Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2024 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Väldigt... Moget är ju lite av ett honnörs ord här i tråden. Men å andra sidan får man ju inre bilder 😁 Tänk att dyka upp på undersökningen med bitring och den där...

Alldeles oavsett så önskar jag Fidden lycka till med undersökningen förstås! Sådant där är aldrig speciellt roligt att gå genom kan jag tänka, men ibland nödvändigt. 

Redigerat av Dark Of Light
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fortsatt högt säkerhetsläge i landet säger de i radion. Olika politiska och religiösa hot kvarstår och växer från olika länder i form av sabotage, hot och påverkanskampanjer.

Intressant men inte oväntat att gängbrottsligheten flyttar sig så snabbt undan lagen.

Kommer ni ihåg de första skotten och sprängningarna? Malmö, sedan kröp det upp till Gbg trakten. Sedan Stockholm och uppåt.

Nu etablerar de sig norrut i landet men likt en bläckfisk också till våra nordiska grannländer. Knark är pengar.

Ju mer insatser lagen gör, desto fler armar dras undan och hamnar någon annanstans.

Det gäller att hugga av huvudet av hydran, frågan är vart det sitter någonstans.

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan sa slejnard:

Tänk om alla slutar knarka. Försvinner problemet då? 

Knarkproblemet, ja. Men brottsligheten siktar in sig på annat då. Det gjordes bankrån förr. När säkerheten växte där blev det värdetransporter, guldsmeder, butiker. Nu är det svårt så de har avancerat till t ex åldrings bedrägerier. Den ändrar spår hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
1 timme sedan sa slejnard:

Ja det är frågan. Hur gör vi? 

JA, hur gör vi? Påverkanskampanjer från utlandet är ju en av de svårare nötterna att knäcka. Att inte tro på allt man hör/läser. Var kommer källan ifrån? Kan detta jag hört om ryssarna eller Iran verkligen vara sant? Att inte skvallra, att inte spekulera, att inte göra egna tolkningar som man sedan sprider till andra på  arbetsplatser mm som någon form av "sanning" kan ju vara ett recept.

Gängbrottsligheten är svårare för alla och en var att göra något åt. Mina päron flyttade (med mig förstås) hit runt  1970. Då formligen skrek stora industrier som t ex Volvo m.fl. efter arbetskraft. De som bodde här ville inte arbeta på dessa ställen då jobben var hårda. Varmt, svettigt, tungt, hårt, farligt...

Turkar, jugoslaver, finländare mm kom i stora lass från sina länder där jobben var slut eller krig härjade och tog dessa jobb. Arbetade hårt och byggde upp ett liv och kanske framförallt en framtids tro. Det fanns bostäder, SFI, skolor. Chans till utbildningar. Framtid. De etablerade sig. Arbetade hårt. Fick någon form av lycka. Många öppnade eget. Blev skomakare, skräddare, öppnade pizzerior... Några misslyckades förstås i sin strävan.

Otack är världens lön dock. Än i dag kallas de svartskallar, finndjävlar eller annat ännu värre... Vi får som förklaringsmodell förstå att då var Sverige ett väldigt homogent land. ALLA var blonda svenskar och sedan plötsligt kom de där annorlunda med annan hårfärg, märklig mat, knepiga religioner och seder och konstig brytning. Det tog tid, ända till idag för att acceptera för en hel del.

En extremt förenklad verklighetsbild är följande. 2015 öppnade vi våra gränser helt. 160 000 flyktingar sökte sig hit för här kunde man skaffa sig ett anständigt liv. En godhjärtad tanke och jag tycker faktiskt så! Andra nordiska länder stängde sina gränser. De såg farorna. Det blev för mycket för våra små resurser. Vi svek dem. Det fanns bara så många SFI platser. Bara så många enklare jobb att börja med, för att inte tala om chansen att få utbildningar, bostäder, dagisplatser, skolor. Helt hopplöst blev det inte dock. Många fick jobb och en framtid också. Många av mina kollegor t ex. Men de vittnar om enorma svårigheter att komma in i samhället!
Andra tider. Andra förutsättningar. Andra sanningar. 

Så, många fick det svårt. Föll kanske i hopplösheten, dåligt betalda jobb resulterade sedan i skilsmässor, psykiskt illamående, kanske i någon form av missbruk, utanförskap och hemlöshet. När till och med barnen ser sina föräldrar misslyckas så får de svårt att se framtiden an.

Plötsligt ser de "de där coola grabbarna" i sina svarta BMWs glida runt. Dyra märkeskläder. Rolexklockor. Guccikepsar och inte verkar de jobba för det heller. Så häftigt...

"Cho broo, vill du också ha detta? Ta den här väskan till punkt X. Inga frågor. Lämna den där så får du 10 000. Efter en vecka hämtar du 30 mindre väskor med uppblandat kn... jag menar grejer och lämnar på de här platserna. Titta! Sedan får du en lägenhet. Vi kommer med McDonalds varje dag. Prova de här pillren. De får allt att pirra så skönt. Här får du en pistol, coolt va? En näve ammunition, en dödslista på våra fiender. Gör du det vi vill får du en Rolex, 20 000kr en Guccikeps, en ny EU moppe. Du blir en av oss!"

Åker de dit så ersätts de av andra. Kanonmat. De i absoluta toppen kommer givetvis undan. Återigen, en extremt förenklad bild men det är där vi är nu. Unga luras in i en hägring, en oas av framgång men bakom finns en återvändsgränd och våldet vet inga gränser. Hur löser vi det? Det görs en hel del. Ökade resurser till rättsväsende och socialtjänst mm. Ligor sprängs. Folk åtalas och åker in på långa straff, i förekommande fall utvisas de. Men räcker det?

Det görs politik av problemet förstås. Extrempartier som SD vädrade morgonluft och är sedan en tid i riksdagen. Samma sak händer många andra länder. Utlänningshatet sprider sig som ogräs. Rykten och osanningar ökar. Samma mekanismer som i påverkans kampanjerna jag nämnde ovan.

Vad vi, du och jag kan göra är att inte öka osanningarna. Men inte heller blunda för sanningarna, hur obekväma de än är. Inget enkelt i det här alls...

Och btw, för att snudda i det förbjudna ämnet politik. Det verkar som det nya svarta är att förmå invandrare att flytta tillbaka. Att ge de pengar för att bli av med dem. Det blir "billigare så", sägs det nu. Vi BEHÖVER invandring.  Demografin bli äldre och äldre. Det ser t ex jag på jobbet varje dag. Vilka ska arbeta vidare om vi minskar befolkningen som dessutom blir äldre och äldre? Märkligt...

Redigerat av Dark Of Light
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...