Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Eftersom XTC-mode är någorlunda krånglig och tidsödande procedur har jag efter fråga av PBMClubber skrivit en liten installationsguide...

OBS! Under de 5 - 6 timmar jag satt med installationen kan jag ha missat något litet steg, påpeka gärna detta så guiden blir felfri. 😎

------------------------------------------------------------------------------------------

Obs!. Detta är testat på en PC, XPpro, AMD XP 3000+, med Cubase SX 2.2.0 Build 33, hårdvarulås, Scope 4.0, ett LunaII och ett ElektraII (med cascadkopplingskabeln )och Z-link A och Z-link B , med 2 externa 24/96 AD/DA...men borde funka med vadsomhelst, närsomhelst...

...hursomhelst:

1. Installera Scope 4.0 och följ anvisningarna d.v.s installera allt som föreslås, det som är viktigt är att XTC-mode-pluggarna måste hamna i VST-plugins katalogen ( i Cubase alltså )

2. Följ anvisningen och starta Scope 4.0 när installationen är klar

3. SCOPE 4.0: Gå in under FILE -> OPEN -> Leta upp katalogen där Scope 4.0 installerades

Gå in under <Huvudkatalogen> ( jag döpte min till SFP) -> App -> XTCApp, Öppna XTCProject.pro - Projektet kan se olika ut beroende på vilken hårdvara som sitter i datorn men det är ganska oviktigt just nu.. läs vidare.

4. SCOPE 4.0: Gå in under SET -> SETTINGS ->GLOBAL och klicka för XTC - Enable XTC Mode

5. SCOPE 4.0: Fortfarande kvar i Scope settings klicka på fliken PROJECTS -> Klicka på 'Save Project as default', - Klicka 'OK' på frågan som dyker upp ( Do you really want to....) avmarkera samtidigt 'Active' som sitter framför raden 'Save Project as Default' - SFP ska inte starta när datorn startar, väldigt viktigt i det här sammanhanget.

6. Stäng alla fönster och stäng Scope 4.0 - Scope frågar om du vill spara projectet ..i det här fallet spelar det ingen roll eftersom vi redan sparat projectet korrekt. Klicka på vilket som.

Starta Cubase:

Initieringen ska fortlöpa problemfritt - ASIO SCOPE ska dyka upp - det knastrar lite när korten startas - pluggarna initieras tillsammans med alla VST-dito.

När Cubase startat, gå in under Devices -> Devicesetup

1. VST inputs -> Klicka på 'Reset', alla INgångar ska nu räknas upp motsvarande de moduler som fanns aktiva i Scope - XTCProject.pro

2. VST Outputs -> Klicka på 'Reset', alla UTgångar ska nu räknas upp motsvarande de moduler som fanns aktiva i Scope - XTCProject.pro

3a. Om inga in eller utgångar dyker upp - ta det lugnt 🙂 det är enkelt att redigera manuellt efteråt.

3b. VST Multitrack -> Klicka på 'Control Panel' - XTCpanelen öppnar sig.

Första sidan innehåller alla in och utgångar - analogt och digitalt - i det fall Z-link finns installerat - MIDI - m.m

Markera de punkter som är relevanta.

3c. Nästa flik ULLI/ASIO: Ställ in latency och vilka ASIOdrivrutiner som ska användas ASIO1 eller ASIO2, sync och hur många bitar de ska ha, 16 eller 24.

3d. Klicka på RELOAD I/O's: Nu kan det hända att det dyker upp en dialogruta med PENDING CONNECTIONS i Cubase, stäng bara ner rutan.

4. Nu är XTC-mode redo att börja arbete. Starta om Cubase och ställ in VSTConnections och kör.

4a Om det är så att Z-link är intallerat kan det hända att Scope/Cubase kopplar in och utgångar i ett enda stort spaghettiäventyr.. då är det bara att stänga Cubase - > starta Scope öppna XCTProject.pro och rätta till anslutningarna efter önskemål och sedan spara Scope-projektet på nytt ( XTCProject.pro ) och göra om ovanstående 'reset-procedur'

OBS! Ändra inte något i SCOPE-projectet efter att inställningar gjorts med XTC-panelen i Cubase, d.v.s ta inte bort och lägg till moduler.. det är då problem och felmeddelande dyker upp

Ett tips:

Efter det att Scope och Cubase fungerar ihop kan man gå in och ändra till Scope's 32Bitars ASIO2 driver.. möjligheten finns inte i XTCpanelen i Cubase, men inga felmeddelanden dyker upp i Cubase .. då ser man ut såhär-> 😉

..Använd detta på egen risk - jag har inte hårdtestat denna konfiguration. 🙂

tut, tut - brum, brum

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Har för mig att du har predikat om hur omöjlig latencyn blir i XTC-mode?

Postat (redigerat)

Edit: XTC-läge är INTE roligt... 😉

..även om det funkar bättre nu än då...

Redigerat av demoniqus
Postat

Har mitt Scope installerat med logic och det funkar bra FAST denna jävla Latency.

Vet du hur man ställer latency compensation Manuellt.

Antar att i Cubase SX så är det redan inproggramerat , Även i Logic 7 men detta kort sitter i PC med logic 5.

Hade för mig att man ställde ett Delay med ett visst värde och skickade alla singnaler via det delayet för att synka Spår med och utan XTC Pluggar ?..

Postat

Hmmm..det finns två pluggar i XTC-läge som heter XTC delay M och XTC-delay S

Kan det vara dem du tänker på? det är bara en enkel sliderbar.

Postat

Tack för svaret, men det är inte riktigt så enkelt heller.. Jag måste nog kolla med Creamware vad det kan vara..

Problem är alltså 2 steg:

1.

* Scope 4.0 måste stängas

* Starta Cubase SX2

* Jag får upp meddelade att ASIO kunde inte laddas. Typ kan inte hitta något att referera till.

2.

* där med går inte heller XTC-mode igång "självklart" eftersom den inte kan starta scope viruellt i bakgrunden.

Kan den inte starta scope i bakgrunden då kan man inte hitta XTC heller..

Jag vet inte om det är scope som går i bakgrunden eller om det går igång någon mini scope.. Iallafall så känns det som om något scope relaterat borde bakas in i cubase inställningarna.. Det är vad jag har sett då det har en gång i tiden fungerat.

Jag testade detta.. I scpe 4.0 inställningar bocka av XTC-mode och starta om scope 4.0 och sedan bocka in XTC-mode igen... men det gick inte så bra..

Jag testade ominstallera scope 4.0 utan fina resultat..

----------------------------------------

(Hmmm..det finns två pluggar i XTC-läge som heter XTC delay M och XTC-delay S

Kan det vara dem du tänker på? det är bara en enkel sliderbar. )

Själv hade jag alla XTC-pluggar som finns i scope 4.0 då det fungerade.. även reverben, kompressorer m.m.. även scope syntharna =)

----------------------------------------

Jag kontaktar Creamware, de har nog svar på stubinen..

Postat

Har du tagit bort alla tidigare installationer? Alla tidigare kataloger? Har du kollat så inte project-filerna är skrivskyddade?

Att ASIO inte kunde laddas beror på att 1.) XTC-mode inte kan initieras korrekt 2.) XTC-inställningen inte är sparad 3.) Att du har asiodrivrutiner i projektet som inte XTC stödjer..

har du gjort exakt som i ovanstående guide? ursäkta om jag tvivlar.. 😄 under de många timmar jag satt fick jag en hel drös med felmeddelanden bl.a det du skriver..

..Men för all del..kontakta Creamware och berätta gärna sedan vad du fick för svar...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.