Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2024 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

Kikar på olika mikrofonplaceringsvideos på youtube och slås av hur många av filmerna som lider av dåligt ljud...

Men ja, youtube är väl fullt av nördar som kan saker i teorin men är dåliga på praktiken. 

Efter några timmar har jag nog kommit fram till att vid x/y placering spelar det mindre roll exakt var på gitarren de individuella mikrofonerna pekar. Det är åtminstone inget som någon bryr sig om att lägga någon vikt på. 

Men det där är on-topic och inget att ägna sig åt här.

Move along.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Fidden:

Kikar på olika mikrofonplaceringsvideos på youtube och slås av hur många av filmerna som lider av dåligt ljud...

Men ja, youtube är väl fullt av nördar som kan saker i teorin men är dåliga på praktiken. 

Efter några timmar har jag nog kommit fram till att vid x/y placering spelar det mindre roll exakt var på gitarren de individuella mikrofonerna pekar. Det är åtminstone inget som någon bryr sig om att lägga någon vikt på. 

Men det där är on-topic och inget att ägna sig åt här.

Move along.

Är det bara gitarr och sång eller ska du ha andra instrument med? Vad är det för gitarr? Använder du plektrum? Strumming? 
Vilken genre är det? Har du själv någon idé om hur du vill att det ska låta?

Det finns som inga rätt eller fel utan bara oändligt många alternativ. 
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen kan jag tycka att kondingar ger för fula transienter vid strumming, som nte går att göra nånting åt i efterhand, särskilt vid närmickning.

När det kommer till strängar för akustisk gitarr föredrar jag 80/20 bronze istället för phosphor bronze.

 

Men det är bara vad jag själv tycker.

Redigerat av Analogfreak
korrekturfelsnisse
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan sa Analogfreak:

Är det bara gitarr och sång eller ska du ha andra instrument med? Vad är det för gitarr? Använder du plektrum? Strumming? 
Vilken genre är det? Har du själv någon idé om hur du vill att det ska låta?

Det finns som inga rätt eller fel utan bara oändligt många alternativ. 
 

 

Har egentligen ingen specifik låt i åtanke, vill bara lära mig hur man gör. Verkar dumt att inte ta vara på kunskap som andra förvärvat, även om det är det nya svarta med flat earth och grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan sa Analogfreak:

Mono är som regel mindre kritiskt än stereo vid uppmickning av skustisk gitarr. Vid X/Y finns risk för att micken som pekar mot ljudhålet kommer att fånga upp mer Low-Mid än den andra micken och man får en skev stereosignal. 

Är inte det meningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan sa Fidden:

Speciellt när man inte vet hur man gör

Dynamiska mickar tycker jag är bra på gitarr. Prova cirka 20-30 cm rakt framför 14:e bandet och vrid micken så den pekar mot 12:e bandet. Det är ett ganska bra utgångsläge och färifrån kan du testa att vrida gitarren höger - vänster tills du tycker att det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu sa Analogfreak:

Bra fråga! Jag vill ha energin i mitten men det behöver ju inte betyda att det ska vara så.

Ja det är ju lite skumt att man verkar sträva efter att det ska låta som man har näsan 20 cm framför ljudhålet. Nåväl, jag får prova lite sen när jag fått hem de sjukt billiga mickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte vill att gitarren ska tränga igenom för mycket i mixen kan du sätta en liten konding cirka 1 meter framför riktad mot ljudhålet. Om du använder en stormembranmick i samma position kommer gitarren låta boomig men då kan du höja upp stativet och vinkla ner micken mot gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan sa Fidden:

Ja det är ju lite skumt att man verkar sträva efter att det ska låta som man har näsan 20 cm framför ljudhålet. Nåväl, jag får prova lite sen när jag fått hem de sjukt billiga mickarna.

Det kommer säkert att bli bra till slut efter att du provat dig fram. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Analogfreak:

Tjockleken på plektrumet har också stor inverkan på ljudet. Tunna plektrum har en tendens till att ge ett fräsigt sound runt 1-4 kHz och särskilt om man har Phosfor bronze.

Jag kommer nog upp i kanske max 5 hz om jag fladdrar frenetiskt med plektrumet, så det är nog ingen fara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...