Jump to content
Annons

Nya musikstilar

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag tycker det är konstigt med alla former av nya kategoriseringar av musikstilar som ständigt dyker upp. Vore det inte enklare om det var som "förr"? Då fanns bara klassiskt, jazz, rock, pop, country, blues, dansband/svenskt, underhållning (löjligt namn...) och möjligen reggae och hårdrock.

Numera talar man om spacemexikansk tangofusionsjazz, improviserade ghettoballader med salsatouch, hammondbaserad postglamourrock, mekanofast glidemusik....

Vart är vi på väg? Jag tycker det är urfånigt att kalla det för en ny musikstil bara för att man byter ut en bas mot en annan typ av bas eller ny spelstil för basen, eller byter ett syntmärke mot ett annat syntmärke, eller trampar med annan hastighet på baspedalen eller hamrar på två baskaggar och inte en. Vad begränsande att bara leva i en enda sån stil.

Eller handlar det om önskan om att blanda instrument på nya sätt så blir jag jätteglad! Varför inte?

Tänk bara på följande sättningar:

* kontrabas, bautapuka, didgeridoo, xylofon, violin och vocoder.

* congas, elbas, dragspel, jumboakustisk gitarr, orgel med fuzzbox, fagott och flygel.

* cajun, marimba, kastanjetter, cembalo, cello, altsaxofon och vibra slap.

* trumset, syntbas, dobro, sitar, piccolaflöjt, munspel och shaker.

😳

:musik

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Eller handlar det om önskan om att blanda instrument på nya sätt så blir jag jätteglad! Varför inte?

Sorry.

Det handlar om att tjäna pengar.

Postat

Folk gillar att kunna etikettera/kategorisera sin omgivning.

Kategorier kommer och går..

varför heter det inte videovåld längre? är det för att det inte finns våld längre?

eller är det dvdns framfart som konkurrera ut videon?

zzzz

Postat

De är väl för att folk som lyssnar ska veta vad det egentligen är det hör på...

Tvivlar på att särskilt många musiker egentligen bryr sig om genres; de (eller iallfall jag) gör den musik som kommer ut ur skallen utan att bry sig om vilken beteckning det har...

Postat

håller med android. Jag iaf skiter i vilken genre min musik hamnar under, slänge jag får göra den musik som plopparupp i skallen.

Stinkey (oregistrerad)
Postat

WORD, boys! 🙂😉🙂

Postat

klart man elite nyfiken.. men det spelar inte så stor roll vart det hamnar.. Bara man är nöjd med det man gör

Postat

Tja, många genrebenämningar skylls väl på musikskribenter, men jag tror merparten beror på att (a) människor inte nöjer sig med att säga "jag lyssnar på house", utan vill specifiera med "jag lyssnar på vocal/latin/deep/progressive/osv house", helt enkelt för att sticka ut, och (😉 skivaffärerna orkade inte svara på alla frågor om vad som var vocal/latin/deep/progressive/osv house, så de började sortera backarna lite extra noggrant, varvid folk började anamma dessa riktmärken som genrenamn.

Trip hop, electroclash och post-rock är dock rena journalistpåhitt 😏

Postat

Det var inte så länge sen dom hade dom här kategorierna hos skivhandlarn; "POP", "ROCK", "SVENSKT". Jäkligt svårt om man letade efter en platta med Atomic Swing, Lundell, Popsicle eller Imperiet...

"Vaffan, har ni inte Eric Gadd, han står inte under "SVENSKT".

"Nejförihelvete, kolla där borta under "DANS". 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.