderlag i skumplast från Ica... 😉 Funkar också bra - men lägg några lager på varandra. Själv använde jag sönderklippta liggunderlag (kostar sådär 40:- eller något på Jula...) innan jag skaffade riktiga absorbenter - och det fungerade bra. MEN de riktiga absorbenterna är så mycket snyggare - och lite bättre, även om det kanske är marginellt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 (redigerat) Och å andra sidan har vi här på forumet Majken och Claes som inte gillar Genelec.............. Och så har vi Fredster här på forumet som gillar Genelec! 😉 EDIT: tänker inte säga vad jag ändrade Redigerat 17 maj 2005 av Fredster Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 Och å andra sidan har vi här på forumet Majken och Claes som inte gillar Genelec.............. Och så har vi Fredster här på forumet som gillar Genelec! 😏 EDIT: tänker inte säga vad jag ändrade Tackar inte nej till ett par 1030 jag heller... Förstår faktiskt inte varför man tycker att genelecs monitorer skulle vara dåliga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 Glöm förresten inte speaker-pads under monitorer och sub:ar - annars skickas alla vibrationer ner i underlaget och kan skapa större problem med lyssningen... 🙁 Eller budgetvarianten: Sittunderlag i skumplast från Ica... 😏 Funkar också bra - men lägg några lager på varandra. Själv använde jag sönderklippta liggunderlag (kostar sådär 40:- eller något på Jula...) innan jag skaffade riktiga absorbenter - och det fungerade bra. MEN de riktiga absorbenterna är så mycket snyggare - och lite bättre, även om det kanske är marginellt... Fast mina svarta sittunderlag är faktiskt inte så tokiga. Riktigt snygga om jag får säga det själv. Kostade 15kr styck har jag för mig... Borde alltså kanske köpa ett par till då för att få bättre resultat, men senast jag kollade var dom svarta slut och de andra färgerna var inte riktigt min stil... 🙂 Jag har förresten en liten bild här. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 Förstår faktiskt inte varför man tycker att genelecs monitorer skulle vara dåliga. Nej, inte jag heller. Men meningen med mitt långa babblande var att visa på hur viktigt det är att gå och lyssna själv! Folk har helt klart väldigt olika "smak" när det gäller sånt här, så att bara gå efter vad nån annan tycker kan va vanskligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 Förstår faktiskt inte varför man tycker att genelecs monitorer skulle vara dåliga. Helt beroende på smak och användningsområde. Personligen tycker jag att mellanregistret inte är tillräckligt detaljerat i 1030 och avsaknaden av bas gör dem lite svårmixade. Dessutom gillar jag inte den högsta diskanten som låter aningen plågad. Jag upplevde dock 8030 som betydligt bättre, djupare bas och inte samma otervliga diskant. Dock känns mellanregistret fortfarande otydligt. Lättlyssnade men lite odetaljerade helt enkelt. Vilket är varför jag gillar KRK och Yamaha som lyfter fram mellanregistret på det sätt jag tycker om. Yamaha är dock en liten aning vassa i höga mellanregistret / diskanten men det kan i vissa fall vara användbart för att lättare hitta vassa ess-ljud och elaka cymbaler. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 Någon som vet nått om Phonic P8A?.. dom fanns för 4000 kr för paret på musikcentralen, är det något att ha?... 😎 Fick mycket bra kritik i tidningen monitor. Ansågs som mycket prisvärda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
holmgrenstefan Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 Det fins ett bra trick när du väljer monitorer. Låna hem ett par ett tag och snacka till dig ett bra pris. billiga monitorer är oftast mer krongel än vad det ger nyta därmed kan du komma långt med vanliga högtalare i stället. en monitor skall vara rak ha låg dist och god dynamik och klara de register du främst kommer jobba med vilket kan vara svårt med mini monitorer. mvh stefan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 20 maj 2005 Dela Postat 20 maj 2005 Jag har precis bytt till 8040 från 1030 och upplever en mycket exaktare bas samt betydligt lättare högmid och diskant. dom är helt enkelt jättesköna att lyssna i. