Jump to content
Annons

Lösningar på ventilation i nytt studiobygge?


Recommended Posts

Hej! Jag ska ta över ett gammalt omklädnings/dusch-rum med en totalyta på 50kvm (270cm i tak). Tanken är att det ska bli två stycken 25kvm kontrollrum som står spegelvänt mot varandra och det jag mest oroar mig för är ventilationen för båda rum. Eftersom det är byte av lokal (blir utslängd från mina nuvarande) så får jag ha kontakt med husets ventilationansvarig och jag kommer nog kunna sätta rätt bra krav på det hela. De vill få ut mig men jag sitter på ett bra kontrakt som de vill åt. Är dock rätt säker på att de inte kommer vara intresserade att hjälpa till i den utsträckning som en konsultande ventilationsfirma utan mer kommer säga ja eller nej till ombygge av ventilation. Jag behöver dock ställa rätt frågor och ge lösningar då jag inte tror att dessa personer kommer förstå vad jag är ute efter.

I lokalen gissar jag på att det finns en från- och en till-luftskanal in till "båda" rummen. Tror inte båda rummen sitter på varsin lösning (ska fråga om detta stämmer givetvis). Eftersom jag kommer bygga golv, tak och väggar vill jag få ordning på ventilationen så inte detta blir den faktor som gör att man inte kan jobba samtidigt.
Hade det varit ett liverum med kontrollrum hade jag inte brytt mig lika mycket. Rummen är inte superstora och mitt mål är att allting ska bli semi bra så jag kommer lägga en del pengar på det här ändå. Att dra in en akustiker utan att veta husets möjligheter redan nu känns dock som bortkastade pengar

 

Frågor.

1. Kan man bryta dessa kanaler till att vid källan få ut 2st in i vardera rum?

2. Hur bäst kan man bygga ljuddämpande kanaler så att de båda rummen kan jobba samtidigt utan att ventilationen kommer störa varandra?

3. Vilka fler frågor och "lösningar" ska jag sätta på husets-ventilations personer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag förstår att man ska bryta till och frånluft såhär men osäker på teorin kring konstruktion och mått?

Nu ser dessa "lådor" gigantiska ut. Men om man bygger längre och smalare varianter per kanal, behöver man addera fläktar inne? Eller är detta något man ska göra oavsett? På youtube ser jag mestadels amerikaner som bygger sådana här som är gigantiska! Jag tror liksom inte på dem... borde gå att bygga bättre och smartare.

Any inputs? Någon måste ha byggt något tänker jag...

forum ventilation.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det lokaler för omkl./dusch är det nog tilluft i omkl.-delen och frånluft i dusch-delen, då måste du dela på kanalanslutningarna så du får till- och frånluft i båda rummen.
En fördel är att det brukar finnas ganska höga luftmängder i såna lokaler, (förutsatt att det är fläktdrivet system och inte självdrag förstås). I såna lokaler brukar avståndet till fläktarna vara långt, vilket innebär en lägre ljudnivå.

Ett tips för tilluften (jag gjorde så i mitt sångbås):
Om du ändå ska bygga innertak, så lämna ett avstånd mellan befintligt tak och det nya (helst i gips). Anslut en standard ljuddämpare och blås ut luften i innertaket från ena sidan och lämna en öppning i den andra änden av rummet, då får du en stor fördelning och låg hastighet på luften med låg ljudnivå som följd.
Du kan även välja att göra lika i en vägg istället och blåsa in luften vid golvet, (vilket ger ett effektivare luftutbyte).
Frånluften kanalansluter du med ljuddämpare och ljuddämpande luftdon i motsatt ända, helst där mest värme genereras.
Du bör ha en luftmängd på minst 35 l/s i varje lokal, går det att få till forcering med högre flöden är ju det optimalt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 5/6/2024 at 2:30 PM, glenna said:

Är det lokaler för omkl./dusch är det nog tilluft i omkl.-delen och frånluft i dusch-delen, då måste du dela på kanalanslutningarna så du får till- och frånluft i båda rummen.
En fördel är att det brukar finnas ganska höga luftmängder i såna lokaler, (förutsatt att det är fläktdrivet system och inte självdrag förstås). I såna lokaler brukar avståndet till fläktarna vara långt, vilket innebär en lägre ljudnivå.

Ett tips för tilluften (jag gjorde så i mitt sångbås):
Om du ändå ska bygga innertak, så lämna ett avstånd mellan befintligt tak och det nya (helst i gips). Anslut en standard ljuddämpare och blås ut luften i innertaket från ena sidan och lämna en öppning i den andra änden av rummet, då får du en stor fördelning och låg hastighet på luften med låg ljudnivå som följd.
Du kan även välja att göra lika i en vägg istället och blåsa in luften vid golvet, (vilket ger ett effektivare luftutbyte).
Frånluften kanalansluter du med ljuddämpare och ljuddämpande luftdon i motsatt ända, helst där mest värme genereras.
Du bör ha en luftmängd på minst 35 l/s i varje lokal, går det att få till forcering med högre flöden är ju det optimalt.

Hej, japp lokalerna är projekterade för att ca 15 personer ska vistas där. Den person som svarade på mitt mail verkar väldigt förståndig och förstår nog att jag kan en del om detta och har skrivit hyfsade frågor så till synes verkar jag kunna få någorlunda bra hjälp från början via fastighetsägarens ventilationskonsulter.
Tänker slå ett slag för att fastighetsägaren också står för detta eftersom de ska tillhandahålla mig en liknande lokal sedan tidigare. Eftersom det är ett omklädningsrum som ska byggas om till en studiolokal finns det en gäng bra frågor. Golvbrunnar och fuktmätning osv ska man heller inte glömma bort ☺️

Tack för ditt tips där! Guldmaterial! 😃

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...