Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Tycker det mesta i mix och sång sitter, men bommar du inte ingången i refrängen? Alltså precis vid tonartsbytet. Just det partiet känns viktigt.

Postat
11 minuter sedan sa slejnard:

Ah det har jag inte tänkt på. Måste kolla det… tack! 

Kan vara jag som inte fattar riktigt också.

Postat
1 timme sedan sa slejnard:

Jobbar vidare på låten. Funkar sången eller ska den tas bättre? Trummorna är från den gamla inspelningen och ska ev tas om. HUR ÄR MIXEN?

Vad tycker du själv om mixen? Är du nöjd med ljudbilden överlag? Jag kan ju ha synpunkter på saker du är nöjd med och jag vill ju inte såga något i onödan.

Postat
12 minuter sedan sa Analogfreak:

Vad tycker du själv om mixen? Är du nöjd med ljudbilden överlag? Jag kan ju ha synpunkter på saker du är nöjd med och jag vill ju inte såga något i onödan.

Jag är ofta osäker när det gäller mixning. Har ingen som helst skolning. Svårt få till det där lilla extra. Trummorna har jag bara ett stereospår. Hade nog velat ha de lite torrare och kanske fetare. Får se om det blir nya. Basen är nog lite för boomig. Vill ha ett stort ljud men ändå klart och tajt. Inte för grötigt även om jag vill ha vissa element diffusa. Körerna kan nog upp ett snäpp. Funderar på att göra ett gitarrsolo på andra delen av andra refrängen. Vad tycker du? Att jag frågar är ju för att få andras öron. 

Postat
15 minuter sedan sa slejnard:

Är det ordet Sailing? På verserna spelar nylonen en slinga mellan tonerna e och d. Refrängen är nåt slags riff i e. Kanske blir nån kosmisk krock? 

Ja, det är sailing, men tror det hänger med lite hela textraden. I andra refrängen repeteras hela reffen en gång till, mitt huvud förväntar sig att sångmelodin skulle vara som i andra repetitionen även vid ingången i refrängen.

Postat

Nu tycker min lilla ärthjärna att den första strofen i refrängen hänger kvar i gamla tomaterna. 

Tonarten ska det stå.

Postat
Just nu sa Fidden:

Ja, det är sailing, men tror det hänger med lite hela textraden. I andra refrängen repeteras hela reffen en gång till, mitt huvud förväntar sig att sångmelodin skulle vara som i andra repetitionen även vid ingången i refrängen.

Ah då är jag med. Kanske gör ett solo istället för dubbel refräng. Så är det ju bara en halv vers också. 

Postat
29 minuter sedan sa slejnard:

Jag är ofta osäker när det gäller mixning. Har ingen som helst skolning. Svårt få till det där lilla extra. Trummorna har jag bara ett stereospår. Hade nog velat ha de lite torrare och kanske fetare. Får se om det blir nya. Basen är nog lite för boomig. Vill ha ett stort ljud men ändå klart och tajt. Inte för grötigt även om jag vill ha vissa element diffusa. Körerna kan nog upp ett snäpp. Funderar på att göra ett gitarrsolo på andra delen av andra refrängen. Vad tycker du? Att jag frågar är ju för att få andras öron. 

Jag håller med om att basen är för boomig. Vad har du använt för bas? Sången har du skurit rätt frekvensmässigt och ligger bra där den ligger men den är för otydlig och det finns knappt några transienter (gissar att du använt en dynamisk mick typ Shure.) Trummorna är platta och saknar även de attack.

Vad har du för trumbibliotek (antar att du använder mjukvarutrummor)?

Vad har du för elbas? Hur spelar du in elbas?

Vad har du för mikrofoner?

Jag tror att ett liknande sound som Coldplays album X&Y skulle passa den här låten eller vad tror du?

• Tack! 1
Postat

Morn å KPD. Tack för bra feedback! Tror jag ska använda Coldplay låten som referens. Bra tips! Jag har en Sandberg bas men hade nog inte den då utan en billig Cort. Line och en Ampeg plugin. Till sången en neumann tlm 103 ( tror jag den heter).  Trummorna är fast i ett stereospår och är spelade. Tror att trummisen är sugen att spela om och då tar jag även om basen. När jag kör mjukvara använder jag EZD 2 och 3. 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.