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peder Postat 20 maj 2005 Dela Postat 20 maj 2005 Hej! Det fins ett bra trick när du väljer monitorer. Låna hem ett par ett tag och snacka till dig ett bra pris. - Var kan man göra det? Som privatperson? Jag kan det inte och jag har ändå köpt en hel del dyra grejor! Alla musikaffärer jag varit i har varit både trevliga och hjälpsamma men får verkligen privatpersoner låna hem grejer, är tveksam? Det här att förhandla sig till bra pris får du gärna utveckla det med, hur gör man 🙂? MVH-Peder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 20 maj 2005 Dela Postat 20 maj 2005 Hej!Det fins ett bra trick när du väljer monitorer. Låna hem ett par ett tag och snacka till dig ett bra pris. - Var kan man göra det? Som privatperson? Jag kan det inte och jag har ändå köpt en hel del dyra grejor! Alla musikaffärer jag varit i har varit både trevliga och hjälpsamma men får verkligen privatpersoner låna hem grejer, är tveksam? Det här att förhandla sig till bra pris får du gärna utveckla det med, hur gör man 🙂? MVH-Peder Det är väl bara att fråga om man får göra det? Svårare ska det väl inte vara? Be att få på öppet köp borde vara ett annat sätt. /E Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
holmgrenstefan Postat 20 maj 2005 Dela Postat 20 maj 2005 Jo du lysnar i butiken på de som su tror ar mest sanoligt att vara nöjd med .när du är glad frågar du personalen om du får testa hemma mot dina referenser och i ditt rum. sedan legitemerar du dig och skriver upp visa numret och bär hem ett par demoex sedan köper du dom eller så ångrar du dig .. då är det bra att kunna motivera varför lite lätt för att i framtiden få låna andra. bor du i gbg trakten eller huvudstaden är det bara att gå till närmaste återförsäljare.. mvh stefan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 20 maj 2005 Dela Postat 20 maj 2005 Jag har precis bytt till 8040 från 1030 och upplever en mycket exaktare bas samt betydligt lättare högmid och diskant. dom är helt enkelt jättesköna att lyssna i. Det låter ju positivt. Då kanske jag ska revidera min uppfattning om Genelec...? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 20 maj 2005 Dela Postat 20 maj 2005 Hej!Det fins ett bra trick när du väljer monitorer. Låna hem ett par ett tag och snacka till dig ett bra pris. - Var kan man göra det? Som privatperson? Jag kan det inte och jag har ändå köpt en hel del dyra grejor! Alla musikaffärer jag varit i har varit både trevliga och hjälpsamma men får verkligen privatpersoner låna hem grejer, är tveksam? Det här att förhandla sig till bra pris får du gärna utveckla det med, hur gör man 🙂? MVH-Peder Det finns de som har demomonitorer just i syftet att folk ska kunna låna för test och utvärdering. Det är ju bättre så, än att låna ut sprillans nya som sedan knappast kan säljas som nya när de har varit ute... Hur man förhandlar om pris? Det är ju bara att fråga om det går att få bättre pris. Antingen får man ett Ja eller ett Nej (vissa produkter är lättare att rabattera än andra) - och det är ingen som tar illa upp om man frågar. Oftast är det lättare att pruta om man är en återkommande kund eller om man köper flera saker samtidigt... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 20 maj 2005 Dela Postat 20 maj 2005 Det låter ju positivt. Då kanske jag ska revidera min uppfattning om Genelec...? 🙂 80-serien är helt klart värda en testrunda Claes, inte alls samma skräp som den gamla serien 🙂 /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wnr Postat 26 maj 2005 Trådstartare Dela Postat 26 maj 2005 sådär ja, nu har jag äntligen köpt nya monitorer, det vart ett par TAPCO S8 för 4250 kr, var utförsälning på ESTRAD 😛.. dom lät riktigt bra, får se sen när jag använt dom ett tag 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SMT Postat 28 juni 2005 Dela Postat 28 juni 2005 Såg att ni nämde ESI nEAR05 + sub.... Jag kör med ESI nEAR05 + Sw10k subben. Installerade in det idag i studion och jag måste säga att jag blev riktigt imponerad. Det gick åt en heldag att ställa in balansen mella suben + monitorerna, + bas frekvensen. Men som sagt, det låter fan kanon!!!! Det viktigaste ändå med monitorer är att man KAN dom. Att man lär sig lyssna in sig på dom. Att hur t ex en viss skiva låter i sina monitorer jämfört med mammas köksradio liksom... Vet man att dom o dom monitorerna är lite generösa med t ex botten, så är det ju bara att skära ner lite på det.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.