Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2024 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
On 9/14/2024 at 6:14 PM, Neosus said:

[...]Det är lixsom svårt att polera en bajskorv (vem var det som myntade det uttrycket?)! 

 

Någons mamma säkert.

On 9/15/2024 at 12:24 PM, Fidden said:

Kikar på olika mikrofonplaceringsvideos på youtube och slås av hur många av filmerna som lider av dåligt ljud...

Men ja, youtube är väl fullt av nördar som kan saker i teorin men är dåliga på praktiken. 

Efter några timmar har jag nog kommit fram till att vid x/y placering spelar det mindre roll exakt var på gitarren de individuella mikrofonerna pekar. Det är åtminstone inget som någon bryr sig om att lägga någon vikt på. 

Men det där är on-topic och inget att ägna sig åt här.

Move along.

ORTF all the way.

 

20 hours ago, Analogfreak said:

Det är i princip omöjligt att hitta en mick och placering som låter bra i alla sammanhang.

En SM57a i skenbenet låter alltid precis som man förväntar sig

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Fidden said:

Detta var ju ingen manual för vilsna acke-inspelare, men det var ändå mer vettig och begriplig info än jag hittade hela dagen igår. Och @Naymari verkar ha helt rätt.

 

 

Ska kolla! Jag vet bara att jag testat massor olika genom tiderna och i ett kontrollerat rum med bra gitarr är ORTF det som har låtit mest vettigt i stereo.

XY blir för smalt och skevt. AB blir för osammanhängande i ljudbilden. 
 

Var dock länge sedan jag spelade in akke i stereo. Blir mest att dubba i mono som det pop-snöre en är.

 

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...